Literatura

Reportáž: Dosti prostý muž na Světě knihy 2018

Pondělí, 14 Květen 2018 07:25 Ivo Fencl

U některých z vás teď ztratím body, ale pocházím ze západu. Už mám to štěstí i tu smůlu. Ale když tomu již tak je, nahlédnu i letošní Svět knihy touto perspektivou. (A ostatní ať to provedou po svém.)

Problém dvou těles na Světě knihy

Problém dvou těles na Světě knihy

Pondělí, 14 Květen 2018 07:07 Petr Bílek

Atmosféra letošního pražského veletrhu je dusná. Kolegové mi sdělovali, že už v průběhu prvního dne zasahovala záchranná služba u dvou kolapsů. V sobotu jsem vkročil pod kopule a stan Výstaviště osobně a nechápal jsem, co má společného tak výsostně sólová a privátní záležitost, jako je četba knih, s masovou promenádou mezi nekonečnými stěnami plnými knižních svazků.

Zasloužená ortenovka pro Ondřeje Macla

Zasloužená ortenovka pro Ondřeje Macla

Sobota, 12 Květen 2018 07:26 Petr Nagy

Vítězem letošního 31. ročníku Ceny Jiřího Ortena se stal Ondřej Macl (*1989) s knihou Miluji svou babičku víc než mladé dívky (Dauphin). Rozhodla o tom odborná porota, jmenovaná Svazem českých knihkupců a nakladatelů (SČKN), které předsedala literární kritička, lingvistka a básnířka Olga Stehlíková a v níž dále zasedli Josef Chuchma, Michal Jareš, Vratislav Maňák a Radek Malý. Kniha Ondřeje Macla byla z 20 přihlášených titulů na cenu porotou nominována spolu se sbírkou Emmy Kausc Cykly (Šimon Ryšavý) a románem Lucie Faulerové Lapači prachu (Torst), a to za „archetyp babičky, zachycený v invenční žánrové koláži, posílený o intelektuální hru“.

Ze školy až do kláštera. Ohlédnutí za pražskou Nocí literatury

Pátek, 11 Květen 2018 06:23 Petr Nagy

Ve středu 9. května 2018 začal v 18 hodin již 12. ročník Noci literatury – události konající se v desítkách měst o celé České republice a také v zahraničí, která rychle získala na oblibě zásluhou propojení hereckých osobností, kvalitní literatury a barvitých kulis. Také letos vybraní tuzemští herci a herečky četli úryvky z českých překladů knih zahraničních autorů, a to na místech, která jsou mnohdy veřejnosti běžně nedostupná.

Martin Pilař: Baví nás role ambasadorů mluveného slova

Čtvrtek, 10 Květen 2018 06:01 Petr Nagy

V pražském kině Atlas byli 3. května vyhlášeni vítězové Cen Asociace vydavatelů audioknih (AVA) – O2 Audiokniha roku 2017. Hned pětkrát slavilo úspěch vydavatelství OneHotBook, jehož tituly zvítězily v kategoriích Nejlepší obal, Nejlepší audiokniha pro děti a mládež, Nejlepší audiokniha – jednohlasá četba, Nejlepší audiokniha – vícehlasá četba a Absolutní vítěz. O rozhovor jsme proto poprosili majitele vydavatelství Martina Pilaře...

Skandál kolem Nobelovek. Cena za literaturu nebude letos udělena

Pátek, 04 Květen 2018 11:25 Miroslav Pavel

Nadace Nobelovy ceny za literaturu souhlasí s prohlášením švédské akademie, aby udělení ceny za literaturu pro rok 2018 bylo zrušeno.

Nejlepší audioknihy loni vydávali ve OneHotBook

Pátek, 04 Květen 2018 07:10 Petr Nagy

V pražském kině Atlas byli ve čtvrtek 3. května vyhlášeni vítězové Cen Asociace vydavatelů audioknih (AVA) – O2 Audiokniha roku 2017. Ocenění byla letos udílena již popáté, avšak poprvé podle nových pravidel a během slavnostního ceremoniálu mimo program Světa knihy Praha, který moderoval herec Tomáš Hanák. Hned pětkrát slavilo úspěch vydavatelství OneHotBook, zvláštní Cenu za mimořádný přínos mluvenému slovu obdržel Zdeněk Svěrák a udělena byla rovněž Cenu posluchačů.

Jak jsem potkal Jiřího Pavla

Pondělí, 23 Duben 2018 08:00 Tomáš Kaplan Fojtík

18. dubna zemřel Jiří Pavel. Znali jste to jméno? Pravděpodobně ne, protože věhlasu svého otce, Oty Pavla (vlevo na snímku se synem Jiřím), nedosáhl. Nezaslouženě.

Představujeme nejkrásnější české knihy roku 2017

Pátek, 20 Duben 2018 08:06 Petr Nagy

53. ročník soutěže Nejkrásnější české knihy roku zná své vítěze. Jejich slavnostní vyhlášení proběhlo ve čtvrtek 19. dubna v pražském letohrádku Hvězda. Večerem provázeli herci Marek Daniel a Arnošt Frauenberg a své ceny v jeho průběhu rozdaly též Spolek českých bibliofilů, SČUG Hollar, Svaz polygrafických podnikatelů a Památník národního písemnictví společně s Uměleckoprůmyslovým museem.

strana 1 z 23