Recenze

Fenomenologie citu

Fenomenologie citu

Středa, 22 Leden 2014 08:45 Michal Komárek

Mimořádně kvalitní románový debut Kevina Mahera Pole vydalo na konci loňského roku nakladatelství Odeon. Je to kniha o Irsku osmdesátých let minulého století, všemocnosti katolických kněží v bigotní zemi, nacionalismu, Londýně, dospívání.... Ale především je to kniha o lásce, zlu, dobru, přátelství... Zní to jako superklišé, nicméně Maherovi se podařilo ta velká témata mistrovsky zvládnout.

Kdo je tady pirát?

Kdo je tady pirát?

Pátek, 13 Prosinec 2013 15:55 Ivan Matějka

Roberta Louise Stevensona známe především jako autora romantických románů více či méně tajuplných. Překladů jeho Ostrova pokladů či chcete-li Pokladu na ostrově vyšlo nepočítaně, dobře je znám i Podivný případ doktora Jekylla a pana Hyda, novela z pomezí sci fi a hororu. Že občas psal také básně, to u nás spíše jen tušíme, než víme. Ostatně i v originále jsou Stevensonovy básničky považovány spíše za raritu. A tak ani balada Pirát a lékárník (v originále Robin and Ben: or, the Pirate and the Apothecary) by se patrně vůbec nedočkala českého překladu, kdyby nebylo moderního německého vydání s úchvatnými ilustracemi Henninga Wagenbretha...

Chodit, hledat a dívat se

Chodit, hledat a dívat se

Neděle, 08 Prosinec 2013 20:15 Ivan Matějka

 Jeden z nejčtenějších tuzemských autorů Václav Cílek se svými eseji, podloženými znalostmi přírodovědce a geologa, většinou obrací k dospělým čtenářům. V knize Krajiny domova poprvé oslovuje čtenáře malé, od devíti let věku.

Domek zn. Baťa

Domek zn. Baťa

Pondělí, 26 Srpen 2013 14:02 Ivan Matějka

Historie obytné kolonie rodinných domků pro zaměstnance Baťových podniků ve Zlíně sahá do let první světové války. První regulační plán firemní zástavby vzešel od Jana Kotěry, intenzivně se však začalo stavět až po roce 1920. „Průmyslový zaměstnanec je při své práci služebníkem, musí proto mít takové možnosti soukromého života, aby se cítil ve svém domě králem,“ takovou zásadu razil Tomáš Baťa.

Nahé jsou všechny národy bez knih

Nahé jsou všechny národy bez knih

Středa, 26 Červen 2013 11:14 Ivan Matějka

Tisíc sto padesát let, která uplynula od příchodu Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu, nenechala v klidu ani české nakladatele. Na knihkupeckých pultech se objevilo hned několika knih – ať již zbrusu nových či reedic, těch, které se už před časem ukázaly pro čtenáře zajímavé. S jednou z nejpozoruhodnějších publikací přišla ovšem instituce, která nemá nakladatelskou činnost v hlavním popisu práce.

S tím ani Satanáš nic nezmůže

S tím ani Satanáš nic nezmůže

Pondělí, 22 Duben 2013 13:25 Ivan Matějka

Jiří Žáček a Adolf Born se poprvé v jedné knížce sešli roku 1978. Mladý básník tehdy poslal rukopis dětských básniček přímo zavedenému ilustrátorovi. A protože se to Adolfu Bornovi líbilo, mohl Žáček Albatrosu, kde tenkrát o dětskou poezii nestáli, oznámit, že jeho novou knihu může ilustrovat slavný malíř AB. Aprílová škola se mezi tím stala klasikou české dětské četby a spolupráce básníka Žáčka a výtvarníka Borna se stala něčím téměř běžným – přesto však stále, i ve své početnosti, jedinečným, nepřehlédnutelným. Do řady knih, které spolu vytvořili, se předloni zařadily Hrůzostrašné pohádky pro malé strašpytlíky, převyprávěné pohádkové příběhy různých národů s horrorovým nádechem. Knihu vydalo nakladatelství Slovart, jehož je Adolf Born kmenovým spolupracovníkem. Její čtenářský úspěch stvrdilo udělení Zlaté stuhy v kategorii nakladatelský počin.

Opojeni rytmy, pohybem a světlem

Opojeni rytmy, pohybem a světlem

Pátek, 29 Březen 2013 10:51 Ivan Matějka

„Tato modernost brutálně si razící cestu vpřed, opojená sebou, vlastní silou a krásou až k dryáčnictví a kozelcům – což není všude kolem nás, nehuláká v politice, v obchodě, v průmyslu, ve vědě, v novinách, v nádražích, na burzách a velkoměstských třídách – proč tedy právě umění má zůstati vzdáleno jí, proč právě ono má zůstati vyžletem utrápeným, štítícím se světla a vzduchu a ruchu a hluku, a jsoucím jen k posměchu lidem ryze současným?“ Byl to velkolepý provokatér Stanislav Kostka Neumann, kdo se v roce 1913 pokoušel „drahému národu“ a jeho umění nasadit „pravé, zdravé a žravé futuristické zuby“, jimiž by byly nahrazeny „vykotlané stoličky estétského, pozitivně-politického a realisticky macharovského přežvykování“. Futurismus obvykle ve výčtu moderních směrů, které pronikly do českého umění, téměř absentuje. Nebo ne? V podtitulu obsáhlé publikace Rytmy + pohyb + světlo čteme „Impulsy futurismu v českém umění“.

Milan Kundera na všeliký způsob

Milan Kundera na všeliký způsob

Úterý, 12 Březen 2013 09:06 Ivan Matějka

Na jaře roku 2009 se konala v Brně mezinárodní konference nazvaná Milan Kundera aneb Co zmůže literatura? Pod stejným názvem vychází (až) nyní i soubor příspěvků z konference, vydalo jej brněnské nakladatelství Host.

Paže tuž...

Paže tuž...

Čtvrtek, 07 Březen 2013 10:00 Ivan Matějka

Naprej! Záhadný, tajuplný název pro knihu. Podtitul – Česká a sportovní architektura 1567–2012 – mnohé napoví, ale na dopovězení musíme (alespoň my, co nejsme důvěrně znalí dějin Sokola) počkat až na předmluvu, v níž se editor knihy, historik architektury Rostislav Švácha, ukáže být znalcem nejen ve svém oboru, ale i v oboru dějin tělovýchovy a sportu. Nebudu vás napínat. „Naprej!" byla výzva Fügnerova a Tyršova, která znamenala totéž co „Napři! Snaž se překonat odpor!"

strana 26 z 27

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB