Francouzské drama Loni v Marienbadu režiséra Alaina Resnaise se vrací v restaurované podobě do kin. Světová premiéra obnovené verze jednoho z nejrevolučnějších filmů poválečné světové kinematografie proběhla na Filmovém festivalu v Benátkách v roce 2018, kam se film od roku 1961, kdy získal Zlatého lva, vrátil poprvé. Na plátnech českých kin bude k vidění od 3. září.
Poetické prolínání snů, reality a imaginace dělá ze filmu přelomové a tajemné dílo. Filmový Gesamtkunstwerk. „Chtěl bych dělat filmy, které by vypadaly jako socha a zněly jako opera,” říká jeho režisér. Klenot kinematografie vznikl ze spolupráce režiséra francouzské nové vlny Alaina Resnaise a spisovatele a scénáristy Alaina Robbe-Grillera řadícího se mezi zakladatele takzvaného nového románu.
Loni v Marienbadu se zcela vymyká standardnímu způsobu narace a ihned po jeho prvním uvedení na benátském festivalu bylo jasné, že ovlivní další vývoj filmového jazyka. „Pokud se v mých filmech děje nevyprávěly chronologicky, nebylo to naschvál, ale protože jsem věřil, že divák tak dospěje k silnější emoci. Moje idea nebyla, že dramatický vývoj neexistuje a že vše je zpochybněno,” nechal se slyšet Alain Resnais.
Snímek uvádí diváka do honosného barokního hotelu, do kterého přichází muž na setkání se ženou, které jí přislíbil před rokem. Žena si však na slíbenou schůzku nevzpomíná a vytrvale ji popírá. Muž se tedy v labyrintu z mramoru a zlata snaží vdanou ženu přesvědčit o jejich setkání a znovu ji dobýt. V okázalém sídle, kde neexistuje čas ani prostor, se odehrává mysteriózní surrealistické drama založené na hře s realitou, sny a představami. Radikalita filmu Loni v Marienbadu spočívá především v rozbití tradičních struktur času, prostoru a reality. Film má dalekosáhlý význam v umělecké sféře, který si drží dodnes.
Snímek Loni v Marienbadu byl zrestaurován v rámci restauračních aktivit jedné společnosti STUDIOCANAL a laboratoře HIVENTY. Projekt vznikal za finanční podpory francouzského Národního centra pro kinematografii a pohyblivý obraz a firmy Chanel, která pro film navrhovala kostýmy. Z původního negativu byl film předělán do 4K rozlišení, jež umožňuje reprodukovat všechny informace z 35 mm filmu a znovu získat jemnost a eleganci černobílé fotografie na velkém plátně.