Sbírka Opuštěné doupě přináší čtyřiatřicet básní „na obrazy Marie Černínové – TOYEN“. V úvodním Prologu Vlasta Špinková Vzpomíná, jak ji surreálno vystupující z obrazů česko-francouzské tvůrkyně uhranulo na jedné pražské výstavě, a vysvětluje tím taktéž to, proč jsou všechny tituly jejích básní totožné s názvy malířčiných obrazů.
Ukázka z knihy:
Dýchání spánku
Sedm nocí
procházíš mlčící zdí
bez nejmenšího šrámu
Jen zvíře v tobě
nepřestává dýchat
potichu i nahlas
Obchází tmu
hladově požírající sny
Zbývá
pozvat nepřítomné
na malý noční raut
Bílá paní
Každého večera
obléká nahá ústa
do závojů bílého ticha
Skrze světlo tmu
svatební hábit luny
vlčí zpěvy
štěkot psů
Ztracená v osamění
vzývá sýčka
a sype hvězdám zrní
Fata morgana
Nespočet obrazů
narodí se
z pomíjivého chvění
Nohy se noří do písku
Hledají pramen
oázu
řeky jdoucí k moři
Čekání na den
Noc chrlící chlad
Hlava plná spánku
bloudících přeludů
Budí se noční můry
zas sněží do zelena
Netrpělivost klíčí ve větvích
Náměsíčný čas
načechrává peřiny hvězd
Sem tam ztracené peří
Čas po něčem
s ukolébavkou ptačích hnízd
slepičím krokem
přibližuje den
Vlasta Špinková: Opuštěné doupě. Koláž na obálce Jiří Špinka. Epilog Anna Čečilová. Jako dvacátý svazek edice Radbuza vydala NAVA. Plzeň 2019. 44 stran
Členka Obce spisovatelů ČR Vlasta Špinková (*1950 v Doudlebech nad Orlicí) píše především verše a mimo jiných je zastoupena ve sbornících Krajina našich srdcí, Cestou, Rybáři odlivu a Duše plné slov. Do letošního roku se dočkala vydání těchto sedmi svých knih: Jak plyne čas (2006), Bez křídel (2009), Adagio introverto (2012), Variace pro čtyři hlasy (2014), Napíšu vlaštovkám (2016), Na konci ptačích příběhů (2018) a Opuštěné doupě (2019).