Knižní řada, která pomáhá dětem s inkluzí, se v polovině listopadu rozšíří o novou knihu Petry Štarkové Pravidla skutečných ninjů. Pojednává o dětské agresivitě a je určena dětem prvního stupně základních škol. Jak vycházet s problémovými spolužáky, si děti mohou přečíst přímo samy, ve školách nebo společně s rodiči.
Jde o v pořadí již šestou knihu z edice Má to háček, kterou vydávají společně nakladatelství Pasparta a Albatros. Kniha má odborný doslov, určený rodičům a pedagogům. Každá kniha z této edice obsahuje příběh, jehož hlavní dětský hrdina se potýká s nějakým problémem, poruchou nebo diagnózou. V edici dosud vyšly knihy s tématy: autismus, střídavá péče, ADHD, outsider, cukrovka.
V knize Pravidla skutečných ninjů jde o příběh Ivoše – kluka který se přistěhoval do města a přichází do nové školy. Hned první den se objevují konflikty – Ivoš se pere, je sprostý, neumí se správně chovat. Jeho spolužáci Hynek, Albert a Anička se snaží přijít na kloub tomu, proč to dělá.
Spolu se čtenáři postupně zjišťují, že Ivoš to nemá lehké – z původního domova s maminkou museli utéct, protože tatínek začal mít problémy s alkoholem a choval se agresivně. Ivošovi v novém prostředí kromě kamarádů pomáhá i sociální pracovnice Lenka. Jednoho dne Ivoš dostane knihu o ninjích – bojovnících ze starých dob. V nich nachází vzor a podle pravidel, která společně s Lenkou vytváří, se učí vycházet s lidmi a řešit konflikty bez násilí. Spolužáci se pro změnu učí vycházet s ním a porozumět mu, což se nakonec podaří.
„Bylo pro mě výzvou psát dětského hlavního hrdinu, který je v podstatě záporná postava – Ivoš z knížky Pravidla skutečných ninjů vstupuje od začátku na scénu s tím, že je zlý. Chová se hrubě, ničí věci, napadá ostatní. Dětský čtenář se s ním nejprve nemůže příliš identifikovat a musí si k němu nacházet cestu postupně. Na druhé straně – zpracovat právě tohle téma mi přišlo strašně důležité,“ říká ke vzniku knihy sama autorka, Petra Štarková.
Proč se pustila do takového „riskantního tématu? „S někým, kdo se chová tak, jako hlavní hrdina téhle knížky, se setká většina dětí. A měly by mít možnost přečíst si o tom, jak si s tím mohou poradit. Nepsat o dětské agresivitě je jako zavírat oči před velmi vážným problémem. A psát o ní jen pro dospělé a z pohledu dospělých taky nestačí – i děti, a hlavně ony, potřebují informace o tom, proč se ten druhý chová zle a co se s tím dá dělat. Protože v první linii jsou dětské agresivitě vystaveny právě ty děti, dospělí se o tom dozvědí až později, nebo vůbec ne,“ je přesvědčena spisovatelka.
Při tvorbě knihy se setkala i s několika negativními reakcemi na postavu sociální pracovnice. „Postava sociální pracovnice vzbuzovala hodně emocí od samého začátku – někteří čtenáři, kteří mají s OSPODem špatné zkušenosti, nevnímali pozitivně, že by měla být součástí knížky. Na druhé straně jsem přesvědčena, že děti by měly vědět, že existuje organizace na jejich ochranu, která se snaží řešit týrání, domácí násilí, alkoholismus rodičů, spory rodičů a podobně,“ vysvětluje autorka své rozhodnutí tuto postavu ponechat jako důležitou součást své nové knihy.
Petra Štarková je psycholožka a autorka sci-fi a fantasy povídek, fejetonů, populárně-naučných článků a zejména knih pro děti. Její knihy Pirát jménem Šampaňský (příběh pro děti o tom, jak pomocí fantazie získat kamarády) a Jak to chodí v lidské hlavě (dětská psychologická encyklopedie, pravděpodobně jediná s tímto tématem, určená dětem mladšího školního věku) byly zařazeny do katalogu Nejlepší knihy dětem 2015/2016, druhá z nich byla nominována na Zlatou stuhu 2017. Další její knížky, Lukáš a profesor Neptun (hlavním hrdinou je chlapec s autismem) a Můj brácha Tornádo (příběh sourozenců, z nichž jeden má ADHD) z edice Má to háček obdržely Cenu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany za publicistické práce (2018).