U knihovny s Petrem Bílkem: O londýnských štětkách a kuchyni u Hájíčků


Ilustrační foto. Janko Ferlič UnsplashV Célinově knize protkává emfatický proud citoslovcí nenapodobitelně křečovité záchvaty pečlivě vydýchnutých melodií, hlalolice není zřejmě dílem Cyrilovým a opakování motivů obrušuje ostrost veršů Jiřího Hájíčka.

 

 

 

Louis Ferdinand Céline: Klaun’s band I (Atlantis 2001/ překlad Anna Kareninová)

Céline (1894–1961), rozervaný, prokletý klasik francouzského 20. století, byl první, na koho jsem si vzpomněl, když se opět začala zvedat hlava antisemitismu v jeho zemi. Nesáhl jsem rovnou po jeho protižidovských pamfletech Bagately k masakru (nevím, jestli česky vyšly) nebo Škole mrtvol (Meteor-Praha, konec 30. let), ale po zlobném vířivém textu inspirovaném autorovým pobytem v Londýně během první světové války. Zajíkavé, dýchavičné balábile plné štětek, pasáků, lichvářů, potrhlých podivínů, vrahů a tlusťochů je temné až běda, a přesto pod vnější vrstvou slov proudí cynická Punkva komiky. Emfatický proud citoslovcí protkává nenapodobitelně křečovité záchvaty pečlivě vydýchnutých melodií. Škola hnusu.

 

Ivan Müller: Doba a místo vzniku hlaholice (Moravské zemské muzeum 2015)

Autor je historik a přiznává, že není na rozdíl od některých svých kolegů odkázán existenčně na granty a souhlas kolegů, což mu umožňuje exponovat revoluční verzi paleografických procesů spojených se vznikem písma zvaného hlaholice a s náboženskou problematikou v době příchodu soluňských bratří na Velkou Moravu. Hlaholice podle jeho zevrubně argumentované teorie vznikla ve třetím až čtvrtém stolení našeho letopočtu, a není tudíž dílem Cyrilovým z devátého století. Strhující a objevný je Müllerův průzkum činnosti aquileiského patriarchátu a vylíčení věroučných bojů v raných fázích křesťanství. Originálním způsobem autor předvádí politickou funkci náboženství a dobírá se šokujících souvislostí s dneškem.

 

Jiří Hájíček: Muž na pokraji vzplanutí (Host 2019)

Jako hodně spisovatelů začínal i Hájíček veršováním. Pak nalezl svůj šťastný domov v próze. Přesto mu to čas od času nedá a pár stichů si poznačí. Tyto krátké telegramy sama sobě mají tvar haiku. Redakce nakladatelství z nich pár desítek vybrala a seřadila do dvou oddílů sbírky: V kuchyni po ránu a No direction home. Je to zvláštní. Když knížečkou namátkou listujete, jednotlivá čísla působí svěže, nápaditě, někdy metafora až příkře kontrastuje se způsobem, jakým autor pracuje v próze. Pustíte-li se do postupného čtení od začátku do konce, zatkne vás monotónnost prostředí, do něhož jsou nálady uzamčeny, opakování motivů obrousí jejich ostrost, nálada zplihne. Zjistíte, že texty jsou zajímavé, neboť autor dělá i něco jiného.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB