Žár, kterému chybí jiskra

Prozaická miniatura o mistrovství světa v saunování od švýcarského spisovatele Josepha Incardony Žár slibuje senzační dvojici hlavních postav, černý humor i dynamické vyprávění. Ani jednoho se však v krátkém textu nedočkáme.

Ilustrační foto: Profimedia

Vstup do příběhu je skvělý – asi jen máloco působí na českého čtenáře tak bizarním dojmem jako každoroční Světový šampionát v saunování. Odehrává se ve finské Heinole a hlavními aktéry jsou dva již na první pohled zcela odlišní šampioni: věčně druhý Igor Azarov (159 cm, 58 kg, 60 let) a dosavadní vítěz Niko Tanner (189 cm, 110 kg, 49 let).

První je bývalý ruský voják posedlý vítězstvím. Neúnavně trénuje a každý okamžik jeho života je tréninkem na souboj s vlastním tělem i současným šampionem. Ten je však jeho pravým opakem. Finská pornohvězda Nik Tanner vždy naplno žije přítomným okamžikem. Poutník po frndách, který si nejvíc ze všeho cení vlastní profesionality, talentu a výdrže ve třech svých oblíbených odvětvích: chlastu, sexu a žáru.

Kniha však nepojednává jen o bláznivém šampionátu, autor se v takto rozehraném příběhu zabývá i závažnou otázkou, zda (a jak) je člověk schopen dosáhnout absolutna. Škoda jen, že jediné opravdové zamyšlení nalezneme sice před Oficiálními pravidly světového šampionátu v saunování, ale až po skončení samotného vyprávění v autorově poznámce: „Člověk má schopnost absolutna, které se dokonce i v těch zdánlivě nejsměšnějších událostech dotýká tragična a občas i půvabu.“ Téma je však dychtivým tempem zadušeno již v zárodku a nedostává se mu ani v nejmenším potřebného prostoru.

To vše by šlo prominout, kdyby se vyprávění podařilo dosáhnout žádoucí dynamičnosti. Jejímu dosažení bohužel nepomohlo ani reportážní dělení textu na kvalifikaci, první a druhé kolo, semifinále a finále. Neznamená to však, že se kniha čte špatně, naopak – oplývá mnoha humornými pasážemi a nezabere vám déle než jedno odpoledne. Neví si ale rady se svým dvojakým charakterem (reportáž versus beletrie). Stojí někde na pomezí a sama se nemůže rozhodnout, kterou ze svých kvalit zdůraznit.

Z autorovy poznámky se také dozvíme, že „světový šampionát v saunování se od roku 2010 už nepořádá“. Čtenáře to pravděpodobně nedojme, já osobně si ráda počkám na to, až Incardona zpracuje reportáž ze Světového šampionátu v nesení manželky, o kterém se v knize zmiňuje.

Ukázku z knihy naleznete ZDE.

Přeložila Šárka Belisová, nakladatelství Paseka, Praha, 2019, váz., 144 stran.