Boualem Sansal: Ideje nejsou náplní do kanonů


 

Boualem-SansalJe Evropa tak slabá? Neměli jsme džihádisty zastavit již před lety? To je součást rozhoru s kontroverzním alžírským spisovatelem Boualem Sansalem o slabinách Západu. O Sansalovi se tvrdí, že je vůči muslimům radikálnější než Michel Houellebecq.

 

 

 

Přinášíme překlad rozhovoru redakce Deutche Welle s alžírským spisovatelem Boualemem Sansalem (nar.1949). Jde u nás o méně známého spisovatele ( byl zde v roce 2012  a u nás mu zatím vyšla jedna kniha: „Němcova vesnice aneb Deník bratří Schillerových“  ) ale na západ od nás, díky politické situaci kolem utečenců, se stal hitem podzimu. Začal psát až ve zralém věku a píše o své vlasti, kterou otřásaly teroristické útoky a občanská válka. Veřejnost přitáhly jeho knihy s politickým obsahem. On sám je v Alžírsku persona non grata, přesto zde stále žije. První román vydal v roce 1999 a od té doby sklízí 2084 Le fin du mondeza literaturu mnohá ocenění (v roce 2012 nominován na Nobelovu cenu). Nejnovější jeho kniha nese název „2084: Konec světa“ (2084:Le fin du monde - v německém překladu se jmenuje Alláhovi lidé) a jedná se o analýzu islamismu a to především v Evropě. Knize, který získala cenu Francouzské akademie, vzdal hold Michel Houellebecq, který prohlásil, že jde o opravdovou analýzu islámského totalismu.

 

DW: Pane Sansale ve své nové knize dáváte hrozivý obrázek islamismu. Jaká je vaše opravdová zkušenost s vůbec prvními islamisty v Alžírsku, kteří se tam objevili v šedesátých letech minulého století?

Boualem Sansal: „Nejsem muslim, ani věřící. Ti lidé, kteří se tam objevili, byli to podivní lidé. Ani nenosili obvyklí plnovous. Oblékali se a chovali se jinak než Alžířané. Organizovali revoluční projevy. To na nich bylo zajímavé. Většina z nich přišla ze Saudské Arábie a Egypta. Mluvili o islámu a svobodě. To se psal rok 1960. Do roku 1980 byli islamisté již všude a začala válka.“

 

DW: Byli to Alláhovi lidé?

Boualem Sansal: „Již tenkrát jsme je tak nazývali. Jedině blázen tráví celý den v mešitě, po celý den se modlí a vykřikuje: Alláh, Alláh, Alláh…“

 

DW: Je naprosto evidentní, že se již tenkrát podcenil jejich politický vliv. Myslíte, že Evropa učinila stejnou chybu?

Boualem Sansal: Bohužel ano. Zpočátku se islám dostal do západní společnosti a hledal v ní své místo. To ale nenašel. Každé náboženství chce v určité zemi působit oficiálně a legitimně. Přáli si stavět své mešity a vyučovat islám. Přitom západní společnost je značně ateistická, a proto ji to ani nezajímalo. Zato muslimové se dožadují svého postavení ve společnosti a to vytváří problém. To je tím, že když se islám šíří dále přetváří se v islamismus.

 

DW: V knize kritizujete skutečnost, že neexistuje diskuze o islámu, a to ani v Evropě. Muslimským intelektuálům vyčítáte jejich hrobové mlčení…

Boualem Sansal: „Byla to chyba, že jsme jen pozorovali, jak se naše společnost mění vlivem islamistů. Měli vliv na chování žen a mládeže. Mladí se přitom rádi baví, ale dnes místo na fotbal nebo na pláž jdou do mešity. Přitom my intelektuálové jsme dobře věděli a předvídali, že po sociální změně dochází k politické a filozofické. Intelektuál není odvážný a nemá pochopení pro politiku.“

 

DW: Znamená, že zapotřebí je diskurs o islámu?

Boualem Sansal: „Přesně tak, neboť islamizace pramení z islámu. Musí se zkoumat vztah islámu vůči společnosti, demokracii, ženám, modernímu světu i ke státu. To co je pro nás samozřejmostí, naše představy o státu za nic nevysvětlíte muslimovi, který celý život žije v islámu. V islámu něco takového nenajdete. Daleko silněji v něm zní, že je to Bůh, kdo řídí člověka.“

 

DW: Z toho plyne, že islám a demokracie jsou neslučitelní?

Boualem Sansal: „Jestliže v současnosti jsou neslučitelní, neznamená to, že je nelze spojit. Právě tak křesťanství a demokracie se dříve nepasovaly. Vládl Bůh a církev vládla lidským duším. Když se zrodila demokracie, došlo ke konfliktu mezi náboženstvím a demokracií.“

 

DW: V knize tvrdíte, že je již pozdě na politickou diskuzi o islamizaci Evropy. Proč?

Boualem Sansal: „Vše má svůj čas. Existoval čas k přemýšlení, k analýze. To byla chvíle pro intelektuály. Měl jsem svoji knihu určitě napsat již před dvaceti lety. Pak ale nastává období pro politiku. Je již pozdě! Islamisté jsou již všude zde. My, v muslimských zemích, nemáme moc nad evropskými muslimy. Ale tu nemáte ani vy. Proto je pozdě.“

 

DW: Znamená to, že evropské demokracie nejsou dostatečně silné k zastavení islamizace?

Boualem Sansal: „Nemají již sílu bojovat s problémy s 21. a 22.století. Jsou uhranuté, jako zajíc panáčkující před hadem. Mají obavu kritizovat islám a jakoby se nikdo ani nehnul. Ale musíte sebou hejbnout!“

 

DW: Kterým směrem…

Boualem Sansal: „Tak to je těžké. Často jsem kritizoval západní politiky, že v našich zemích podporují diktatury a islamisty místo demokratů. Odpovídali na to, že tam nikdo jiný není. V tom mají pravdu. Nelze alžírské demokraty sbírat po Evropě. Ti se musí sami v zemi vytvořit. Přesto je třeba přestat dodávat zbraně diktátorům a přestat podporovat islamisty. Jede v tom například i Německo. Často také kritizuji muslimské intelektuály. Proč jsou v Evropě? Vypráví si v Paříži o tom, jak v Alžírsku není demokracie… Ale to musí vykládat v Alžírsku! V muslimských zemích musí demokraté vybojovat demokracii. Muslimové musí převzít islám od islamistů. Neboť, islamisté ničí jejich náboženství.“

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

plakat

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB