Literatura

Slovo a moc

Slovo a moc

Čtvrtek, 30 Srpen 2018 06:46 Gustáv Murín

Je to pozoruhodný, tisícročia sa vlečúci duel. Had a myš. Had je chladný, vypočítavý, bezškrupulózny a hlavne – smrteľný zabijak. Myš pripomína Miky Mauza. Často a rada sa producíruje, mohla by sa tešiť z toľkého záujmu a dať si pokoj s hazardom, ale len čo zazrie hada, fascinovane sa sama blíži bližšie a bližšie až je vzájomný stret nevyhnutný.

Pavel Ryška: Karikaturisti. Polylegran a obrazový humor 60. let

Pavel Ryška: Karikaturisti. Polylegran a obrazový humor 60. let

Čtvrtek, 30 Srpen 2018 06:41 Paseka / Nagy

 

Šedesátá léta v české karikatuře zdaleka nereprezentoval jen režimní Dikobraz a laciná propaganda. Právě naopak: šlo o dobu, kdy českou vizuální kulturou vládly nejprogresivnější výtvarné tendence, často inspirované západní produkcí i avantgardními postupy.

Lenka Mundevová: Překlad prostředků mluvnosti v beletrii

Lenka Mundevová: Překlad prostředků mluvnosti v beletrii

Středa, 29 Srpen 2018 06:42 FF UK / Nagy

Kniha porovnává stylizaci dialogu francouzského originálu Maupassantovy povídky L'Ivrogne (Opilec) z roku 1884 s pěti českými překlady vydanými v období od roku 1902 do roku 1997. Předmětem srovnávací analýzy jsou prostředky mluveného jazyka včetně dialektu, které se výrazně uplatňují v dialozích této povídky a jsou podstatné pro interpretaci Maupassantova textu.

Dany Laferrière: Vůně kávy

Dany Laferrière: Vůně kávy

Úterý, 28 Srpen 2018 10:06 Argo / Nagy

Jeden z nejvýznamnějších kanadských spisovatelů Dany Laferrière napsal útlou knihu vzpomínek na jednu etapu svého raného dětství, jež bylo navzdory tehdejší kruté haitské diktatuře a všeobecně panujícímu strachu idylické.

Ĺubomír Huďo: Presstitúti verzus konšpirátori

Ĺubomír Huďo: Presstitúti verzus konšpirátori

Úterý, 28 Srpen 2018 06:50 Petr Žantovský

 

Psal jsem již o knize slovenského publicisty a mediálního kritika Ĺubomíra Huďa Držte hubu a krok. Tento autor u slovenského mediálního mainstreamu rozhodně nemá na růžích ustláno, a dokonce i čeští třídní bojovníci za jedinou správnou pravdu už v něm odhalili nepřátelského exponenta, jehož nebezpečnost tkví v tom, že si dovoluje mít vlastní názor a někdy i pěkně peprně a nahlas jej vyslovovat.

Jerzy Pilch: Nenávratně ztracené leváctví

Pondělí, 27 Srpen 2018 13:47 Plus / Nagy

Nenávratně ztracené leváctví je pečlivě komponovaným souborem Pilchových humoristických a vzpomínkových fejetonů, které v sobě kombinují časovost tohoto žánru a nadčasovost autorových originálních myšlenek a postřehů. Místy připomínají spíše krátké povídky na věčná témata, jako je život a smrt, bolest a láska nebo co a kdo jsme vlastně zač. Pilch však píše také o Visle, Krakově, náboženství, alkoholismu, polských spisovatelích, svém dědovi nebo kočce přivezené z Francie. Celá kniha je prošpikována notnou dávkou ironie a sarkasmu, odkazů na literární, umělecká a filmová díla, ale i hlubokým pochopením pro to, co nazýváme lidským údělem.

Ignacio Ramonet: Tyranie médií

Pondělí, 27 Srpen 2018 07:23 Petr Žantovský

Kniha sama vznikala počátkem nového milénia a zachycovala proměny mediálního světa zejména v období po první „televizní“ válce v Zálivu, o níž se tradovalo, že vůbec poprvé proběhla „online“, čili v přímém televizním přenosu. Ať už to odpovídá do detailu skutečnosti, nebo byla ta válka do značné míry režírovaná ve střižnách světových televizních (potažmo politických) megafirem, fakt je, že impulsy takto vzniklé velmi ovlivnily podobu a smysl mediálního šíření informací. A tyto impulsy platí dodnes, spíše se jen posilují a stávají nebezpečnějšími.

Martin Buber: Příběhy rabiho Nachmana

Neděle, 26 Srpen 2018 06:01 Malvern / Nagy

Kniha proslulého židovského filosofa Martina Bubera (1878–1965) Příběhy rabiho Nachmana vyšla poprvé v r. 1906. Jde o výběr výroků a tvůrčí převyprávění části příběhů z původní textové sbírky Sipurej ma‘asijot, tradující výroky, příběhy a pohádky rabiho Nachmana z Braclavi (1772–1810), zakladatele jedné z předních chasidských škol.

Delphine de Vigan: Pouta

Sobota, 25 Srpen 2018 05:57 Odeon/Nagy

Nové prozaické dílo u nás již dobře známé spisovatelky Delphine de Vigan nenechá nikoho v klidu, každý z nás si v něm najde strunu, kterou už slyšel znít nebo která v něm stále zvučí temnou ozvěnou. Tato silná, intenzivní, pochmurná kniha se světýlkem naděje, jejímiž hrdiny jsou naši současníci, je svědectvím o tom, že příčinou zla a tragických osudů nebývají jen války, přírodní katastrofy, nemoci a jiné, většinou těžko ovlivnitelné zásahy „shora“, ale působí si je lidé sami navzájem svou lhostejností, leností, sobectvím, slabostí či nepochopením. Je také psychologicky věrohodným svědectvím o traumatech dospívajících, která nevznikají bez příčin, nýbrž v přímé souvislosti se stavem domácího zázemí, s vlastnostmi a životní energií a odolností rodičů. Hlavními aktéry dramatu jsou spolužáci Théo a Mathis, jejich rodiče a učitelé – všichni „postižení“ svými traumaty, nespokojeností, neschopností, vykolejeností z hlavní dráhy svých malých životů.

strana 6 z 222

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB