Michel Houellebecq opět provokuje. Tentokrát muslimským bratrstvem

Michel-HouellebecqU tohoto autora nelze než nábožensko-politickou provokaci čekat. Má to v genech: matka konvertovala k islámu a babička, která ho vychovávala, byla pravověrná stalinistka. U nás vyšly romány: Rozšíření bitevního pole – 2004, Možnost ostrova – 2007, Elementární částice - 2007, Platforma - 2008 a  Mapa a území – 2011.

Mimoto u nás běžel o Houellebecqovi na MFF Karlovy Vary film, ve kterém hrál sám sebe - „Únos Michela Houellebecqa“. Jestliže již dříve pobouřil veřejnost svým sexismem (zejména v románu Elementární částice), poté napadáním islámu (román Platforma – „Řekl jsem si, že idea víry jen v jednoho Boha je kreténská. A nejhloupější náboženství ze všech je islám... Bible, alespoň je krásná proto, že Židé mají obrovský literární talent.“), tak nyní jeho další dílo ještě ani nevyšlo a již provokuje.

Nový román, který ve Francii vyjde 7. ledna, je dystopie - o blízké budoucnosti Francie. Obsah knihy se šíří jak nehlídaný oheň a nenajdete francouzský server, který by o románu nepsal. Všichni popisují situaci z knihy, že v roce 2022 po druhém mandátu prezidenta Françoise Hollanda vyhraje volby strana „Muslimské bratrstvo“ pod vedením Mohammeda Ben Abbese, který se stane prezidentem Francie. K vítězství francouzských muslimů napomohou také socialisté, centristé a pravo-centristé vedení Nicolasem Sarkozym, a to v zájmu porážky Národní fronty Marine Le Penové. Zajímavé je, že předsedou vlády se má stát centrista silně proevropsky založený François Bayrou (strana Mouvement démocrate).

Obsah románu je nosnou linií typický podle dřívějších nápadů Michela Houellebecqa. Čtyřiačtyřicetiletý vysokoškolský odborný asistent literatury občas chodí za prostitutkami, neboť trpí erekční dysfunkcí s ženami stejného věku. Jeho láskami jsou studentky - dvacetiletá děvčata. Cítí se být nešťastný, frustrovaný a pohrává si s myšlenkou konvertovat k islámu. Zajímavostí je, že hlavní postava je specialista na francouzskou literaturu „fin-de-siècle“ a spisovatele Charlese-Marie-Georgese Huysmanse. Tento francouzský spisovatel konvertoval ke katolicismu a mimo jiné ve svém románu Là-Bas (v češtině vyšel znovu v roce 1997 pod názvem Tam dole) se zabývá satanismem. Zjišťuje, že satanismus není jen věcí minulosti, ale na přelomu století ve Francii stále žije. Hrdina románu se vydává na vyšetřování okultního podsvětí. Lze jen spekulovat o jakémsi vzorovém zhlížení se Michela Houellebecqa v tomto autorovi, který ve své době, na konci devatenáctého století, rovněž způsobil jisté pozdvižení, když román Là-Bas vyšel nejprve na pokračování v časopise L'Écho de Paris. Hlavní hrdina nového románu Michela Houellebecqa nakonec k islámu konvertuje.

Někteří recenzenti předvídají, že kolem knihy bude opět rušno i politicky a doufají, že spisovatele nestihne osud Salmana Rushdieho. V roce 2002 Michel Houellebecq skončil u francouzského soudu pro podněcování rasismu, ale byl nakonec obvinění zproštěn. U soudu tvrdil, že nikdy muslimy neopovrhoval, ale pouze cítil opovržení k jejich náboženství a dodal, že se domnívá, že křesťanství, judaismus i islám - všichni na základě Písma mluví o nenávisti.

Michel Houellebecq (56 let), jehož pravé jméno je Michel Thomas, pracuje a vymýšlí vše rafinovaně, aby co nejlépe zasáhl cíl. Zde nejde jen o témata jako nynější politická situace nebo záměrné šíření různých zvěstí o sobě a svém díle, ale povšimněme si už jen takové „maličkosti“, jako je titul knihy Podřízení. Islám znamená v arabštině podřízení se vůli Alláhově.

Francouzská ministryně kultury Fleur Pellerinová se nechtěla vyjadřovat ke knize, dokud ji nepřečte a pouze odtušila, že považuje Houellebecqa za provokativního spisovatele, který má zvláštní humor. Dodejme, že v tomto roce je francouzská literatura podruhé v centru světové pozornosti, když letos již oslavovala Nobelovu cenu za literaturu, kterou získal Patrick Modiano.

Trailer filmu Únos Michela Houellebecqa

Aktualizováno ( Čtvrtek, 18 Prosinec 2014 14:50 )