Dálniční mutace

Email Tisk PDF

osmy den ilustraceJistě si toho taky všímáte. Stále víc času se v rádiích spotřebovává na dopravní zpravodajství. Po telegrafických oznamech, kdo kde koho ve světě přejel nebo zastřelil a kdo je u nás zbaven zase imunity a čí odvolací soud jak dopadl, se redaktoři věnují podrobným výčtům míst, kudy neprojedete. Nutno připustit, že někdy se dostaví šok, protože jsme si ještě nezvykli. Ale ono to přijde.

 

 

Silnice a dálnice se sice původně stavěly proto, aby se po nich dalo jezdit rychleji než po formanských polních cestách, a máme to hluboko pod kůží. Tuto vývojovou fázi však rozvinutá komunikační civilizace překonala. Představa o plynulém provozu na pozemních komunikacích je zastaralá, funkce se změnila, přestěhovala se, jezdí se po internetových sítích a zpevněný povrch vozovek slouží dobře jako odstavná plocha pro tisíce aut, v nichž pípají elektronické přístroje. Původní účel těchto staveb vyšel prostě z módy stejně jako kalhoty do zvonu, a proto se média svým servisem snaží naučit lidi vyznat se v měnící skutečnosti. Delikventi odsuzovaní k domácímu vězení by například měli místo hlídacího obojku vyfasovat auto a mělo by se jim nařídit, aby jeli z Prahy do Brna po dálnici. Se sledováním jejich pohybu by přestal být problém. Bohužel takovým ježděním za trest jsou plošně odměněni všichni řidiči bez rozsudku a možnosti odvolání. Stát se prostě rozhodl penalizovat občany preventivně, ani nemusejí odevzdávat cestovní přiznání. Proč čekat, až něco skutečně provedou, když pojedou? Demokratičtější je vzít je do vazby všechny, aby si nikdo nestěžoval. Když už jste si jednou všechna ta krásně architektonicky řešená parkoviště zaplatili, tak si jich užijte. Koneckonců odkud je půvabnější pohled na domovinu než ze stojícího auta? Kdy jindy byste si ty rozkošné krajinné konfigurace vychutnali? U nás je krásně. Vody, bory, lesy, luka, při pohledu srdce puká.
Podobná historická proměna, jaké jsme právě svědky v případě dálnic a silnic, není v lidské společnosti nic neobvyklého. Připomeňme si například smutný osud hradů, hradebních zdí nebo vodních příkopů. Z mohutných staveb jsou rozvaliny a z parkánů vznikly promenády. A ve smíchovské Tatrovce se prodávají boty. K dovršení právě probíhajícího převratu v užívání území bude potřeba přizpůsobit sídelní strukturu již vybudovaným parkovištím tak, aby obydlí co nejtěsněji lemovala naše důstojné liniové stavby. Několik zdravých kroků tímto směrem bylo učiněno. Stihli jste již obdivovat velkolepost hal kolem příměstských komunikací? Nemusí přece napříště zůstávat jen u logistických komplexů.
Podíváme-li se na stav dálničních mutací u našich západních a jižních sousedů, zjistíme, že v délce využívaných parkovacích ploch máme co dohánět. Jak jsme si zvykli i v jiných oblastech, rozbíhající se globální proces je u nás zatím v plenkách. Ministerstvo dopravy však již rozpracovalo vizi do roku 2050 a podle té se předpokládá, že rozvoj automobilové dopravy dosáhne takového stupně, že se Češi vrátí k chůzi.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB