Život není zkrátka fér

Jirásek výřez přebalVěta z titulku pochází z promluvy jedné z postav pohádkové ságy o Harry Potterovi. Do nadpisu této recenze jsem ji nevtělil náhodou. Pohádkové příběhy mají mít očistnou funkci na mysl čtenáře: zde je zlo a zde dobro, jak se ukáže. A dobro zvítězí, protože jinak by to nebyla pohádka.

Ta o Potterovi je právě trochu výjimkou: až příliš připomíná, navzdory vší své fantasy ambaláži – skutečný život. A život málokdy připomíná pohádku. To je asi hlavní étos knížky zkušeného pražského kriminalisty Zdeňka Jiráska s názvem „Život není takový, jak si přejeme“, a podtitulem „Životní příběh prvorepublikového pražského detektiva“.

Kdo by čekal normální krimi román, nedočká se. Tato knížka, jakkoli je prozaickou fikcí, je na hony vzdálená stylizovaným finesám velkých detektivkářů. Jirásek píše své stránky suchým, oznamovacím,Jirásek přebal skoro někdy až důsledně emočně nezaujatým jazykem, který na něj vyzrazuje jeho profesi, v níž je navyklý nepoddávat se působivým detailům, ale jít po strohé podstatě činu.

Ostatně – fikcí je kniha jen co do syžetu. Veškeré kulisy jsou téměř do puntíku opsány z historie, je to takové, jak se dnes módně říká v televizním světě – „doku-drama“. A na málokterý knižní produkt tento pojem sedí lépe, než na Jiráskovu (mimochodem už od estetického retro-obalu cíleně působící) prózu.

Autor nás, spolu se svým hrdinou, původem obyčejným klukem z venkova, který se souhrou životních okolností dostal přes působení v Hradní stráži za prezidenta Masaryka až do vysokých funkcí v kriminální policii, provází komplikovaným dvacátým stoletím, které bylo nejen ve velkých dějinných kataklyzmatech, ale i v běžném, prostředním, každodenním životě občanů své doby plné dilemat a paradoxů, a ovšemže také úskoků a nespravedlností. Autor nás vede jaksi „vedle“ těchto událostí, nahlížíme je očima hlavního hrdiny, ale tušíme podprahovou autorskou sebestylizaci. Proč také ne – je to přece próza.

A tak prožíváme atmosféru meziválečné republiky (a ovšemže barvitého polosvěta „hříšných lidí města pražského“), míjíme nikdy nevyřešenou vraždu prostitutky Otýlie Vranské, jsme svědky počínajících provokací hysterických sudeťáků vrcholících až krvavým lynčováním kdesi na Chebsku. Románový kriminalista není ztotožněn s protektorátními poměry, a tak odchází z policejního výsluní na okrsek – do Karlína (mimochodem, tato rázovitá pražská čtvrť je profesním působištěm též samotného autora), pod tlakem výhružek smrtí jemu a jeho rodině naoko podepisuje akt spolupráce s gestapem, které ale nikdy nenaplní skutečnou donašečskou aktivitou. Naopak, zapojuje se do odbojové činnosti, je součástí skupiny Obrana národa, a jak by se dnes řeklo, tak trochu to hraje na obě strany, aby zakryl skutečné úmysly. Nebyl v tom sám - na vrcholné úrovni de facto totéž provozoval generál Alois Eliáš, protektorátní premiér, jehož pomoc odboji jej posléze stála život. A jak už to u příběhů nepohádkových bývá, za všechny své dobré úmysly i činy je hrdina nakonec po zásluze potrestán. Jeho formální podpis spolupráce s okupační mocí se stane důvodem k procesu, v němž mu hrozí nejvyšší trest. Jen díky svědectví jak lidí z odboje, tak samotných gestapáků, vyvázne jen s kratším trestem a pochopitelně doživotní deziluzí z poznání, že mezi právem a spravedlností je veliká propast.

Jiráskova procházka tím nesnadným půlstoletím je víc než jen literaturou: je to obraz doby a těch, kdo v ní žili, kdo ji tvořili – i znetvořovali. Obraz působivý právě tou přísností a programovou ne-květnatostí stylu. Po chirurgovi také nechcete, aby vám při operaci slepého střeva skalpelem do kůže vyřezával ornamenty.

Zdeněk Jirásek – Život není takový, jak si přejeme

Naše vojsko 2018

ISBN: 9788020617361