Láska ve svých nejodpornějších podobách

Wallace výřez přebalV americkém literárním prostoru je David Foster Wallace (1962–2008) považován za jednoho z nejvlivnějších spisovatelů posledních 20 let. Přestože je za jeho vrcholné dílo označován román Infinite Jest (Nekonečný žert) z roku 1996, nakladatelství Rubato nabídlo tuzemským čtenářům k prvnímu seznámení s autorem do češtiny dosud nepřekládaným jeho soubor povídek Krátké rozhovory s odpornými muži z roku 1999, přeložený Martinem Pokorným.

Ukázku z knihy čtěte ZDE

Avšak spíše než s povídkovým souborem máme co do činění s pestrou postmoderní koláží forem, žánrů a postupů. V přítomných textech se mísí monology s dialogy, básnická próza s téměř až matematickým jazykem, dějové zápletky se statickými průhledy do vědomí postav. Wallace napíná všechny dosavadní hranice narativu, jak ho známe, až ke krizovému bodu a nechá svého čtenáře Wallace přebaltakřka na pokraji zoufalství. Ten jednou raději přeskakuje stránky, podruhé nenasytně prosí víc. Jenže autorovy texty nedávají nic zadarmo, porozumění a poznání vyžaduje trpělivost.

Ostře však vedle sebe kontrastují nejen samotné texty, ale i prvky uvnitř. Jednou staví Wallaceův intelektuální, až téměř terminologický slovník mezi texty a čtenářem bytelnou zeď neporozumění, kterou lze překonat velice těžko, a podruhé jsou slova vedle sebe kladena s takovou lehkostí, zdánlivě bezmyšlenkovitě, jako by na nich vůbec nezáleželo. Hlavně co nejrychleji zaznamenat proud vědomí. Jednou se potýkáme s až otravně rozsáhlými detailními popisy, jinde jsou děj a postavy naprosto schematicky anonymizovány a odcizeny.

I přes tuto všemožnou roztříštěnost však existuje pojivý materiál, který ze souboru textů dělá víc než jen nesourodé těleso a bizarní přehlídku nalomených lidských osudů. Soudržnost zajišťují ony rozhovory, jež slibuje titul knihy a které se pravidelně objevují v průběhu celého svazku. Formát rozhovoru je však minimalizován pouze na odpovědi respondentů, tedy mužů, kteří rádi mluví o tom, jací jsou oni sami a jaké jsou ženy. Kteří sice dokážou vše dokonale zanalyzovat, ale nakonec to jsou především oni sami, kdo je odhalen na kost, do různé míry „odpornosti“.

A přestože (psycho)analýzy mužského pohlaví, jeho chování a uvažování, v textech dominují, i postava ženy je zde přítomným a důležitým elementem, byť leckdy pouze jako součást odporných mužských machinací. A možná právě její přítomnost umocňuje onu odpornost, jež se u mužů projevuje, když o ženách přemýšlejí nebo s nimi jednají.

Wallaceovy texty jsou tak především důkladnou analýzou vztahů. Ať už se jedná o vztah člověka k sobě samému, či vztah mezi ženou a mužem, případně vztah rodiče k dítěti. A láska tu nikdy nestojí ve své čisté, krásné podobě, jakou nám předkládají přeslazené telenovely. Doprovází ji násilí, nenávist, sobectví a znechucení. „Odporní muži“ se zpovídají ze svých sexuálních tužeb, hrají se ženami hry, nenávidí své děti.

Máme možnost vynést kritický odsuzující morální soud nad čímkoliv, co se v textech dočteme, s čím se jen těžko můžeme ztotožnit. Ale co když se nám to přece jen zdá být více či méně povědomé? Wallace provokuje. A vy to pocítíte na vlastní kůži.

Nakladatel: RUBATO

Překlad: Martin Pokorný

Počet stran: 408