Kniha o nejlepších televizních seriálech ignoruje starší díla

Seriál Narcos. Foto: NetflixBezmála dvacet let píše Tomáš Vyskočil (*1979) o filmové a televizní produkci a deset roků je tomu, co založil web Edna.cz o televizních seriálech. Za odborné spolupráce s Radomírem Douglasem Kokešem teď přichází s příručkou 200 nejlepších televizních seriálů a dělí série určitě přehledně, i když sporně na komediální, kriminální, „dramata“ a za čtvrté díla hororová nebo fantazijní.

„Život je příliš krátký na to, abychom jej strávili sledováním těch špatných seriálů,“ míní Tomáš Vyskočil a máme prý na něj dát. Bezpochyby odvážná rada v časech, kdy je televizní médium už dvacet let na ústupu. Zenitu dosáhlo koncem předchozího milénia a sledovanost se již jen propadá. Ale je pravda, že právě vzdorem proti internetu seriály jaksi nabraly na síle.

A špatné sice jsou špatné pořád, ale ty dobré mívají stejně kvalitní scénář, herce i triky jako snímky pro kina. A Vyskočil vnímá ještě víc. Z biografu, zdá se mu, takřka vymizely pravé thrillery i výpravná dramata, ale též „pohodové“ komedie. A proč? Vše tohle už se žene televizí jako seriály. A zatímco na přelomu tisíciletí jste rok co rok s přehledem spočítali nové televizní série, dnes má každý měsíc premiéru hned několik desítek seriálů. Proč taky ne. S jedním příběhem vydrží řada po roky. Je rozhodně sázkou na jistotu.

Tomáš Vyskočil: 200 nejlepších seriálů všech dobAutor knihy 200 nejlepších televizních seriálů původně plánoval, že stane průvodcem po pěti stech dobrých televizních sériích, ale došlo mu, že by s tak objemnou příručkou vznikl podobný problém, jaký už leká na Netflixu, a totiž co vybrat. Vyřadil proto veškeré dokumentární série, „show“ všeho druhu a cykly jako Saturday Night Live. Vyřadil ze soutěže i večerníčky, ba veškeré seriály pro děti, jistěže včetně Krtečka. A osobně mi přijde sporné jen vyřazení cyklů typu Mr. Bean, byť, uznejme, jde skutečně pouze o skeče.

Vyskočil by nicméně asi neměl natolik preferovat mládí. Se samozřejmostí dá vždy přednost výtvorům moderním, a má-li některý seriál za „starý“, nebývá i tak výrobní datum nižší než 1990. „I když samozřejmě existují skvělé seriály natočené před tím rokem,“ ví, ale přesto se nechystá zohlednit kterýkoli z výtvorů Jaroslava Dietla. Zcela programově prostě akcentuje jen posledních třicet let a snad až příliš přihlíží k divácké úspěšnosti. Nikomu však, dodejme, nebrání, aby sestavil jinou, k ratingu nepřihlížející knížku.

Bohužel však ze soutěže vyřadil i vícedílné televizní filmy jako Hořící keř a takzvané soap opery (Ordinace v růžové zahradě). Štěstím je, že zároveň pochopil jinou věc. Hesla musí mít dostatečný rozsah, aby propírané seriály vůbec zaujaly i ty čtenáře, kteří je zatím neznají v obrazovky.

I když autor přihlížel k rozličným žebříčkům, nemohl se samozřejmě vyhnout jisté subjektivitě, přesto se opakovaně pokouší vytknout před závorku, čím je který seriál zvláštní a čemu se naopak podobá. Sleduje navíc, nakolik kvality díla uvadaly.

Z komediálních seriálů Vyskočil vydělil „animáky“ pro dospělé (South Park) a zbytek dělí na ty série, kde si nejsme jisti, zda jde o drama či o humor (Ally McBealová, Vincentův svět, M*A*S*H, Sex ve městě), na ryzí komedie (ty navíc dělí na české a britské) a na americké sitcomy (Alf, Teorie velkého třesku, Přátelé, Jak jsem poznal vaši matku, Krok za krokem, Ženatý se závazky).

