Procházka & Smolíková: Mluvíme si do všeho

Smolíková komiks koláž LtNKdyž se dva spisovatelé stanou zároveň manželským párem, jaké je jejich soužití? Mají pracovny striktně oddělené (obrazně řečeno), nebo si do práce vzájemně mluví? Na takovou otázku asi neexistuje jednoznačná odpověď, takový vztah se různí pár od páru.

Klára Smolíková, autorka populárně naučných knih pro děti, která se loni v létě provdala za Jiřího Walkera Procházku, výrazného autora české fantastiky, v rozhovoru pro Literárních noviny uvedla: „Mluvíme si do všeho. Určitě psaní pomáhá, když máte vedle sebe kritického redaktora. Jenže se Procházka Smolíková FOTO Hana- Hanina -Veselásnadno překročí tenká hranice autorství, takže pak je třeba přiznat si, že se ten druhý stává spoluautorem.“

Celý rozhovor, nazvaný Děti vám nic neodpustí, vyšel v Literárních novinách před loňskými Vánoci.

Ze vzájemné spolupráce KS a JWP vznikla detektivka Mrtvá šelma, kterou v nejbližších dnech vydá nakladatelství Plus. „Asi nepřekvapí, že se odehrává v Táboře v prostředí muzejních expozic a depozitářů,“ říká Klára Smolíková, která v táborském muzeu dlouhý čas pracovala. Kniha je napsána kombinací dvou ich forem – ženské a mužské, které se střídají.

Ve vánočním rozhovoru Klára Smolíková mluvila i o své samostatné knize, která se také váže k Táboru a zejména k tématu Jana Husa: „Bude to příběh čtrnáctiletého kluka jménem Petr, který má úplně jiné problémy než bádat nad osudy této osobnosti. Jeho rodina se přestěhuje z centra Prahy do vesnice Hroby a on znechucen celým světem přestoupí na táborskou školu. Jana Husa mu vnutí jako téma referátu nová třídní. Petr najednou zjistí, že na Husa naráží na každém kroku a že jeho příběh má mnoho verzí. Pátrání ho začne bavit, navíc potkává Magdu, zvláštní dívku, která má Husa v malíku. Díky Husovi Petr lépe porozumí tátovi, kterého vyhodili z redakce kvůli reportáži a kterého kvůli ní dokonce čeká soud. Smyslem je ukázat čtenářům Husa ne jako neměnnou historickou postavu, ale jako osobnost, která má sílu nás ovlivnit i dnes.“ Knihu v těchto dnech vydává nakladatelství Kalich pod názvem H.U.S. - Hus úplně světovej.

Počátkem roku přednášela Klára Smolíková v Akademii Literárních novin na téma „komiks“. Komiksům se totiž věnuje prakticky i teoreticky. Ostatně, napsala na to téma článek, který otiskly březnové Literární noviny pod názvem Dráždění komiksem.

FOTO (vpravo nahoře): Hana „Hanina" Veselá