Tomáš Sedláček: Druhá derivace touhy

Sedláček výřez přebalDruhá derivace touhy. Tak se jmenuje první kniha z trilogie úvah, s nimiž se na českou knižní scénu vrací makroekonomický stratég ČSOB Tomáš Sedláček. Titul vydaný nakladatelstvím 65. pole vychází s podtitulem Člověk duše - vnější, Úvahy nad (ne)končícími otázkami. V pondělí 10. prosince jej na pražské lodi Pivovar autor pokřtil ve společnosti filosofa a sociologa Václava Bělohradského, a ředitele Knihovny Václava Havla Michaela Žantovského.

Sedláčkovy úvahy se ohlížejí za událostmi nabitým desetiletím. "Jedná se o jednu z nejdelších a nejsouvislejších sérií úvah v českém teritoriu, která ukazuje autorovu názorovou integritu a pestrost myšlenek, široký rozhled, sečtělost, hravost a smysl pro humor," uvádí za nakladatele Tomáš Brandejs.  Druhá derivace touhy tak Sedláčkovým perem nadčasově komentuje události, které se běhemsedláček uplynulé dekády více či méně dotýkaly nás všech. Autor na ně však pohlíží svým neotřelým pohledem: politiku a ekonomii vnímá optikou filozofie, teologie a psychologie, rád hledá náš odraz ve filmech a příbězích, po původu dějů pátrá v mýtech. Zamýšlí se nad českou velikostí v malé Evropě či západní civilizací a jí prožívanou katarzí.

"(...) V českém veřejném prostoru hledá filozofující ekonom Tomáš Sedláček vytrvale odpověď na otázku, jak udělat z rozhořčení argumentující diskurz. (...) V závěru svého bestselleru (Ekonomie dobra a zla) z roku 2009 vyzval k odpovědnosti sytých: Jsme natolik bohatí a silní, že nemáme vnějších omezení.... musíme se ovládat sami, bez jakéhokoli vnějšího materiální, politického či etického příkazu. Ale toto sebeovládání, tuto novou životní praxi, není možné nastolit bez návratu k teorii a kontemplaci, bez praktické filozofie, která učí lidi umění hněvat se s argumentujícím odstupem, učinit ze slepého hněvu hněv vidoucí," píše v předmluvě k Druhé derivaci touhy filozof Václav Bělohradský. A dodává: "Ve společnosti globálního kapitalismu je tak rozhodujícím úkolem praktické filozofie vrátit do veřejného prostoru teorii hněvu, odstup, který teprve umožňuje to, co Jan Patočka formuloval nejzásadněji: myslet smysl ne z našich cílů, ale naše cíle ze smyslu. Práce Tomáše Sedláčka k tomu významně přispívá."

Tomáš Sedláček je hlavní makroekonomický stratég ČSOB. Působil jako poradce prezidenta Václava Havla a v letech 2004-2005 jako poradce ministra financí. Přednáší filozofii a ekonomii, dějiny ekonomických teorií a aktuality na FSV UK a hostuje na dalších univerzitách. Jeho kniha Ekonomie dobra a zla už vyšla ve 14 jazycích a v roce 2012 za ni autor obdržel ve Frankfurtu nad Mohanem německou ekonomickou knižní cenu.

Tomáš Sedláček křest nové knihy foto Jana Pavlová

Druhá derivace touhy byla pokřtěna pivem. Zcela vlevo autor Tomáš Sedláček. FOTO JANA PAVLOVÁ