U knihovny s Petrem Bílkem č. 23



 

U knihovny 23 2018Kateřina Bečková: Falešný Kafka / aneb literární vzpoury neviditelných (Schola Ludus Pragensia 2018)

 

 


Po šestnácti svazcích z cyklu Zmizelá Praha se autorka (1957) podruhé pustila do beletristického textu. Bázi novely tvoří bohaté znalosti o pražských reáliích. Osvědčený prozatérský trik „nalezeného rukopisu", v tomto případě záhadné knihy v antikvariátu, dovoluje prolnout podobné životní pocity rakouského literárního badatele a pražského antikváře. Oba v životě trpí absencí charismatu, a tudíž sdílejí mezi lidmi pocit, že jsou pro ostatní neviditelní. Oba touží po prolomení osudového poznamenání. Čtenář se musí ptát, nakolik je tato literární vzpoura také, a do třetice, projekcí autorčinou. Kultivovaná próza sice nerozčeří přítok nových českých děl, potěší ale alespoň milovníky staropražské atmosféry.

 

 

Mary Bassonová: Ella & Kandinský (Metafora 2018/ překlad Bohumila Kučerová)
Kniha patří do ediční řady více než dvou desítek převážně uměleckých biografií, které v českém překladu uvedlo nakladatelství na trh. Dramaturgie se zřetelně snaží oslovit hlavně ženské publikum, což se projevuje tím, že vyhledává knihy o umělkyních, a když je ve hře umělecká celebrita mužského rodu, nahlíží ji skrze partnerku. Sjednocující rys řady by se dal navíc pojmenovat jako sklon k romantickému podání. Jste-li ochotni tyto limity přijmout, četba přiblíží zajímavě některé detaily slavných životopisů a dokreslí lidské okolí tvorby. U Gabriele Münterové a Vasilije Kandinského je ve hře zejména skupina Modrý jezdec. Navíc si objevíte v nudném bavorském Murnau turistický cíl: jejich mnohokrát malovaný dům.

 

 

Irwin Shaw: Láska v temné ulici (Prostor 2018/ překlad Heda Kovályová)
Jeho román Mladí lvi jsme milovali, bylo to poznávací znamení. Povídky Láska v temné ulici vyšly česky poprvé v roce 1970 a nyní se k nim ve své skvělé edici Pozdní sběr nakladatelství vrací. Nejen titulní příběh se odehrává v Paříži, bez jejíhož vyzařování by se snad autorova (1913 – 1984) generace neobešla. Shaw jistý čas vyučoval tvůrčímu psaní a dodnes se dá na jeho textech studovat, jak vzrušující intimní příběh velnout do atmosféry doby, zkrátka do dějin, a přitom v žádné z deseti povídek nenajdete jedinou sentenci o psaní. Přesný americký styl netápe, není tu místo na slovní vatu, ironický humor, když na něj přijde, je ostrý jako břitva. Soubor vyšel v originále před třiapadesáti lety a nezestárlo ani písmeno. Fakt!

 

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Neděle, 23 Září 2018 07:03 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB