Boualem Sansal: Ideje nejsou náplní do kanonů

Email Tisk PDF

 

Boualem-SansalJe Evropa tak slabá? Neměli jsme džihádisty zastavit již před lety? To je součást rozhoru s kontroverzním alžírským spisovatelem Boualem Sansalem o slabinách Západu. O Sansalovi se tvrdí, že je vůči muslimům radikálnější než Michel Houellebecq.

 

 

 

Přinášíme překlad rozhovoru redakce Deutche Welle s alžírským spisovatelem Boualemem Sansalem (nar.1949). Jde u nás o méně známého spisovatele ( byl zde v roce 2012  a u nás mu zatím vyšla jedna kniha: „Němcova vesnice aneb Deník bratří Schillerových“  ) ale na západ od nás, díky politické situaci kolem utečenců, se stal hitem podzimu. Začal psát až ve zralém věku a píše o své vlasti, kterou otřásaly teroristické útoky a občanská válka. Veřejnost přitáhly jeho knihy s politickým obsahem. On sám je v Alžírsku persona non grata, přesto zde stále žije. První román vydal v roce 1999 a od té doby sklízí 2084 Le fin du mondeza literaturu mnohá ocenění (v roce 2012 nominován na Nobelovu cenu). Nejnovější jeho kniha nese název „2084: Konec světa“ (2084:Le fin du monde - v německém překladu se jmenuje Alláhovi lidé) a jedná se o analýzu islamismu a to především v Evropě. Knize, který získala cenu Francouzské akademie, vzdal hold Michel Houellebecq, který prohlásil, že jde o opravdovou analýzu islámského totalismu.

 

DW: Pane Sansale ve své nové knize dáváte hrozivý obrázek islamismu. Jaká je vaše opravdová zkušenost s vůbec prvními islamisty v Alžírsku, kteří se tam objevili v šedesátých letech minulého století?

Boualem Sansal: „Nejsem muslim, ani věřící. Ti lidé, kteří se tam objevili, byli to podivní lidé. Ani nenosili obvyklí plnovous. Oblékali se a chovali se jinak než Alžířané. Organizovali revoluční projevy. To na nich bylo zajímavé. Většina z nich přišla ze Saudské Arábie a Egypta. Mluvili o islámu a svobodě. To se psal rok 1960. Do roku 1980 byli islamisté již všude a začala válka.“

 

DW: Byli to Alláhovi lidé?

Boualem Sansal: „Již tenkrát jsme je tak nazývali. Jedině blázen tráví celý den v mešitě, po celý den se modlí a vykřikuje: Alláh, Alláh, Alláh…“

 

DW: Je naprosto evidentní, že se již tenkrát podcenil jejich politický vliv. Myslíte, že Evropa učinila stejnou chybu?

Boualem Sansal: Bohužel ano. Zpočátku se islám dostal do západní společnosti a hledal v ní své místo. To ale nenašel. Každé náboženství chce v určité zemi působit oficiálně a legitimně. Přáli si stavět své mešity a vyučovat islám. Přitom západní společnost je značně ateistická, a proto ji to ani nezajímalo. Zato muslimové se dožadují svého postavení ve společnosti a to vytváří problém. To je tím, že když se islám šíří dále přetváří se v islamismus.

 

DW: V knize kritizujete skutečnost, že neexistuje diskuze o islámu, a to ani v Evropě. Muslimským intelektuálům vyčítáte jejich hrobové mlčení…

Boualem Sansal: „Byla to chyba, že jsme jen pozorovali, jak se naše společnost mění vlivem islamistů. Měli vliv na chování žen a mládeže. Mladí se přitom rádi baví, ale dnes místo na fotbal nebo na pláž jdou do mešity. Přitom my intelektuálové jsme dobře věděli a předvídali, že po sociální změně dochází k politické a filozofické. Intelektuál není odvážný a nemá pochopení pro politiku.“

 

DW: Znamená, že zapotřebí je diskurs o islámu?

Boualem Sansal: „Přesně tak, neboť islamizace pramení z islámu. Musí se zkoumat vztah islámu vůči společnosti, demokracii, ženám, modernímu světu i ke státu. To co je pro nás samozřejmostí, naše představy o státu za nic nevysvětlíte muslimovi, který celý život žije v islámu. V islámu něco takového nenajdete. Daleko silněji v něm zní, že je to Bůh, kdo řídí člověka.“

 

DW: Z toho plyne, že islám a demokracie jsou neslučitelní?

Boualem Sansal: „Jestliže v současnosti jsou neslučitelní, neznamená to, že je nelze spojit. Právě tak křesťanství a demokracie se dříve nepasovaly. Vládl Bůh a církev vládla lidským duším. Když se zrodila demokracie, došlo ke konfliktu mezi náboženstvím a demokracií.“

 

DW: V knize tvrdíte, že je již pozdě na politickou diskuzi o islamizaci Evropy. Proč?

Boualem Sansal: „Vše má svůj čas. Existoval čas k přemýšlení, k analýze. To byla chvíle pro intelektuály. Měl jsem svoji knihu určitě napsat již před dvaceti lety. Pak ale nastává období pro politiku. Je již pozdě! Islamisté jsou již všude zde. My, v muslimských zemích, nemáme moc nad evropskými muslimy. Ale tu nemáte ani vy. Proto je pozdě.“

 

DW: Znamená to, že evropské demokracie nejsou dostatečně silné k zastavení islamizace?

Boualem Sansal: „Nemají již sílu bojovat s problémy s 21. a 22.století. Jsou uhranuté, jako zajíc panáčkující před hadem. Mají obavu kritizovat islám a jakoby se nikdo ani nehnul. Ale musíte sebou hejbnout!“

 

DW: Kterým směrem…

Boualem Sansal: „Tak to je těžké. Často jsem kritizoval západní politiky, že v našich zemích podporují diktatury a islamisty místo demokratů. Odpovídali na to, že tam nikdo jiný není. V tom mají pravdu. Nelze alžírské demokraty sbírat po Evropě. Ti se musí sami v zemi vytvořit. Přesto je třeba přestat dodávat zbraně diktátorům a přestat podporovat islamisty. Jede v tom například i Německo. Často také kritizuji muslimské intelektuály. Proč jsou v Evropě? Vypráví si v Paříži o tom, jak v Alžírsku není demokracie… Ale to musí vykládat v Alžírsku! V muslimských zemích musí demokraté vybojovat demokracii. Muslimové musí převzít islám od islamistů. Neboť, islamisté ničí jejich náboženství.“

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 07 Leden 2016 16:54 )  

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz