Knihkupectví pro 15 tisíc

Prouza Havlíčkův Brod veletrh knihPatnáct tisíc lidí zamířilo v pátek a v sobotu do havlíčkobrodského kulturního domu Ostrov. Byly hodiny, kdy se v hlavním sále dalo svižně projít jen s obtížemi. Podzimní knižní veletrh si za čtyřiadvacet let své existence získal stálé místo v kulturním kalendáři Vysočiny, ale i republiky.

Podzimní knižní veletrh je především velkým knihkupectvím, které sice otevírá jen dva dny v roce, ale zato v tom nejpříhodnějším čase, v době, kdy už lidé intenzivně přemýšlejí nad vánočními dárky. A kniha je – naštěstí – v tuzemsku stále považována za jeden z nejvhodnějších dárků pod stromeček. Zatímco pro pražský Svět knihy nakladatelé většinou cíleně připravují veletržní novinky, do Havlíčkova Brodu přivážejí – letos jich bylo na 165 – celou podzimní kolekci.

Neznamená to ovšem, že si tu některé knihy odbudou svoji distribuční premiéru. Například nakladatelství Verzone přivezlo čerstvě z tiskárny například hned tři tituly: „muzikantskou kuchařku Když vaří múzy, další položku čínské edice Xin – román Žít! od Jü Chua, knihu, které se dostalo označení „čínský" Forrest Gump, a Švédské pohádky s krásnými ilustracemi Lenky Jesenské. Druhé město zase nabízelo novou knihu Jiřího Kratochvila Bleší trh, kterou ještě ani neinzeruje na svých internetových stránkách. Pro návštěvníka navyklého běžné knihkupecké nabídce pak musela být objevem veškerá produkce mnoha malých nakladatelů, jejichž publikace se v záplavě knih často jinak ztrácejí.

Říjnový knižní veletrh v Havlíčkově Brodě ale nemá ambice jen prodejní. Literatura se tu propaguje i množstvím doprovodných programů – besed, prezentací, autogramiád. Vměstnat sto akcí do dvou dnů je úkol nadlidský - a tak nutně na několika místech veletrhu probíhají zároveň nejen dvě, ale i tři čtyři akce najednou. Žel, doplácejí na to ti, kteří představují něco nového – v páteční podvečer bylo na besedě Martina Hilského plno, a na prezentaci kvalitních českých překladů knih Juana José Saery, autora u nás dosud neznámého, který tvoří s Borgesem a Cortázarem triumvirát moderní argentinské klasiky. O kvalitě představovaného vypovídá zájem publika jen málo. Spíše je to příznak toho, jak konzervativní jsme, jak neradi objevujeme a raději sázíme na jistotu (zvláště, když nám ji předtím už vsugerovala média).

Jak hodnotí veletrh jeho ředitelka Markéta Hejkalová?

S havlíčkobrodským veletrhem je tradičně spojeno i vyhlašování několika cen, sice podle pojmenování regionálních, ale knihy, které byly oceněny, významem a posláním hranice regionu překračují. Cenu Kraje Vysočina za nejkrásnější knihu, která je s Vysočinou spjata obsahově a tematicky, letos získala monografie Aleše Veselého Baroko na Havlíčkobrodsku, která na jaře doprovázela stejnojmennou výstavu v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě. Cenu města Havlíčkův Brod získala Lucie Tučková za knihu Suzanne Renaud / Petrkov 13 z nakladatelství Paseka. Nejkrásnější knihy veletrhu tradičně oceňují Tiskárny Havlíčkův Brod - letos cenu získala Daniela Krolupperová za knížku Mizící hmyzíci z nakladatelství Portál. O ceně Krajské knihovny Vysočiny a Českého rozhlasu Region rozhodovali čtenáři a posluchači - vybrali si titul Zdeňka Geista Nezlomený vězeň totalit z nakladatelství Parola.

Příští ročník knižního veletrhu bude pětadvacátý. Uskuteční se 9. a 10. října. A dá se očekávat, že pořadatelé se budou snažit, aby byl – co do účasti nakladatelů a autorů, což se pak promítne zákonitě do zájmu návštěvníků – ještě opulentnější než ty v posledních letech.

Fotografie z veletrhu

HB veletrh foto J StolbaHB spisovatele foto J StolbaHvizdala diskutuje foto J StolbaSverak detsky ctenar foto J Stolba

Aktualizováno ( Úterý, 21 Říjen 2014 10:11 )