Aktuální číslo vyšlo 19. 12. 2019
Příští číslo vyjde 30. 1. 2019

 

V aktuálním čísle Literární novin 1/2020 se mimo jiné dočtete:

 Publicista Milan Syruček osvětluje historický kontext dnes znovu aktuálního tématu vlasovců a popisuje, jak se ze Stalinova oblíbeného generála Vlasova stal jeho nepřítel.

 Petr Bílek píše o titulu, který se Literární noviny rozhodly vyhlásit Knihou roku – velkorysém vydání Komenského Labyrintu světa a ráje srdce (Práh 2019) s kolážemi Miroslava Huptycha.

 V pokračování tradiční ankety Literárních novin se svěřují se svými největšími kulturními zážitky uplynulého roku mj. Renáta Fučíková, Dana Kalinová, Rudolf Křesťan či Jana Zoubková.

 Kverulant.org viní Českou televizi z toho, že již od roku 2011 soustavně porušuje zákon, který reguluje vysílání reklamy. Televize na programu ČT 1 prý tento zákaz obchází a označuje reklamu za sponzorování vysílání, které zákon dovoluje.

 

Příloha BIBLIO 

 "Dost mě děsí taková představa, že za suchými fakty bychom si už nedokázali představit životy konkrétních lidí, jejichž tehdejší osudy ovlivňují nás a naše blízké i v dnešní době. A jednoduchá pojmenování a myšlenkové zkratky bohužel svádí k bezohlednosti – nejste člověk, jste položka, váš dům je číslo popisné, vaše děti jsou další položky s národností a pohlavím, nic víc," uvádí v rozhovoru spisovatel Stanislav Beran jeden z důvodů, které ho vedly k napsání novely Kocovina (Odeon 2019), jejíž děj se odehrává na území bývalých Sudet.

 "Dost často se kniha teprve překládá, rediguje nebo píše (v nejhorších případech teprve zraje ve spisovatelově hlavě), a zadání tedy bývá mlhavé a podklady nulové, stejně jako grafikovo nadšení pro věc. Požadavek na obálku do edičáku většinou přichází v momentu, kdy grafik intenzivně pracuje na něčem jiném," líčí peripetie svého řemesla grafička a typografka Jana Vahalíková v rubrice Lidé od knih.

 "Spisovatelův sen o působnosti v českém literárním prostředí je stejně silný a nenaplněný jako sen o zfilmování jeho románů," tvrdí polská komparatistka Aga Firlej o ukrajinském spisovateli Andreji Andruchovyčovi, letošním laureátovi Ceny Václava Buriana, který podle ní chová neopětovanou lásku k České republice.

 "Nenechte se odradit odmítavou odpovědí z nakladatelství, pečlivě formulujte průvodní dopis a vybírejte jeho adresáta, ve svém rukopisu příliš neexperimentujte, raději se vyhněte povídkám i několikadílným cyklům, naučte se škrtat a rozhodně nečekejte velký honorář. A hlavně hodně čtěte!" To jsou jen některé z cenných rad, kterých se dostalo účastníkům besedy na Vysoké škole kreativní komunikace z úst ostřílených nakladatelských redaktorů.

 

Příloha INTERVIEW 

 "Nikdo neví, co se stane. Svět teď každopádně nechává Izrael dělat si to, co chce. A to je problém, protože Izrael není schopen vzdát se toho, co ho ničí. Situace se nezklidňuje, ale naopak radikalizuje. Značná část Izraelců začíná už dokonce snít svůj sen o deportaci Palestinců," říká v rozhovoru izraelský historik ŠLOMO SAND.

 "Co by se stalo, kdybyste nemohli jet více než pětkrát z Londýna do Paříže, protože vaše osobní bilance CO2 by byla nepřiměřeně vysoká? I když tomu tak zatím není, začíná být svoboda pohybu ohrožena hospodářským tlakem. Někteří z nás se v nepříliš vzdálené budoucnosti mohou probudit a zjistí, že si svobodu pohybu nebudou moci dovolit," obává se portugalský podnikatel a generální ředitel největšího francouzského výrobce automobilů CARLOS TAVARES.

 "Psaním jsem došel k tomu, že malý temný Čurda nebo třeba Toufarův vyšetřovatel Mácha může být zahnízděný v každém z nás, i ve mně. A že vždy záleží na tom, zda tyto temné stránky, démony, v sobě zvládneme, uřídíme, nebo jim dáme prostor k rejdům. A za druhé jsem si vědom, že jsem se nikdy neocitl v takovém závažném dějinném klinči, kdy by mi třeba za heydrichiády někdo neznámý zabouchal na okno a požádal mne o jídlo či nocleh, přičemž mám rodinu a tři děti," říká spisovatel a dokumentarista MILOŠ DOLEŽAL.

 

Příloha DIVADLO A FILM 

 "Vzpomínka na Petrův konec překrývá ty okamžiky naprosto osvobozující zábavy, kterou jsme spolu sdíleli. Kdo o něm čte, dozví se většinou, že byl despotický, chrlil nápady, měl deprese a na závěr se teatrálně oběsil přímo v divadle. Protestuji. Byl především smrtelně zábavný, měl v myšlení takové výhybky, které uměl brilantně přehodit těsně před očekávatelnou pointou," vzpomíná na režiséra PETRA LÉBLA kostýmní výtvarnice Kateřina Štefková.

 "Radok se v emigraci vždycky ptal: 'Co dělá Svob?' Česká scénografie, stejně jako celé divadelnictví, prožívala zlaté období. Pražské quadriennale bylo vlajkovou lodí. Kapitánem byl Svoboda," píše v pokračování svého seriálu Legendy české scénografie o JOSEFU SVOBODOVI herec a režisér Jan Kačer.

 "Neexistuje žádný vzorec, který by Scorsese při natáčení filmů o mafiánech zas a znovu varioval. Vždy vychází od konkrétního příběhu a postav. Od nich se odvíjí, jak bude daný film koncipovaný. Irčan, založený na stejnojmenné knize Charlese Brandta, tak sice je další mafiánský film Martina Scorseseho, ale opět jiný než všechny předchozí," dočtete se o novém snímku MARTINA SCORSESEHO v recenzi filmového kritika Martina Šrajera.

 "V případě svých filmových cen by Evropa potřebovala více svižnosti, důstojného humoru, promyšlenější výběr filmů a více odvahy a nezávislosti v rozhodování," tvrdí ve svém komentáři k 32. ročníku EVROPSKÝCH FILMOVÝCH CEN filmová publicistka Iva Přivřelová.


Share on Myspace