Z britských komediálních sérií akcentuje Černou zmiji s Rowanem Atkinsonem, Červeného trpaslíka a Jistě, pane ministře. Z českých komediálních seriálů naprázdno po právu nevychází adaptace Poláčkovy knihy Bylo nás pět (zajímavé je, že si kus námětu půjčila z knížky Okresní město téhož autora) a nechybí ani Okresní přebor, Comeback (s Martinem Dejdarem), Hospoda či adaptace Jirotkova Saturnina

10 nejlepších animovaných seriálů podle TV Guide
1. Simpsonovi (od 1989)
2 Flinstoneovi (1960–1966)
3. Looney Tunes (od 1960)
4. Snoopy/Peanuts (od 1965)
5. Scooby-Doo (od 1969)
6. Dobrodružství Rockyho a Bullwinkla (1959–1964)
7. Batman (1992–1995)
8. SpongeBob v kalhotách (od 1999)
9. Griffinovi (od 1999)
10. South Park (od 1997)

Z fantastiky a hororu Vyskočil vybral za kategorii téma „Přežít!“, do které mimo jiné řadí Westworld. Zbytek hororově-fantazijní produkce člení na nadpřirozené seriály (Lost, Krajní meze, Zóna soumraku, Akta X), na „fantasy“ seriály (Buffy, Upíří deníky), na typ “Nekonečný vesmír” (Star Trek, Battlestar Galactica, Dr. Who) a na typ “Superhrdinové” (Agenti S.H.I.E.L.D). Není věru třeba dumat sto let, aby nám však došlo, nakolik se těchto pět kategorií může prolínat.

Na čtyři kategorie pak Vyskočil dělí seriály kriminální: 1. “Jeden případ týdně” (například Columbo), 2. „záhady“ (Temný případ, Twin Peaks, Fargo, náš Labyrint), 3. dramata (Sherlock, Jak prosté, Dexter, Hannibal) a akční krimi (Mission: Impossible, Pobřežní hlídka, Dvacet čtyři hodiny s Kieferem Sutherlandem, Walker, Texas Ranger).

I v pomyslné zásuvce s krimi-seriály už měl, jak jsme si všimli, dramata, ale ta přesto představují i následující, samostatný oddíl. Dělí se na dramata rodinná (Dallas, Dawsonův svět, Beverly Hills 90210, Panství Downtown), lékařská (Crichtonova Pohotovost, Dr. House), historická (nejdražší seriál všech dob Pacific, Bratrstvo neohrožených, Hra o trůny, Řím, Spartakus, westernový Deadwood a čtyři řady prequelu ke Stevensonovu Ostrovu pokladů, který známe jako Black Sails a kde vystupují postavy Johna Silvera, Billyho Bonese a kapitána Flinta), dramata „napínavá“ (Domek z karet, Zoufalé manželky, adaptace špionážního románu Johna Le Carré Noční recepční) a „gangsterky“.

Mezi ty patří Gangy z Birminghamu, Rodina Sopránů, seriál Narcos o Pablu Escobarovi, Impérium – Mafie v Atlantic City i Perníkový táta, v němž středoškolský učitel chemie zjistí, že podlehne do několika let rakovině, i začne s bývalým studentem vyrábět a prodávat jistou drogu. Dramata o gangsterech tedy podle Vyskočila nejsou ve škatulce „krimi“.

Závěr knihy se pak jen stručně zabývá některými z rekordů, které seriály zlámaly, a sporu jistě nebude, že se Dny našeho života (v českém překladu Tak jde čas) vysílají od roku 1965, tedy přes půl století, a dosáhly třinácti tisíc pěti set epizod. Zrovna tak je realitou, že seriál Ulice dosáhl od roku 2005 už téměř 3500 dílů. Ale podobné seriály Vyskočil také nevzal za regulérní závodní koně a následkem toho se spokojme s tím, že nejdelším „řádným“ seriálem všech dob jsou kreslení Simpsonovi, kterým bude roku 2019 již třicet let (a počet dílů se sune k číslo 650). Oproti tomu starý seriál Lassie (1954–1971) měl 591 částí, slavná westernová Bonanza (1959–1973) 431 částí a Dallas (1978–1991) 357 částí.

