Bouvard a Pécuchet – trochu výstřední a notně komické duo vysloužilých písařů z Paříže, které si mnozí z nás pamatují díky seriálu Byli jednou dva písaři. Pod režisérskou taktovkou Jána Roháče v něm ztvárnili hlavní role Jiří Sovák a Miroslav Horníček. Podobně výsadní postavení, jako má zmíněný seriál v domácí kinematografii, pak zaujímá i románová předloha Bouvard a Pécuchet Gustava Flauberta ve světové literatuře. A právě ta se nyní dočkala audio podoby, kterou pod názvem Dva písaři načetli Miroslav Táborský a Václava Kopta.
„Seriál Byli jednou dva písaři je moje veliká srdeční záležitost. Všechny epizody jsem viděl mnohokrát v rámci televizních repríz i na VHS, na které jsem si je nahrával. Mám tam řadu milovaných pasáží, zejména pokud šlo například o tělesné cvičení Jiřího Sováka s kužely, nebo scénu, v níž Jan Libíček reklamuje odporné nezralé melouny, které se pánové Bouvard a Pécuchet snažili prodat. Zkrátka ten seriál znám do posledního detailu, a proto mne nabídka, abychom s Mirkem Táborským vytvořili audioverzi Flaubertova románu, vyloženě potěšila a ani na vteřinu jsem nezaváhal,“ říká herec, muzikant, textař a moderátor Václav Kopta.
Miroslav Táborský, laureát Ceny Alfréda Radoka, prestižní Goyovy ceny (Objev roku) a ceny Elsa pak k seriálu i tvorbě audioknihy dodává: „Seriál mám rád, protože jsem herec a oba pánové v něm předvedli mimořádné výkony. Inspiraci seriálem jsem se ale chtěl vyhnout, protože kniha je trochu jiná a snažil jsem se vycházet z ní. Samotný román je mnohem širší a někdy vážnější než seriál. Má to logiku. Seriál koncentruje to nejzábavnější z knihy. O to zajímavější může pro posluchače být, že uslyší i to, co se do seriálu nedostalo.“
Jak Táborský naznačuje, Flaubertův román o dvou vysloužilých písařích z Francie 19. století, kteří se odstěhují na venkov, aby se mohli naplno věnovat svým koníčkům, jde oproti televizní adaptaci více do hloubky.
„Mě, a myslím, že i Mirka Táborského, překvapila míra hloubky, do jaké se Gustave Flaubert ponořil, když šlo například o popisy disputací dvou samozvaných filozofů, kteří jsou hlavními hrdiny jeho díla. To, co jsme společně s Mirkem vytvořili, je jaksi mnohem závažnější dílo, které vydává větší svědectví o době svého vzniku, o sociálních poměrech tehdejší Francie, a pozornému posluchači nabídne i daleko pestřejší cestu do duší dvou hlavních protagonistů. Kdybych to měl říct jednoduše – oč méně je tam veselo, o to více se o Francii Flaubertových dnů dozvíme,“ dodává Kopta.