Mafie v ČT (a kolem ní)

Švehla výřez přebalZkušený novinář, dlouholetý mluvčí ČNB, televizní manažer a dnes VŠ pedagog Martin Švehla vydal knihu Mafie v České televizi aneb Jak zprivatizovat ČT (nakladatelství Brána 2017, ISBN 978-80-7243-999-7). Na první pohled by to mohla být kniha velice aktuální, protože jak v jejím příběhu (jde o románovou fikci, ovšem vystavěnou na reálných faktech), tak v dnes prožívané skutečnosti jsme svědky poměrně kritické vlny ze strany politiků i veřejnosti ve směru k České televizi (ČT).

Rozdílů je ovšem celá řada. Zatímco ve Švehlově knize se politické a kapitálové kruhy spiknou a víceméně úspěšně začnou ČT privatizovat za souhlasu veřejnosti i části médií, v reálu se nic takového zatím vážněji neděje. Ne že by mnohým politikům či konkurenčním podnikatelům byla myšlenka na něco podobného vzdálena. Ale všechny, i ty nejlepší a nejčistší úmysly změnit dosavadní nedobré fungování veřejnoprávní ČT narážejí na tsunami mediálního mainstreamu, krytého zezadu stranami poraženými v posledních volbách. Ti pospolu, velice podobně jako již v roce 2000 (během tzv. krize v ČT), rozehrávají velmi průhlednou hru na „svobodu slova" a její „ohrožení". Přičemž „svobodou slova" se míní zakonzervování dnešního stavu v ČT, a to jak po stránce často velmi neobjektivního a nevyváženého zpravodajství či publicistiky, tak (pro mnohé především) po stránce nikým nekontrolovaných byznysů managementu ČT (což představuje více než 7 miliard ročního objemu – to je číslo srovnatelné s ročním rozpočtem ministerstva kultury celé ČT, abychom si udělali přesnější představu).

Švehlova polofikce velice přesně popisuje, jak by bylo možno strategicko-takticko-prakticky dosáhnout zmanipulování veřejnosti i zákonodárného sboru ve prospěch partikulárních podnikatelských zájmů. Je zřejmé, že autor dobře ví, o čem píše, za ta léta prožitá v ČT byl jistě u lecčehos, co se mu dnes hodí jako materie, z níž splétá strukturu příběhu své knihy. Kromě toho podává místy až technicky detailní popis fungování a financování ČT, což je pro kohokoli, kdo se o věc zajímá, neocenitelné: tyto informace se špatně shánějí, a když jsou navíc vloženy Švehla přebaldo věcných souvislostí autorem – insiderem, má to cenu zlata. A mimochodem, pokud se trochu orientujete v dnešní ČT (i české politice), nacházíte živé předobrazy románových postav ve skutečných osobách, a musím říci, že se je Švehlovi (navzdory jejich přejmenování) podařilo vykreslit docela plasticky. Chvílemi jsem se smál, ale většinou mi úsměv tuhnul na rtech.
Už jsem dvakrát napsal, že kniha Mafie v České televizi aneb Jak zprivatizovat ČT je napůl dokument a napůl narace. Je pak na postojí každého čtenáře, zda mu bude bližší ten či onen pohled na věc: autor nabízí, nevnucuje. Mně se spíše zdá, že smyšlený příběh je tu jen prostředkem, jak podat setsakra skutečný problém. Spíše kulisou, než meritem.

Vyústění Martin Švehla nechal otevřené: nevíme, zda se pokus o změnu v ČT hrdinům knihy definitivně vydařil, nebo ne. Máme předloženo ale velice důležité dilema: Změna stávajícího stavu je nutná, na tom se lze shodnout. Možnosti jsou dvě. Jednu nabízí Švehlův románový příběh: ponechat veřejnoprávní část ČT jen v podobě zpravodajsko-edukační, jak akcentuje i sám zákon o ČT z roku 1991, a zábavně-byznysový zbytek zprivatizovat, včetně lukrativních nemovitostí. Spolu s tím přikročit ke změně financování ČT – z nesystémové daně zvané koncesionářský poplatek – v zákonem definovaný podíl na státním rozpočtu (což je ostatně model praktikovaný např. na Slovensku).

Druhá možná pointa tkví v tom, že ČT projde nějakou vnitřní důkladnou sebereflexí, přestane reagovat na všechnu kritiku zvenčí agresivně a nedůtklivě a začne se měnit tak, aby plnila onu veřejnou službu ku prospěchu a spokojenosti diváka. Švehla tuto druhou verzi považuje za lepší – ale tu předchozí rovněž nezatracuje.

Jako čtenář – a s dovolením, také tak trochu insider s vhledem do dnešního stavu věcí v ČT – se kloním spíše k variantě prvé, protože druhou považuji – s ohledem na stávající realitu v ČT – za neuskutečnitelnou. A odpusťte mi: jsem realista.

Každopádně je Švehlova kniha správným příspěvkem do veřejné diskuse ve správný čas. Díky za to.

Aktualizováno ( Středa, 21 Březen 2018 07:40 )