Mapa Stínadel

Mapa Stinadel Pavel ČechZaobírat se dnes otázkou, zda je Albatros ještě český, nebo trochu patří i Německu, připadá mi zbytečné. – Oproti tomu na stole pokrytém vonným papírem leží naprosto nezbytná výzva, které nakladatelství nově odkoupí práva na dílo Jaroslava Foglara.

Čtěte: Rychlé šípy nikoli od Foglara

Ale vlastně ne. Výzva je pryč. Zmizela a práva náleží, ano, právě Albatrosu. Albatrosu, jehož neobyčejně pracovitý a sny (své i těch druhým) plnící zástupce Ondřej Müller uspořádal nedávno s kolegou tiskovou konferenci (https://www.bohousek.cz/clanek-2018040035-tiskova-konference-skautske-nadace-jaroslava-foglara-a-nakladatelstvi-albatros.html), a to přímo v srdci posledního z Foglarových bytů, který předtím zůstal bezmála dvacet let zapečetěn.

Náš největší nakladatelský gigant se v příštích pěti až šesti letech zaměří na reedice foglarovek, a tyto představí se zbrusu novými ilustracemi, pro jejichž vytvoření na mou duši najme především autory komiksů. Nezdá se vám to? Máte smůlu. Je to přece legitimní, regulérní a myslím, že taktéž dobrý nápad.

Nejprve mají takto vyjít foglarovky nejslavnější (např. Chata v Jezerní kotlině s obrázky Pavla Čecha) a teprve po nich ostatní; bude-li zájem, přičemž Ondřej Müller věří či ví, že interes bude, a letošní koupi srovnal na oné konferenci v Křišťanově ulici s někdejším (a rovněž albatrosím) získáním práv na Harry Pottera. Kterýžto majstrštyk se, pokud vím, podařil tenkrát Müllerovi osobně.

Rozdíl ale existuje. V Harryho případě ještě nikdo na světě netušil, jak obrovský výtěžek fenomén vygeneruje. Oproti tomu u Foglara to Müller a spol. vnímají prý jako sázku na jistotu. Já též; ale nesníme příliš?

Neidealizujeme zdejší poměry a české čtenáře? Nezbývá než věřit, že (nějaký) průzkum Albatrosu odhalil, že čekají lačni a lačně. – Při reedicích nakladatel vyjde z verze poslední ruky, ale přesto asi bude korektně uhlazeno pár zaumností, které ve foglarovkách stejně zůstaly a jejichž kouzlo je sporné (nu, uvidíme).

Jak jsme během konference slyšeli, dojde rovněž k vydání foglarovek, jež svým umem povýšil Zdeněk Burian, a poprvé se knižně představí pozoruhodné Foglarovy deníky. Vše vlastně již začalo a já držím tudíž „klasický“ tubus z tuhé lepenky. Nesignalizuje ovšem ukončení vysoké školy, nýbrž plakát. Ten je srolovaný uvnitř a Čech na něm již zjara 2002 zachytil vlastní představu o čtvrti jménem Stínadla. A jistě, souhlasím s každým, kdo teď zvolal, že přece každý máme vlastnit svá vlastní Stínadla (jak nám je stvořila dětská fantazie) a hříchem se stane jakékoli zatavení či zmrazení oblasti do jediného možného snu, jsem však na té samé lodi také s těmi, kteří hlasují pro svobodu tyto jedinečné pohledy zveřejňovat a prodávat. Čech to udělal. A ač jsem (hovořím teď pouze za sebe) svého času zahlédl i také jeho práce, v nichž se zlehýnka dotkl kýče, tady se to nepřihodilo a snad se to zde ani stát nemohlo.

Jak se Čech svěřuje na samostatném listu přílohy, malé plánky Stínadel kreslil už jako chlapec, a inspirovala ho nejedna Foglarova magická formulka. „Každá ulička se tam točí jako šnek, samé schůdky, kouty, plácky a zase průchody,“ čteme v kánonu a divu není, že spisovatel rozjitřil malířovu fantazii.