Kniha dále obsahuje „kvíz“ a volné plochy na některých stránkách. Seriálům tu lze přidělovat hvězdičky a je to místo i na krátké čtenářské postřehy či recenze.

Pravdivost názvu knihy 200 nejlepších televizních seriálů lze ovšem s úspěchem napadnout, protože se zde s výjimkami ignoruje veškerá produkce prvních 40 let televize. Jistě, technologicky zastarala, ale já myslím, že měla být autorem hodnocena právě s ohledem na dobové možnosti a šance – i na tehdejší stupeň vývoje. Tím by ovšem bodovalo mnoho seriálů těch dekád a kupříkladu z let sedmdesátých jistě i parodické Neskutečné historky.

Ukázka z knihy

Jump the Shark – okamžik, kdy seriál přestává být zajímavý a začne být už příliš natahovaný, přehnaný či nudný. Nazváno podle jedné epizody seriálu Happy Days, kde hlavní hrdina opravdu „přeskočil žraloka“; poté už seriál kvalitativně upadal.

Restart – pokračování seriálu, které ignoruje děj, zápletky či postavy z předešlých dílů a začíná příběh vyprávět znovu a po svém.

Spin-off – pokud je seriál úspěšný a producenti chtějí pokračování, vyberou jednu či dvě postavy a natočí s nimi samotný seriál.

Binge-watching – neřízené sledování, ve kterém zhltneme najednou celou řadu.

2 Broke Girls (2 Socky). Dvě zcela odlišné dívky spolu začnou bydlet a posléze i pracovat jako servírky. Zatímco Max pochází z chudé rodiny a sní o tom, jak si jednou otevře obchod s dortíky, Caroline vyrostla v bohatství, ale její otec byl jedním z obviněných během finanční krize, a tak se musí postarat sama o sebe. Z Caroline a Max se stanou kamarádky a společně si chtějí splnit své sny. Samotná touha otevřít si obchod s dortíky je časem v seriálu utlumena a motorem jsou především komediální a romantické eskapády hlavní herecké dvojice, která se výborně doplňuje. Seriál se postupně zalidnil dalšími vtipnými postavami, což nebylo vždy ku prospěchu věci, ale jinak si po celých šest řad udržoval slušnou úroveň. Seriál vysílala i televize Prima.

Dexter. Přes den pracuje Dexter Morgan jako specialista na krevní skvrny ve forenzním oddělení, v noci se z něj stává sériový vrah, který si za oběti vybírá zločince, na něž spravedlnost kvůli nedostatkům v zákoně či procesu nedosáhla. Taková je zápletka kontroverzního, ale ve své době populárního seriálu, který obrátil naruby klasické kriminálky založené pouze na „postupu podle předpisů“. Seriál se proslavil také velmi neortodoxní reklamou (televizní společnost nechávala po městě krvavé skvrny anebo posílala lidem SMS: „Dexter si jde pro tebe.“), nejpozději v osmé a poslední řadě se však přehoupl spíše do vlastního stínu a jeho konec patří mezi největší promarněné příležitosti historie. Přesto si minimálně v prvních dvou řadách zaslouží pozornost.

Hannibal. Zatímco příběhy brutálního, leč geniálního vraha Hannibala „kanibala“ Lectera měly ve filmech střídavou kvalitu (skvělé Mlčení jehňátek vystřídal rozpačitý Hannibal), v seriálu se ho tvůrcům podařilo hned napoprvé vystřihnout tak, jak by si to jeho knižní otec Thomas Harris přál. Přeneseme se do doby, kdy mladý Lecter působil ještě jako psychiatr pomáhající FBI a přátelil se s tehdy začínajícím agentem Willem Grahamem. Postupný Hannibalův přechod na druhou stranu barikády, vzrůstající nutkání vraždit a pojídat své oběti se nejen díky skvělému Madsu Mikkelsenovi podařilo zachytit na výbornou. Celkem tři již ukončené řady jsou dostupné na Netflixu.

Tomáš Vyskočil: 200 nejlepších seriálů všech dob. Mladá Fronta 2018.