Fotograf Jeff Widener se bál víc, než muž před tankem


tank-man-tiananmen-square vyrezFotka neznámého osamělého muže s taškou stojícího před tanky na Náměstí nebeského klidu obletěla celý svět a stala se symbolem zásahu státní moci proti čínským studentům v červnu roku 1989.

Čtěte: Čína a revoluce

 

Autorem fotografie známé pod anglickým názvem „Tank Man" je americký fotoreportér Jeff Widener, který v té době dokumentoval eskalaci demonstrací proti čínské vládě a zásah armády proti demonstrantům, především studentům. Mrtvých demonstrantů podle neoficiálních údajů bylo několik set (dodnes úřady nevydaly oficiální zprávu o počtu obětí). Jeff Widener v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Deutsche Welle uvedl podrobnosti týkající se snímku, který již vešel do historie světa.

 

Fotograf vypráví, jak se vše seběhlo. Pátého června, den po tvrdém zákroku proti demonstrantům dostal od zaměstnavatele, americké tiskové agentury Associated Press pokyn, aby se pokusil vyfotit náměstí Nebeského klidu obsazené armádou. „Vzhledem k předchozím událostem to bylo dost problematické," uvádí Jeff Widener a popisuje, jak dále postupoval: „Z aspektu focení byl nejlepším bodem Beijing Hotel, kam jsem se dostal na kole potom, co se mi podařilo přelstít vojenské hlídky. S pomocí jednoho amerického studenta jsem se vplížil do pátého patra hotelu, a odkud z balkónu se mi s osm set milimetrovým objektivem podařilo vytvořit ostrý snímek. Byl večer a v zorném poli jsem zachytil nejen vojáky obsazené náměstí, ale navíc muže před tankem."

 

Každý, kdo fotku zná a ví, co následovalo nebo mohlo, pomyslí si, co je to za člověka? „Myslím, že to byl někdo, kdo byl právě venku nakupovat, někdo, kdo den předtím se zapojil do krvavě potlačených demonstrací. Mohl to být někdo, komu den předtím zabili nebo zranili přítelkyni. Určitě toho měl na jazyku více než dost. Vyšel ven na ulici, zahlédl přijíždět tanky a již nemyslel na to, co se mu stane, ale chtěl, aby z něj vyzařovaly jeho myšlenky," vypráví Jeff Widener svůj vyklad příběhu člověka, kterého následně neznámo kam odtáhli čtyři muži.

tiananmen-square-tank

Jeff Widener si ještě dnes dobře pamatuje, co se mu v tu chvíli honilo hlavou, když ostřil záběr: „První, na co jsem pomyslel, že muž před tankem mi zkazí kompozici obrazu. Pak jsem byl v šoku, jako ostatně i jiní. Zdálo se mi, že se chce zabít. Pak jsem se rozhodl zdvojnásobit ohniskovou vzdálenost objektivu, neboť se to odehrávalo příliš daleko. Bral jsem to, že to bude něco úžasného." Pak noviny a časopisy po celém světě fotografii otiskly na titulní stránce. Že se jedná o historický záběr, Widener tvrdí, že mu došlo později, když americký server America on Line (AOL) vybral fotografii mezi nejzajímavější záběry historie vedle snímků kosmonautů na Měsíci nebo havárie německé vzducholodi Hindenburg.

 

Fotograf v rozhovoru také popsal, jaký v červnu 1989 panoval v Pekingu strach a Widener se bál více než muž tanku před sebou: „Nikdo nechtěl vyjít na ulici. Po událostech posledních dní se všichni báli. Když začali vojáci střílet, byl jsem k smrti vyděšený. Měl jsem strach jako nějaká školačka. Běžel jsem alejí a pak v půlce cesty jsem se musel zastavit a lapal jsem po dechu. Říkal jsem si, že umřu, a to jen proto, že nejsem ve formě. Nakonec jsem bušil na vrata amerického velvyslanectví, a když mně konečně vpustili dovnitř, třásl jsem se a třásl. Zázrakem jsem zůstal naživu."

 

Slavný snímek muže před tankem je dodnes v Číně zakázaný a Jeff Widener se tomu diví: „Pro čínskou vládu je to ostuda. Nechápu, proč nejednají čistě. Chyby se staly na obou stranách barikád, a to že fotografie je zakázaná je k smíchu. Vždyť tu fotku zná každý."

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB