Dokud nás smrt nerozdělí

Kitamura výřez přebalAčkoli žijí již půl roku odděleně, Christopher trvá na tom, aby své odloučení drželi v tajnosti. Hlavní hrdinka tak nemůže ignorovat naléhání tchýně (která o jejich odluce nemá tušení) a vydává se manžela hledat do Řecka, kam vedou jeho poslední stopy. Je odhodlaná využít této příležitosti k požádání o rozvod a učinit tak poslední tečku za jejich nefunkčním vztahem. Po příjezdu do Řecka nicméně zjistí, že manžel v hotelu není. Za pár dní je Christopher nalezen mrtev.

Román Odloučení je třetím (a prozatím posledním) románem americké spisovatelky, novinářky a umělecké kritičky Katie Kitamura, jež se narodila roku 1979 v Kalifornii do rodiny japonského původu. Její kniha, která se českému čtenáři dostává do rukou v překladu Kateřiny Keilové, vychází v patnácti zemích a chystá se její filmové zpracování.

Odloučení je románem o rozpadu manželství a zároveň detailní sondou do mysli ženy potýkající se s koncem vztahu a později i se ztrátou manžela. Kitamura proKitamura přebal svůj příběh zvolila vyprávění v první osobě, kterého se přidržuje v celé knize. Hlavní hrdinka (jejíž jméno čtenářům zůstává skryto) je tak zároveň i vypravěčkou příběhu. Druhou klíčovou postavou, kterou ovšem známe jen z popisu vypravěčky, je vypravěččin manžel Christopher – pohledný, charismatický a bohatý muž, jenž se věnuje spisovatelství. Jeho nedostatkem je slabost pro ženy, která jako by ovládala veškeré jeho jednání a byla něčím, co je silnější než on a čemu se nelze vzepřít. I kvůli častým nevěrám se manželství tohoto páru po pěti letech rozpadá.

Dějovost textu je potlačena na naprosté minimum a celý román je psán formou jednoho dlouhého vnitřního monologu hlavní protagonistky, byť v něm nalezneme i řadu hrdinkou zpětně reprodukovaných dialogů. Samotná vypravěčka je velmi pasivní, chladná a odtažitá, nepouští si čtenáře příliš k tělu, a přestože je na informace o sobě samé velmi skoupá, své okolí analyzuje s precizností detektiva do nejmenších detailů. Vypravěčka pozoruje lidi, snaží se číst řeč jejich těla a odhadnout jejich myšlenky, povahu či minulost – všechno, co se čtenář dozvídá, jsou nicméně jen její osobní spekulace a další pohled románový příběh nenabízí. Ačkoli vypravěčka pečlivě analyzuje i nejmenší detaily okolního světa, zdá se, že vlastní sebereflexe není schopna. Je tak jen na čtenáři, aby se dovtípil, že leckteré vlastnosti, jimiž u druhých pohrdá, jsou jí samotné vlastní.

Román nabízí nemalé množství velkých témat – počínaje manželstvím, nevěrou, vinou či odcizením přes mateřskou a partnerskou lásku až po smrt (a vyrovnání se s ní) nebo přizpůsobení se společenským rolím. Témata ovšem nejsou čtenáři servírována přímo, nýbrž se od něj očekává značná aktivita, jelikož je nucen zorientovat se v nepřeberném množství hrdinkou podávaných informací, a poté si ze získaných střípků složit vlastní obraz. Román totiž umožňuje vícero možných interpretací a pokládá mnoho otázek, na které nenabízí buď žádnou, nebo jen velmi spornou či nedostatečnou odpověď.

Téma rozpadu manželství samozřejmě není v literatuře ničím novým, román Odloučení však mezi knihami s obdobnou tematikou vyčnívá originálním autorským přístupem a zpracováním. Zaujme především čtenáře, kteří jsou ochotni přistoupit na spisovatelčinu hru, ponořit se do mysli nespolehlivé vypravěčky a hledat vlastní cestu do jejího nitra, aniž by se ohlíželi na mnohdy nelibé pocity, které je na této pouti mohou provázet.

Úkázka z knihy ZDE

Nakladatel: Odeon

Překlad: Keilová, Kateřina