Pátrání po čínském kuchaři

Čen-jün výřez přebalRomán Kuchař, chmaták a realitní magnát (Odeon 2017) se točí okolo (na první pohled) jednoduché zápletky – kuchařovy ukradené ledvinky a nalezené kabelky. Situace se ale stále více komplikuje, osudy postav se prolínají a kuchař se nevědomky zamotává do sítě intrik, o jejichž rozměru a vážnosti nemá ani ponětí. Obsah nalezené kabelky se stává časovanou bombou a z obyčejného kuchaře osoba největší důležitosti.

Čtěte ukázku: Kuchař, chmaták a realitní magnát

Liou Čen-jün, velmi populární čínský spisovatel známý pro svůj typický humor, se narodil roku 1958 v provincii Che-nan. Na kontě má několik bestsellerů a roku 2011 mu byla udělena Mao Tunova literární cena. Český čtenář se s Liou Čen-jünem mohl seznámit již prostřednictvím (jeho prozatím poslední) knihy Manžela jsem nezabila (2012), která vyšla v českém překladu v roce 2016. Nyní vychází v rámci edice Světová literatura nakladatelství Odeon další autorova kniha. Kniha Kuchař, chmaták a realitní magnát vyšla v originále roku 2007, českému čtenáři se tedy, v překladu Zuzany Li, dostává do rukou o deset let později.Čen-jün přebal

Hlavním protagonistou románu je Liou Jüe-ťin, který pracuje jako kuchař na stavbě. Kuchař má slabost pro alkohol, kvůli čemuž se často dostává do ošemetných situací. V životě neměl příliš štěstí, žena mu utekla s jiným, a navíc má pořád hluboko do kapsy, i proto se rád vyžívá v pocitech sebelítosti. Ačkoli kuchař často předstírá, že nerozumí (slovy vypravěče „dělá blbého“), ve skutečnosti je všemi mastmi mazaný. Jeho styl uvažování a vyjadřování je však velmi specifický a zmatený, což způsobuje mnoho humorných situací. Jak napovídá název románu, kniha má další dva hlavní protagonisty. Jedním z nich je zloděj Jang Č´přezdívaný Černá maska. Postava Černé masky čtenáře zavádí do světa pekingského podsvětí, kde proti sobě soupeří různé gangy. Třetí postavou je Jen Ke, který stejně jako kuchař a zloděj pochází z chudých poměrů, postupem času se mu však podařilo vystoupat po společenském žebříčku a stát se významným realitním magnátem. Jen Ke dává čtenáři nahlédnout pod pokličku poměrů úspěšných bohatých Číňanů. Ačkoli je Jen Ke jedním z nich, neskrývá své opovržení vůči této společenské vrstvě a zbohatlíky často přirovnává k supům a nazývá je „bandou protřelých slizounů“ či „zrádnými a krvežíznivými vypasenými tlusťochy“. V této linii příběhu odkrývá autor téma úplatků, korupce, vydírání, protekce či zkorumpovanosti policie.

V románu kromě tří hlavních postav vystupuje celá plejáda vedlejších hrdinů pocházejících z odlišných koutů Číny. Za sebou mají různou minulost, ale jedno je spojuje – do Pekingu přišli hledat lepší budoucnost. Autorovi se podařilo vykreslit velké množství různorodých postav, jejichž osudy bravurně proplétá. Členění románu do kapitol, které jsou pojmenovány podle postavy, o které daný úsek textu pojednává, pak čtenáři značně zjednodušuje orientaci ve velkém počtu postav (a čínských jmen). Nicméně možná právě kvůli velkému množství postav a epizod cítí autor potřebu neustále opakovat hlavní zápletku. Po několika kapitolách vždy věnuje pár vět či celý odstavec shrnutí nejdůležitějších událostí, které se k dané postavě vztahují. Časté odbočky a dodatečné vysvětlování pak občas působí mírně rušivě. Jelikož je ale děj opravdu místy velmi spletitý (zvláště při nesoustavné četbě), mohou být tyto připomínky občas vcelku užitečné.

Dějištěm románu je Peking, ve kterém se čtenář setkává se dvěma naprosto odlišnými světy. Na jedné straně stojí svět čínských zbohatlíků, které reprezentuje realitní magnát Jen Ke (ale i vedlejší postavy jako funkcionář Lin a Ťia). Tento svět je skrz naskrz prohnilý, plný intrik, zrady, přetvářky a donašečství. Na druhé straně pak stojí svět pekingského podsvětí, kterému vládne spousta gangů. Čtenář se zde setká s mnoha postavami a možná bude překvapen tím, že „gangsteři“ nejsou takoví, jaké by si je představoval. Členové gangu totiž na rozdíl od bohatých magnátů ctí určitá pravidla a etické normy. Mají svého vůdce, který se těší přirozené autoritě, a mezi jednotlivými členy pak vládnou takřka bratrské vztahy. Každý gang má navíc přesně vyznačené své území, kam je ostatním gangům vstup zakázán, a všichni se shodnou na tom, že krást v cizím rajonu by bylo proti „profesní etice“. Jednou z nejzajímavějších vedlejších postav je právě lídr jednoho z gangů bratr Cchao, muž velmi sofistikovaný, vzdělaný a mající zálibu v kaligrafii a klasické čínské literatuře. Podsvětí tak představuje svět řádu a pravidel, jakousi alternativní společnost, kterou (jak uvádí jedna z postav) je možné vnímat jako „jistý druh ideálního světa“.

Velmi nápadným rysem přítomného románu je jazyk. Jelikož postavy pocházející z různých koutů Číny promlouvají v různých dialektech (či alespoň se specifickým přízvukem), rozhodla se překladatelka Zuzana Li (z důvodu zachování pestrosti promluv) využít různá nářečí, slang či argot. Jakkoli se čtenáři na první pohled můžou zdát slova jako „dylina“, „robka“, či „chodijó“ vycházející z úst postav (navíc ještě Číňanů) absurdní, v průběhu četby se neobvyklá mluva postav stane nedílnou součástí textu, která mimo jiné značně posiluje humornost románu. Navíc se v tomto případě jedná nejspíš o jedinou možnost, jak českému čtenáři co nejblíže zprostředkovat požitek, který z četby románu mají čínští čtenáři.

„Černá maska kradl pět dní v týdnu a dva dny odpočíval, podobně jako většina státních nebo soukromých zaměstnanců.“ Kouzlo románu Kuchař, chmaták a realitní magnát tkví především v Liou Čen-jünově schopnosti odkrýt humornou formou a s ledovým nadhledem některé závažné problémy moderní čínské společnosti. Autor dokáže bez zbytečných emocí uhodit hřebíček přímo na hlavičku. A ačkoli kniha poprvé vyšla již před deseti lety, neztratila nic ze své aktuálnosti, jelikož problémy, na které autor v knize poukázal, trápí Čínu a její obyvatele dodnes.

Nakladatel: Odeon

Překlad: Li, Zuzana

Počet stran: 368