O moc let později tak Pavel Čech zaslal do Prahy obrázek i přímo Jaroslavu Foglarovi a autor reagoval dopisem. S lupou prý kresbu zkoumal! Moc rád nacházel detaily svých knih.

Uplynulo dalších pár let a režisér Václav Marhoul, který dnes natáčí adaptaci věru nefoglarovského románu Nabarvené ptáče, se do Brna ozval se zajímavou nabídkou. Chce Pavel vystavovat s Tvrdohlavými v jejich galerii? Nu, a pana Čecha nenapadlo nic lepšího, než pro tu příležitost připravit mapu. Plán oné pitoreskní čtvrti záhad jménem Stínadla. A jak vzpomíná, začal z gruntu. Nejprve totiž znova (ač už po x-té) pročetl klasickou trilogii, ale tentokrát s tužkou. Podtrhával. A podtrhal vše, co se týká reálného i surreálného místopisu čtvrti. Vypsal si názvy ulic, plácků, kostelů, schodišť i náměstí a pak stanul co Leonardo u plátna. Mimo jiné vybral místo pro Svatojakubský kostel a pokračoval místem pro „červené schody“ (s pětibokým kamenem). Místem pro dvůr s Tleskačovou dílnou a pohřebním vozem. Ale zachytil dokonce Černé údolí, kam zámečnický učeň míří v nespecifikovaném roce zkoušet „létací kolo“.

„Měl jsem ambici, aby na mapě nechyběla ani ta nejmenší maličkost,“ tvrdí po šesti letech Pavel Čech a věřím mu. Jeho práce trvala čtyři měsíce a výstava proběhla a mapa byla i vydána, už tehdy; ale omezeným nákladem.

Z jedné prodejny koberců si prý navíc přinesl papírové trubky, rozřezal je a hle, tady měl tubusy. Ty se letos vrátily, ale oproti prvnímu vydání Albatros okraje plánu doplnil devíti uhrančivými obrázky, zachycujícími jak celkový výhled na čtvrť (z místa „nad propastí“), tak uličky V hlubinách, Ve sklepeních, Ve zjeveních či V chapadlech. Kropenatku „u černé vody“, Opuštěný kout, Rejdiště i zvláštní místo Na nosálku. V neposlední řadě Rozdělovací třídu. Všechny tyto „záběry“ udělal Pavel vesměs večerními až nočními a sám bych je nazval lovecraftovskými, protože moravský tvůrce by dozajista byl kongeniálním ilustrátorem i pro tohoto amerického autora. Rovněž Lovecraft občas ve svých prózách snil o zvláštních čtvrtích (a ignoroval sex).

A Pavlův ústřední pohled na celou čtvrť? Mapa sama?

Je prosvětlenější a přehledná, lze-li vůbec v případě takto křivolaké výstavby o jakékoli přehlednosti hovořit.

A nechybí ani tramvaj, ani kostel se zvonem Dunivá Kateřina, a na okraji plánu najdeme Tovární čtvrť a kdesi uvnitř náměstíčko Na talířku, ale dále též místa jako Zelená brána, Rváčov a Kocouří hrádek.

Otázkou jen zůstává transkripce těch jmen, respektive velká a malá písmena. Čech některá pojmenování píše s písmeny na začátku velkými, ale většinu s písmeny malými. Naznačuje tak, že se často jedná „jen“ o jména, která si Vontové dohodli sami.

Stínadla Jaroslava Foglara“ si pochopitelně přišpendlím na zeď, a to nejlépe blízko lůžka, a zajímalo by mě, u jakého čísla se zastaví jejich prodej a polepí-li si mapou zdi lidé celé naší země, anebo je podobná představa pošetilá a lepiti bude jen hrstka nostalgiků a nadšenců.

Stínadla Jaroslava Foglara. Namaloval Pavel Čech. Doporučená spotřebitelská cena 590 Kč. Albatros 2018

Ukázka:

Kropenatka u černé vodyNa Nosálku