Další Velký knižní čtvrtek nevzbuzuje velká očekávání



 logo knižní čtvrtekJiž potřinácté se 15. března koná akce s názvem Velký knižní čtvrtek, kterou pořádá dvakrát ročně distribuční firma Kosmas ve spolupráci s vybranými nakladateli. Projekt mající původně pomoci knihám a knihkupcům v době ekonomické krize a odkazující jak k podobným marketingovým akcím v cizině (zejména tzv. „super Thursday“ v Anglii), tak k domácí tradici hojně vyhlížených čtvrtečních prodejů nových titulů za dob socialismu, se však potýká s čím dál větším nedostatkem skutečných „literárních událostí“ v rámci stále většího počtu propagovaných knih (a v posledních letech rovněž e-knih a audioknih).

 

 

 

Letošních (jarních) 15 nových titulů jako obvykle tvoří žánrově pestrou kolekci, v níž nechybí jména česká ani zahraniční. Méně různorodá je ovšem sestava zastoupených nakladatelství (celkem 7), zvláště v porovnání s prvními ročníky akce (v roce 2011 to bylo 10 knih z 9 nakladatelství, o rok později 12 knih z 10 nakladatelství). Zasvěcenějšího čtenáře nepřekvapí, že největší zastoupení (4 knihy) zde má Argo, které je s firmou Kosmas spjato od samého počátku (v současné době je jednatelem a většinovým vlastníkem Kosmasu, jakož i majitelem Arga spoluzakladatel obou podniků Jiří Michek). Po třech titulech mají v nabídce Prostor a Mladá fronta, dvě knihy Host a po jednom svazku pak Garamond, Vyšehrad a Knihovna Václava Havla. Mechanismus jejich výběru popsal kdysi Jiří Michek následovně: „Oslovíme nakladatele s tím, jestli mají nějaký titul, který chtějí do Velkého knižního čtvrtka zařadit, přičemž by to měly být knihy atraktivní, kvalitní a žánrově zajímavé. Výběr probíhá na půdě Kosmasu. Sejde se nám, dejme tomu, třicet titulů a z nich vybereme těch zhruba dvanáct patnáct. Máme také náhradníky, protože někomu se občas nepodaří dodržet potřebné termíny. Výběru se účastní všichni lidé z odbytu a nákupu, plus máme devatenáct knihkupectví, takže hlasují také všichni vedoucí knihkupectví a další relevantní lidé.“

 

Ke čtení ukázky z knihy klikněte na její název

 

Při letmém pohledu na jednotlivé tituly je zřejmé, že proklamovaná snaha organizátorů „zachovat vysokou úroveň kvality vybraných knih a představovat čtenářům stále to nejlepší, co v dané sezóně vychází“ (někdejší slova obchodního ředitele Kosmasu Ctirada Fuchse) se nesetkala s přílišným úspěchem. „Sibiřská detektivka“ z pera českého etnologa a debutujícího prozaika (Hřbitov nevěst), knižní rozhovor s operní pěvkyní Dagmar Peckovou (Pecková: Dítě štěstěny), kronika tradičního cyklistického závodu (Příběhy Corsa rosa) ani několik zahraničních „bestsellerů“ (Gentleman v Moskvě, Mezi krásou a ošklivostí, Nádherná kacířství) nejsou právě tituly, které by čtenář netrpělivě vyhlížel, nedejbože kvůli nim vystál několikahodinovou frontu. Totéž, obávám se, platí i pro trojici knih určených dětským čtenářům (Biblické příběhy pro nevěřící děti, Kepler62: Pozvánka, Dívka, která upíjela měsíc) či novou prózu Daniela Petra, „severskou krimi ze severu Čech“ (Sestra smrt).

 

Přesto zde najdeme několik knih, které si takovou míru propagace více či méně zaslouží. Monografii Václavy Jandečkové, v níž se autorka (nikoliv poprvé) zabývá detaily nechvalně proslulé „Akce Kámen“ (Falešné hranice), knihu rozhovorů, které se šumavskými samotáři vedl spisovatel a publicista Aleš Palán v doprovodu fotografa Jana Šibíka (Raději zešílet v divočině), autobiografii amerického filmaře Gena Deitche, žijícího a tvořícího od konce 60. let u nás (Z lásky k Praze), a především první české vydání jediné prózy již zesnulého scenáristy Jiřího Křižana (Stín). Zvláštním případem je nepochybně kvalitní próza, která však obdobné zviditelnění rozhodně nepotřebuje, a sice čtvrtý a poslední díl tetralogie Eleny Ferrante Geniální přítelkyně (Příběh ztracené holčičky).

 

Ani tentokrát nebudou čtenáři ochuzeni o setkání s některými autory – nejdříve v Praze (15. 3. od 17 hod. v Ústřední pobočce Městské knihovny Praha) a o týden později v Brně (22. 3. od 17 hod. v Knihovně Jiřího Mahena). Pozvání na oba večery, kterými bude provázet Petr Vizina, přijala většina tuzemských autorů (Aleš Palán, Dagmar Pecková, Václava Jandečková, Tomáš Boukal, Daniel Petr, Martin Vopěnka), jejichž sestavu v případě české metropole ještě rozšíří Tomáš Macek, Gene Deitch a Lisa McInerneyová.

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 15 Březen 2018 11:10 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB