Kým doopravdy jsme?

Gošenová výřez přebal„Co ho definuje spíš – to, že celý život řídí opatrně, že vystudoval medicínu, že pomohl staré paní s nákupem – nebo ta jedna chvíle?“

Čtěte ukázku z knihy ZDE

Ejtan je izraelský neurochirurg, milující manžel a otec dvou dětí, jenž sám sebe považuje za inteligentního, zásadového a morálního muže, který vždy koná dobro (i proto se přeci rozhodl stát se lékařem). Jeho poklidný život ale změní jednoho večera svůj směr, když cestou z práce srazí autem eritrejského ilegálního migranta. Je mu jasné, že muži již není pomoci, musí tedy jednat rychle a učiníGošenová přebal osudové rozhodnutí – Ejtan od místa nehody ujede. Rozhodnutí, které mu netrvalo déle než několik vteřin, otřese do základů vším, co si sám o sobě kdy myslel, a Ejtan začíná zjišťovat, že není takovým člověkem, ze jakého se celý život pokládal.

Román Probudit lvy (Garamond 2018), do češtiny přeložený Alžbětou Glancovou a Magdalénou Křížovou, pochází z pera izraelské autorky Ajelet Gundar-Gošenové (*1982), která vystudovala psychologii a scenáristiku a řadí se k mladší generaci současných izraelských spisovatelů. Hned za svůj první román s názvem Jednu noc, Markoviči získala v roce 2012 literární ocenění. Román Probudit lvy také nezůstal bez povšimnutí – kupříkladu deník New York Times ho zařadil mezi 100 nejvýznamnějších knih roku 2017.

Poté, co Ejtan dorazí po nehodě domů, je stále schopný si své rozhodnutí racionálně zdůvodnit a ukonejšit své svědomí. Hned druhého dne se ale před ním jeho vina zhmotní, a to v podobě Eritrejky Sirkit – manželky mrtvého, která Ejtana začne vydírat a donutí ho poskytovat Eritrejcům lékařskou pomoc. Ejtan, bílý muž a uznávaný lékař, se ze dne na den stane závislým na vůli černošské migrantky a jejich role se tak prohodí. Čtenáři jsou poté svědky Ejtanových myšlenkových pochodů a změn nálad, které se střídají jak na běžícím pásu – vina, hněv a nenávist se postupně mění v touhu. Ejtan je k Sirkit přitahován její krásou, chladností, nepřístupností, lhostejností a hlavně její jinakostí. „Její jinakost ho přiváděla k šílenství, byl před ní úplný prosťáček, hlupák, neználek. Jen ona sama byla pánem věcí, které se odehrávaly v jejích hlubokých očích.“ Sirkit však v románu nevystupuje coby pouhý objekt jeho touhy, ale jako žena, která poprvé v životě nabývá moci – moci rozhodovat nejen o svém životě, ale i o životech druhých, a rozhodne se této příležitosti využít. „Byla něco jiného. Ne proto, že ji on sám chtěl vidět jinak, ale protože měla v sobě dost síly, aby ho k tomu přiměla.“

Román pracuje s několika hlavními tématy jako vina, nenávist, nesnášenlivost, lži či touha, nejvýrazněji nicméně do popředí vystupuje téma odcizení. Jedná se o odcizení sobě samému, kdy Ejtan začíná pochybovat, zda je opravdu ten „dobrý muž“ a „milující manžel“, za kterého se celý život považoval, a jak se jeho pochyby prohlubují, sám sobě se stále více odcizuje. Odcizení probíhá i na úrovni páru (manželské dvojice): „Nežijí spolu. Dokonce nežijí ani vedle sebe. Ano, celou tu dobu žili každý sám a ona to netušila.“ Nakonec autorka přivádí čtenáře k závěru, že „žádný člověk nikdy úplně nezná druhého člověka. Ani sám sebe“.

Téma cizího je poté akcentováno i ve vztahu Ejtana a Sirkit, kteří si před sebou připadají jako naprostí cizinci, přicházející každý z jiného světa. Tyto hranice se ale postupně stírají a Ejtan začíná zjišťovat, že si jsou podobní víc, než by si kdy pomyslel. „Byly to chvíle, kdy se na ni podíval a pomyslel si: Vždyť ona je úplně jako já (Ale nikdy si neřekl, vždyť já jsem úplně jako ona).“ V Ejtanově myšlení, kterému dominují předsudky vůči migrantům, je nicméně stále patrná dichotomie „my“ versus „oni“. „Protože mu připadá, že všichni vypadají stejně. Protože je nezná. Protože lidi z jiné planety jsou rozhodně o něco míň lidi. A jasně, že to zní strašně, ale není sám, kdo si tohle myslí. On jenom shodou náhod jednoho z nich zajel.“ Sirkit nicméně chápe sebe samu jako individuum a zpochybňuje, že existují nějací „oni“, kteří by tvořili homogenní skupinu, když říká: „Pocházeli z různých vesnic, patřili k různým kmenům, přišli sem různými cestami. Jestli měli něco společného, pak to bylo jméno, kterým je označovali ti druzí, ti, kteří měli jinou barvu kůže.“

Kromě zajímavých témat se román pyšní i nápaditým formálním zpracováním. V jednotlivých kapitolách se střídá vyprávění z pohledu Ejtana, Sirkit a Ejtanovy manželky Liat a později dostanou slovo i některé vedlejší postavy. Různé pohledy čtenáři umožní poznat všechny hrdiny skutečně do hloubky, dozví se nejen, jakým způsobem přemýšlejí o sobě samých, ale i co si o nich myslí druzí. Kompletní obrázek pak dokreslí text umístěný v závorkách, který funguje jako „jakási membrána, slabounká blána, která odděluje věci, jež Ejtan vidí, od věcí, která vidět nechce“. Čtenář si tak postupně skládá propracovaný psychologický profil postav, sleduje jejich tok uvažování a ví o nich i to, co si nejsou samy sobě schopny přiznat. Autorka tak nezapře své psychologické vzdělání, které se jí při psaní tohoto románu podařilo maximálně vytěžit a vytvořit tak prózu s detailně propracovanými, velmi živými a uvěřitelnými postavami.

Podle anotace odhaluje román Probudit lvy „nejtemnější kouty izraelské společnosti“. Jeho děj se sice odehrává v Izraeli, nicméně autorkou pojednávaná témata (především pak téma migrace) je možno vnímat jako univerzální a navíc velmi aktuální. Ačkoli se s nesnášenlivostí vůči migrantům a strachu z jejich jinakosti setkáváme především skrze postavu Ejtana, text na mnoha místech implikuje, že většina lidí uvažuje podobným způsobem a zachovala by se v jeho situaci stejně. Román tak nenastavuje zrcadlo jen izraelské společnosti, ale každému z nás, a otevírá otázky jako „Kdo jsme?“, „Čeho jsme schopni?“ a „Jaká je naše zodpovědnost vůči druhým lidem?“.

Nakladatel: Garamond

Překlad: Alžběta Glancová a Magdaléna Křížová

Počet stran: 300