Jü Chua napsal tragickou švejkovinu v čínském balení, hrdinové povídek Benoîta Duteurtreho odmítají žít jako všichni a přelidnění dějů v románu Nebeské komando od Anny Strnadové poskytuje řídkou příležitost empatii.
Jü Chua: Bratři (Verzone 2018/ překlad Petra Martincová)
Městečko Liou, kam je umístěna tato sága plodného autora (1960), má do sebe cosi z márquezovského Maconda. Také zde se formativní proces moderního národa odehrává na pozadí života dvou protikladných bratří. Řečištěm románu rejdí navíc stovky epizodních postav se svými příběhy, takže máte pocit, že místy čtete tragickou švejkovinu v čínském balení. Jü lačně zpracovává reálie čínského společenského vývoje od kulturní revoluce až po začátek současného století a netrápí se rozpětím vyprávění od srdcervoucí krutosti ke grotesce a absurditě, od obrazu nuzného živoření k bezhlavé opulentnosti zbohatlíků. Mohutné časové plátno je zpracováno se smyslem pro detail jako tradiční malířský svitek.
Benoît Duteurtre: Divná doba (Atlantis 2003/ překlad Růžena Ostrá, čteno v originále Drôle de temps, Gallimard 1997)
V roce vydání originálu dostal autor (1960) cenu Francouzské akademie za novelu. V úvodu k druhému vydání napsal Milan Kundera, že u Duteurtra oceňuje umění vidět „komickou nahotu věcí“. Tisková konference ministra kultury, slavnostní večer nadace Richelieu, návštěva zařízení pro homosexuály, výjezd spisovatelů z Paříže na provinční knižní veletrh, to jsou scény ze života, jaký se dnes vede nejen ve Francii. Kromě takových bezdějových výjevů obsahuje kniha i rozsáhlejší povídky v tematickém rozpětí od autorova dětství po stav venkova na přelomu století. Zaznamenat přesný detail za závojem zvyku a lhostejnosti se daří jen dobrým prozaikům a Duteurtre k nim patří. Jeho hrdinové odmítají žít jako všichni.
Anna Strnadová: Nebeské komando (MOBA 2019)
Podtitul knihy zní „román podle skutečného příběhu“. Autorka vypráví o chlapci z česko-německé rodiny od Šumperka. Její hrdina se protlouká životem v době druhé světové války po brzké ztrátě rodičů. Nejdříve uvízne v sítích wehrmachtu a slouží na minolovce, dezertuje a uchýlí se k francouzským partyzánům a potom dojde s československou jednotkou až do osvobozené vlasti. Děs války bez ohledu na to, na které straně se jí hrdina právě účastní, je základním akcentem textu. Autorská důslednost vede ovšem místy až ke zbytečné doslovnosti, nevěří se tu síle náznaku. Přelidnění dějů poskytuje řídkou příležitost empatii, orientace v postavách je složitá, k prokreslení charakterů chybí prostor. Poctivý pokus.