U knihovny s Petrem Bílkem č. 16



U knihovny 16 2018Arthur Koestler: Neviditelné písmo. Druhý svazek autobiografie: 1932 – 1940 (Academia 2018/ překlad Petruška Šustrová)

 

 

„Měl zálibu v mladých děvčatech, která okouzloval uměním dokonale vyprávět anekdoty – někdy mu trvala anekdota až půl hodiny. Byl také amatérským kouzelníkem a předváděl čtení myšlenek se svou manželkou, věrnou a samolibou Gisel s koňskými zuby, která vypadala jako ředitelka školy a pracovala pro KGB.“ Jestlipak by vás napadlo, kdo byl ten muž? Pokračování citátu ho představí: „V přístupu k politice byl Kisch naprosto cynický.“ V takových štiplavých mikroportrétech činovníků kominteny, Thomase Manna nebo Sigmunda Freuda je maďarskožidovský autor (1905 – 1983) nedostižný. Pokud znáte jeho chef d’oeuvre Tma o polednách, tak tyto vzpomínky jsou polévkou, v níž se to vše vařilo.

 

 

Adam Alter: Neodolatelné. Vzestup návykových technologií a byznys se závislostí (Host 2018/ překlad Julie Tesla)

Americký odborník na marketing odhaluje krok za krokem fígle, podle nichž postupují programátorští stratégové, aby udělali z lidí závisláky na svých digitálních technologiích a produktech. Alter ukazuje, jak behaviorální závislosti dokáží devastovat životy současníků, především těch mladších. Jeho svižně napsaná kniha je povinnou četbou pro všechny rodiče malých dětí. Cituje klinické psychiatry a tvrdí například, že dítě by do dvou let svého věku vůbec nemělo přijít do styku s displejem počítače ani s televizní obrazovkou, aby se nenarušila jeho schopnost navazovat vztahy s realitou. Jde tu nejen o známou již závislost na hrách, nýbrž i na nadměrném užívání sociálních sítí. Moderní technologie působí jako drogy.

 

 

Pavel Němec: Záměstí (Host 2018)

Muž středního věku touto sbírkou debutuje. Jeho básně vyrůstají v trsech kolem výchozích obrazů bytu, dítěte a cest na venkov. Mihnou se v nich miniatury zpracovávající nějaký vtíravý moment zahlédnutý nebo zaslechnutý cestou všedním dnem nebo průmyslovou periferií a zde se dostává ke slovu veršovaná fejetonistika spoléhající ve svém účinu na pointu. Němcův výraz se pohybuje v pásmu té poetiky, kterou bývá zvykem označovat jako civilistní: pípla čtečkou na kase, čárový kód, infekce a těžká lesní technika, v rámci akce Kámen, návěstidla vyjevují příkaz, projednávat zateplení… O to překvapivější jsou pak záblesky typu „mlha se rozpouští/ jako krok před mostem“. Pár čísel je způsobilých potěšit.

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB