Robert Seethaler: Hory, vítr a jeden Celý život

seethaler přebalRakouský spisovatel Robert Seethaler (*1966) se zapsal do povědomí čtenářů jako vypravěč silných a přitom zdánlivě obyčejných příběhů již svou prvotinou Die Bieneund der Kurt (Včelka a Kurt, 2006). Následovaly knihy Die webere Aussichten (Další vyhlídky, 2008) a Jetztwirdsernst (Teď půjde do tuhého, 2010). Česky pak vyšel jeho román Trafikant z roku 2012 (Argo 2014). Novinka Celý život (Einganzes Leben, 2014), kterou vydává v překladu Michala Půčka nakladatelství Plus, je v pořadí již sedmým autorovým počinem.

Ukázku z knihy Roberta Seethalera: Celý život čtěte ZDE

Seethaler rozehrává svůj příběh roku 1902 na pozadí alpských hor a za jeho ústřední postavu volí Andrease Eggera, sirotka, který najde útočiště na statku hrubého a krutého strýce. Ačkoli je dospívání v takovém prostředí obtížné, vyrůstá Andreas v čestného a poctivého muže, který se po odchodu ze statku snaží postavit na vlastní nohy a najít nový domov i obživu. Bere především obtížnou nádenickou práci, takže když se mu naskytne příležitost pracovat na stavbě právě vznikající lanovky, spatřuje v tom šanci na zlepšení své životní situace – a také možnost zabezpečit v budoucnu potenciální partnerku. Tou se nakonec stává Marie, pomocnice v hostinci. Postupně budují skromné obydlí a chystají se na společný život. Je pravda, že pasáže, kde Andreas přemýšlí o svém citu k Marii a poněkud neuměle si sám pro sebe snaží definovat, co je to láska, mohou působit v rámci celkového děje trochu sladkobolně a neohrabaně, autor však nepřekračuje únosnou mez a nesklouzává k hrozící trapnosti.  Okamžiky zdánlivě bezstarostného štěstí navíc trvají v knize jen krátce. Osud je totiž nevyzpytatelný, a jakmile se člověk nechá ukolébat, přijde většinou neočekávaná rána.

Poměrně útlý Seethalerův román – čítá pouhých 160 stran – je dílem, které se člověku dostane pod kůži stejně jako mrazivý horský vzduch. Mistrovství knihy spočívá především ve schopnosti autora popsat na poměrně malém počtu stran vybraný lidský osud, zasazený do stínu neměnných hrozivých a tichých hor, kolem nichž se valí bouřlivá historie. Údolí, v němž Andreas žije, se proměňuje jen velmi pomalu, zatímco kolem uhánějí dějiny v čele s oběma světovými válkami. Autor se zaměřuje právě na monotónnost každodenního života, oproštěného od jakýchkoli ambicí a tužeb, kromě té základní – přežít další zimu ve zdraví, mít co jíst a kde přespat. Na druhou stranu popisuje Seethaler i drobné radosti, zvýrazněné a umocněné jinak nekončící dřinou – například chvíle, kdy Andreas tiše vysedává s Marií na zápraží jejich domu a oba se hřejí v prvních nesmělých jarních paprscích slunce.

Jak Andreas stárne, ukazuje se v plném světle míra jeho potlačovaného zoufalství. Čtenář pociťuje místy až hmatatelnou úzkost nad životem jednoho muže, jehož nitro zůstalo celoživotně ochromené fatální ztrátou, která v něm zůstává hluboce zakořeněná. Nikdy nekončící proud myšlenek v čele s otázkou „Co kdyby…?“ postupně mění Andrease v samotáře, který se straní lidí, jejichž životním hodnotám přestává rozumět.

Kdyby byl Celý život laskavým a poučným příběhem pro děti, mohl by být Andreas Egger klidně dědečkem Heidi, děvčátka z hor. Ostatně hory a jejich krása, zrádnost a nepokořitelnost se vinou jako tenká nit celým příběhem, řídí osudy lidí v údolí, přinášejí jim práci, ale nezřídka také smrt, která není popisovaná s přehnaným patosem, ale spíš jako součást nevyhnutelného životního koloběhu. Kniha však není naivně dětským příběhem – přinutí člověka zastavit se, zhluboka se nadechnout a ponořit se do jednoho lidského života, který mohl být šťastný i naplněný, nakonec však neurčitě vyšuměl do ztracena. Právě myšlenka, že člověk může strávit celý svůj vyměřený čas tvrdou prací, a přesto po něm nezůstane nic hmatatelného, je asi nejsilnějším poselstvím celé knihy. Strohost a průzračnost vyprávění bez zbytečných příkras pak nejspíše byly příčinou toho, že si kniha získala přízeň čtenářů i kritiky a dostala se do užší nominace na mezinárodní Man Bookerovu cenu za rok 2016. Celý život je próza, kterou nelze číst rychle. Je třeba zpomalit a prožít celý život jednoho muže kdesi vysoko v horách hezky stránku po stránce, nádech za nádechem.

Nakladatel: Plus

Rok 1. vydání: 2017

Překlad: Michael Půček