U knihovny s Petrem Bílkem: Trump je Putinův "chlapeček", symptom i příčina krize


Timothy Snyder fandí Ukrajincům, Yascha Mounk považuje sociální sítě za jednu z příčin krize demokracie a Ezra Pound věděl už před mnoha desítkami let, že základem tvůrčího psaní je tvůrčí čtení.

Ilustrační foto: Jessica Ruscello, Unsplash

 

Timothy Snyder: Cesta k nesvobodě. Rusko, Evropa, Amerika (Paseka/ Prostor 2019/ překlad Martin Pokorný)

Někdo chodí demonstrovat, já čtu. Abych se dověděl, v čem žijeme a co sociální sítě překrývají. Snyder (1969) je historik, působí na Yaleově univerzitě a k interpretaci soudobých dějin zvolil oscilaci mezi politikou nevyhnutelnosti a politikou věčnosti. Pro první je charakteristická bezideologická bezstarostnost spoléhající se na to, že vše v naší civilizaci půjde tak, jak to dosud úspěšně šlo, protože není na výběr. Pro druhou je typické Putinovo Rusko bez vypracovaného mechanismu následnictví u moci, kdy demokracii vytlačuje oligarchie. Snyder fandí Ukrajincům a věří v jejich „evropský“ potenciál. Trump je mu loutkou v Putinových rukách, prostě „náš chlapeček“, jak ho nazval jeden z ruských ideologů.

 

Yascha Mounk: Lid versus demokracie. Proč je naše svoboda v ohrožení a jak ji zachránit (Prostor 2019/ překlad Martin Pokorný)

Německo-americký politolog (1982) hledá s působivým osobním nasazením způsob, jak udržet při životě myšlenku liberální demokracie. Ostražitě rozeznává její rozleptávání populismem a autoritářstvím. Zaznamenává tendence k neliberální demokracii v Polsku a Maďarsku i k nedemokratickému liberalismu v USA. Příčiny krize demokracie vidí zaprvé ve zpomalení hospodářského růstu a prudkém zvyšování ekonomické nerovnosti, zadruhé v ředění národních komunit přílivem migrantů a zatřetí v bezprecedentním působení sociálních sítí, v komunikaci „many-to-many“. „Stejně jako ostatní populističtí rebelové na celém světě je i Trump zároveň symptomem i příčinou současné krize.“ Mladicky sympatické.

 

Ezra Pound: ABC četby (Atlantis 2004/ překlad Anna Kareninová)

Veliký kmet americké literatury (1885 – 1972) věděl už před mnoha desítkami let, že základem tvůrčího psaní je tvůrčí čtení. Pound vede v této knize studenta světovým písemnictvím (a hlavně anglicky psaným), jako by šli společně jeho důvěrně známou zahradou a při procházce se zasvěceně upozorňovalo na vzácné dřeviny a exotické keře vedle chřadnoucích a uvadajících exemplářů, kdysi tak půvabných. „Literatura je jazyk nabitý významem.“ „Kritik, který nepřináší osobní výpověď in re měření, které sám podnikl, je pouze nespolehlivý kritik. Nepoměřuje, jen opakuje to, k čemu dospěli jiní.“ Sebevědomá suverenita působí úlevně v dnešní záplavě bojácně krouživých period krásného písemnictví.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP