U knihovny s Petrem Bílkem č.19

Email Tisk PDF

 

U knihovny 19 2017Pavel Juráček: Ze života tajtrlíků (Knihovna Václava Havla, Národní filmový archiv 2017)

 

 


Soubor publicistických vystoupení a rozhovorů scenáristy a režiséra (1935–1989) připravil editor Pavel Hájek. Vyslovení Juráčkova jména asociuje okamžitě názvy autorských filmů Postava k podpírání (1963) nebo Případ pro začínajícího kata (1969). Méně se ví, že napsal třeba i scénář k legendárnímu Polákovu snímku Ikarie XB 1 nebo k Sedmikráskám Věry Chytilové. Roztomile a neohrabaně působí Juráčkovy mladistvé články z Venkovských novin, čímž se ovšem čtenář nesmí nechat odradit, protože chronologické řazení textů jej brzy přivede k vzrušujícím úvahám o povaze filmu jako umění a nakonec i k ostrým soudům o spolužácích z FAMU. Je tu i odpověď na to, jak se dělaly filmy na Barrandově v 60. letech.

 

Michal Viewegh: Bůh v renaultu (Druhé město 2017)
Snad třicátá kniha, jestli dobře počítám, svědčí. Zaprvé o neutuchající píli autora (1962). Zadruhé o zaťatém úsilí překonat vážný zdravotní hendikep. Zatřetí o zúženém inspiračním pozadí Vieweghovy tvorby, nyní až nuceně zakletém v prostředí všedního života v Sázavě nebo odkázaném na zahraniční dovolené. Začtvrté o kolísavé úrovni spisovatelské rutiny mobilizované k jednotlivým povídkám svazku. Je jich dohromady dvanáct a v nejlepší, až rozmarné formě byl autor v Aktu křesťanského milosrdenství, kde načrtává nemocniční situaci u lože umírajícího vypravěčova přítele. Intelektuálská šarže obhroublého černého humoru osvěživě vybočuje z poloh sebelítosti, jimž se vypravěč jindy vyhýbá stěží.

 

Zuzana Brabcová: Daleko od stromu (Druhé město 2017)
Nové vydání autorčiny (1959–2015) prvotiny připomíná nad jejím bohužel už uzavřeným dílem, že rozvrh jejího uměleckého vesmíru byl beze zbytku nalezen hned na počátku. Rány, jimiž svět a život štědře obdařují hrdinku, se nezajizvují, bolí trvale a bolet nepřestanou, protože putují jako dědictví z krve předků k potomkům. Na otázku, co znamená narodit se v Čechách, se snaží Brabcová najít odpověď podobně, jako to činil Alexandr Kliment v Nudě v Čechách. Jazyk, řeč může za to, jak se lidem skládá svět, jak jsou v něm zabydleni. Stavebním principem textu je zrcadlení, dvouhlavé karty protikladů, stoupající vody starozákonní potopy v kontrastu se suchem reality. Třicet let přežila novela bez úhony.

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pondělí, 22 Květen 2017 12:14 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB