Aktuálně u nás probíhá zápas o podobu demokracie a společnosti. Bere ale na sebe vnějškovou podobu kulturních válek například o mariánský sloup, do kterých se novináři příliš často nechávají vtáhnout. Může jim pak unikat, co ve skutečnosti hrozí: „Unesený stát, v němž zločinci z řad bílých límečků kompletně převezmou státní správu a nechají média hrát roli neškodných, převážně užitečných psíků, případně idiotů.“ Ve svém projevu při udílení Novinářské ceny za rok 2019 to uvedl Josef Šlerka, výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.
Směs ekonomických důvodů, manažerských selhání, starých křivd, velká ega a tak dále podle Josefa Šlerky způsobují, že domácí média a s nimi i domácí novinařina jsou na tom špatně. Produkce řady médií se podle něj skládá z přetištěných zpráv České tiskové kanceláře, často opatřených zavádějícím titulkem a doplněných texty o tom, co politik napsal na Facebooku. „Když máme štěstí, padneme na přeložený článek z Daily Mail. Investigativní žurnalistika je zatlačována spotřebitelským servisem a inzertní oddělení už dávno nemají oddělený vchod od redakcí,“ řekl v narážce na fakt, že by činnost novinářů a prodejců inzerce měla být správně striktně oddělena, aby obsah nebyl jinak ovlivněn inzerentem.
Podle Josefa Šlerky ovšem stále existují média prokazující službu občanům. „Slovo služba používám zcela úmyslně, protože novinářovým úkolem je podávat lidem ověřené informace tak, aby se mohli sami lépe rozhodnout. Avšak k tomuto A je třeba dodat B. Totiž to, že novináři ve své práci nemají být loajální vůči majitelům svých novin, ale jen a pouze vůči občanům své země a její budoucnosti,“ zdůraznil Josef Šlerka.
Ve svém projevu se také zabýval střetem zájmů v případě vlastnictví médií. Podle něj je nastává ve chvíli, kdy je vlastník média politicky exponovanou osobou nebo když společnosti patřící do vlastníkova média mají vysoký objem smluv se státem či podnikají v oblastech speciálně regulovaných státem, tedy v energetickém průmyslu, dopravě, telekomunikací, pojišťovnictví, bankovním průmyslu a na finančních trzích, farmaceutickém průmyslu, ale také ve zbrojařství nebo hazardu. „Zkrátka je střetem zájmu, když váš běžný byznys má takovou povahu, že se vám jako majiteli vyplatí manipulovat s veřejným míněním, když už existuje i pouhé pokušení měnit kvůli svým ekonomickým zájmům podobu společnosti a demokracie, ve které žijeme,“ uvedl Josef Šlerka.
Podle něj je nyní předmětem zápasu podoba demokracie a společnosti. Tento zápas (například o mariánský sloup či o sochu Koněva) má navenek podobu kulturních válek, do kterých se novináři příliš často nechávají vtáhnout. „Nedělejme to. Bedlivě přemýšlejme nad tím, co se děje za onou kouřovou clonou, kterou populisté s takovou vervou vypouštějí a v níž se tak rádi rochňáme. Bojím se totiž, že nám zakrývá hrozbu něčeho mnohem strašnějšího,“ zdůraznil Josef Šlerka.
Podle něj nám hrozí „unesený stát, v němž zločinci z řad bílých límečků kompletně převezmou státní správu a nechají média hrát roli neškodných, převážně užitečných psíků, případně idiotů. Ať už to bude Andrej Babiš se svým gigantickým střetem zájmu nebo skupina PPF se svými tlaky na změnu kurzu zahraniční politiky, Penta Investment se svou slovenskou gorillou či firmy Daniela Křetínského, které vydělávají na znečišťování ovzduší v celé Evropě.“ Tito „únosci státu“ si podle něj dříve či později podají ruku s organizovaným zločinem a rozdělí si moc v zemi, jako tomu bylo donedávna na Slovensku.
Posláním novinářů není podle Josefa Šlerky být neutrálními pozorovateli dějin, ale naopak těmi, kteří svým prostřednictvím nechávají naplno zaznít to, co není slyšet: „Nenechte se zastrašit, napněte sluch, abyste v šumu nesmyslů, lží a blábolů zaslechli to, o co jde. A konečně mějte pevný hlas a odvahu překřičet ty, kdo se snaží vydávat se za přátele lidu, a přitom ho okrádají na každém kroku.“
Celý projev si můžete přečíst ZDE.