Zápisky z živého domu

Marboe výřez obalMarcella Marboe: Utrpení docenta H. aneb Jak (ne)zvládnout manželku a jiná zvířata díl I. – Lov a domestikace, Oftis 2016, ISBN:978-80-7405-403-7

Marcella Marboe: Utrpení docenta H. aneb Jak (ne)zvládnout manželku a jiná zvířata - díl II.aktivní rezistence, Oftis 2017, ISBN:978-80-7405-422-8

Některé knihy se přímo vzpírají tomu být recenzovány. Buď z důvodů jakési esenciální filosofické originality (co byste třeba chtěli recenzovat na většině textů Umberta Eca?), nebo prostě proto, že rozumování nemusí být knížce ku prospěchu. To když se obrací především na jiné sféry lidské psýchy, třeba jeho city. K takovým, podle mého, patří i dvojice knížek východočeské spisovatelky Marcelly Marboe, které vyšly s ročním odstupem (2016 a před koncem r.2017) v nakladatelství Oftis pod společným názvem Utrpení docenta H. aneb Jak (ne)zvládnout manželku a jiná zvířata. V prvém případě s podtitulem Lov a domestikace, ve druhém pak Aktivní rezistence.

Předně doporučení: chcete-li se do četby těchto dvou knih pustit, vřele doporučuji číst je společně, tedy následně. Patří k sobě, a vzhledem k tomu, že je na marboe1konci druhého dílu anoncován chystaný díl třetí, je mi trochu líto, že si na něj musím počkat. Důvodem toho doporučení je fakt, že se nejedná o romány ani o nějaké seriálové příběhy na pokračování. Je to sbírka na sebe volně navazujících historek až fejetonových, jejichž společným jmenovatelem (až na výjimky) je téma „náš život se zvířaty“.

Vnější průběh obou knih je sepnut jednotnou linií. Kolektivním hrdinou je zde rodinka, postupně se rozrůstající až ke třem ratolestem, a ovšem včetně rodičů a zástupu toho, čemu se v Medvídkovi Pú přiléhavě říká „všichni králíčkovi přátelé a příbuzní“. Nu a tato rodinka je průběžně doplňována rozmanitými čtyřnohými (ale nejen) přírůstky z oblasti tzv. němých tváří. Kdo však někdy byť jen část svého času prožil poblíž takové němé tváře (třeba psa), a kdo neměl oči, uši a duši zamčené na zámek, dobře ví, že „němá tvář“ umí velmi podrobně a zřetelně formulovat své názory a pocity. Je-li jí pozorně nasloucháno, a je-li na ni náležitě mluveno, pak ztratí jakékoli náznaky němoty a je to člen rodiny skoro jako každý jiný. Což zde autorka mimochodem zhusta dokumentuje „polidšťujícími“ dialogy se zvěří, kterážto (v překladu do lidštiny) hovoří, polemizuje, dohaduje se, smlouvá, škemrá, prostě komunikuje.

Tak se v průběhu úhrnem bezmála pětistovky stran čtení rodinka rozrůstá o nejroztodivnější příchozí – samozřejmě pes, německá doga (jak ví každý dogař, když se s dogou umí zacházet, je to ryzí gaučák, žádná baskervilská bestie), pak jezevčík, kočky a koťata, ale i kuny, malý srnec, ježci, dokonce i čáp a zástup dalších „němých tváří“, co jich umí nabídnout příroda kolem statku za obcí, kde se ten babylon odehrává. Paní domu (vtělení autorky) prostě nenechá žádnou „němou tvář“, která úradkem osudu potřebuje pomoci, na holičkách. Nedivme se pak docentu H. (že by Jiřímu Hrabincovi, takto autorčinu manželovi?), marboeIIže tu a tam upřímně trpí, aby se pak přidal k tomu babylonu a pomohl mu k dobrému přebývání na tom světě vezdejším.

Sbírka historek s lidmi a zvířaty dává vzpomenout na lecjaké dávno již čtené a zhusta milované příběhy – od Herriotových „zvěrolékařů“ po Pučálkovic Aminu. Marboe své „zápisky z živého domu“ píše jako čistý proud nic nepředstírajících a na nic povýšeného si nehrajících „storek“, které se ale občas, při bližším pohledu, převlékají v nenucenou moralitu. Život není jen, dokonce ani většinou, veselý a bezstarostný, ale když máte, jak píše laskavě Josef Kainar, „pořádně se o koho ustarat“, pak dává smysl.

Když ty dvě knížky Marcelly Marboe dočtete, možná si položíte otázku: A je to vůbec pravda? Je možné, aby někde byl takový šílenec, který to všechno dělá, a ještě dobrovolně? Nebo je to jen literatura, papír přece snese vše. A odpovíte si: A není to jedno? Nebylo by pěkné, kdyby to pravda byla a takoví lidé kolem nás chodili? To by byl svět!

Aktualizováno ( Neděle, 21 Leden 2018 13:48 )