Češi si kupují knihy častěji než Němci, ale méně než Turci a Rusové


Češi se v žebříčku nejvášnivějších čtenářů umístili celkově v první polovině. Aspoň jednu knihu si za poslední rok koupilo 70 procent dotazovaných, ukázal průzkum globálního slevového portálu Picodi.com, který vznikl na základě interních údajů o prodejích v online knihkupectvích a také na základě výsledků dotazníku, který v březnu 2019 vyplnilo 7800 lidí z 41 států světa.

Ilustrační foto: Phil Hearing, Unsplash

 

Na prvních třech místech v nákupu knih se umístily Turecko (87 procent si koupilo aspoň jednu knihu v posledním roce), Rusko (82 procent) a Španělsko (81 procent), na posledních třech Německo (54 procent), Finsko (52 procent) a Singapur (51 procent).

Na otázku, zda si během minulého roku koupili alespoň jednu knihu, odpovědělo kladně 74 procent žen a 65 procent mužů. Knihy si Češi většinou pořizují v kamenné prodejně (61 procent), online je nakupuje pouze 44 procent spotřebitelů. Celkem 13 procent dotázaných si knihu někdy stáhlo zdarma z internetu, osm procent kupuje knihy elektronické. Pouze tři procenta respondentů si audioknihu stáhlo v on-line obchodě, dvě procenta si ji zakoupily na CD. 

Knihy si Češi pořizují nejčastěji na doporučení přátel (49 procent) a jen o něco méně podle vlastního rozhodnutí (47 procent). Recenze blogerů ovlivnily 19 procent dotázaných, nominace na literární ceny 12 procent a uvedení filmu, který byl natočen podle knižní předlohy, 13 procent dotázaných.

Jako účinná motivace k nákupu funguje výrazná sleva (23 procent). Přestože je většina respondentů spokojená s cenami knih (36 procent), téměř dvě třetiny se shodly na tom, že jsou mírně předražené, a jen devět procent uvedlo, že jsou příliš vysoké.

Nejčastějším důvodem, který vedl 43 procent dotazovaných k nákupu, je vášeň ke knihám. Čtvrtina pořizuje knihy jako dárek, 21 procent respondentů je nakupuje kvůli studiu nebo práci a pro 11 procent jsou nákupy knih uklidňujícím, odpočinkovým rituálem.

Podle průzkumu mají čtenáři největší zájem o beletrii (49 procent). Z ní jsou nejoblíbenější milostné romány, krimi, sci-fi, fantasy, moderní literatura, thrillery, dobrodružná literatura a klasická literatura, nejmenší úspěch sklidily historická próza a komiksy. Další úspěšnou kategorií je literatura populárně-naučná (31 procent) nebo hobby knihy (27 procent).

Většina dotazovaných (74 procent) nakupuje knihy jen občas – několikrát do roka, 12 procent kupuje jednu za měsíc. Drtivá většina (77 procent) je spokojená s knižní nabídkou, jen 23 procent respondentů uvedlo, že česká nakladatelství nepublikují dostatek titulů.

Celý průzkum najdete ZDE.

Nakupování knih v ČR Zdroj: Picodi com

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB