Skvělá pocta Jarmile Novotné

Email Tisk PDF


pocta J.NovotnéJarmila Novotná byla jednou z našich největších operních hvězd. V pouhých 17 letech debutovala jako Mařenka v Prodané nevěstě na prknech Národního divadla, aby se pak proslavila na všech největších operních scénách světa. (vlevo snímek z operního gala pocty ke 110 výročí narození Jarmily Novotné)

 

 

 

V Metropolitní opeře strávila jako primadona 16 let. Zpívala presidentu Masarykovi i Einsenhowerovi. Dvakrát za svůj život musela z vlasti emigrovat. Jednou na začátku války a podruhé po únoru 1948. Měla být zapomenuta. Až rok 1991 jí opět objevil pro české publikum, když obdržela ve svých 84 letech Řád T.G. Masaryka za své zásluhy o propagaci českého umění i za její velké vlastenectví.

 

Zemřela tři roky poté a v roce 2012 se ustavila nezisková organizace Zámek Liteň, která si dala za cíl udržovat odkaz a památku této význačné umělkyně. Organizuje festival, který nese jméno Jarmily Novotné, vydala její memoáry, spolupodílí se na vydání CD a organizuje mistrovské kurzy pro mladé pěvce, které vedou manželé Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková. Vyvrcholením činnosti spolku Zámek Liteň bylo letošní operní gala pocta (25.září) ke 110 výročí narození Jarmily Novotné. Dramaturgie se ujali Adam Plachetka a Jiří Hubač, kteří program sestavili z nejlepších árií, v nichž slavila Jarmila Novotná úspěchy. Bratři Cabani se ujali režie a na varhanní emporu umístili obrovské plátno, kde ve videoprojekci promítali fotografie Jarmily Novotné v rolích, jež zněly z pódia. Kultivované spojovací slovo měl Marek Eben, plné jemných špílců.

 


Na poslední chvíli bylo nutné provést změnu v programu, neboť Kateřina Kněžíková byla postižena hlasovou indispozicí. Její árie většinou převzala slovenská sopranistka Adriana Kohútková. Přestože musela zaskočit, zpívala s jistotou a hlasově čistě. Další árie převzala narychlo z Vídně povolaná Daniela Fally, která se blýskla především v duetu z Figarovy svatby jako Zuzanka, partnerem jí byl Adam Plachetka. Hvězdou večera byl bezesporu právě Adam Plachetka, který prokázal, že jeho pověst našeho nejlepšího basbarytonisty světového formátu je zcela zasloužená. Tenorový part převzal Aleš Briscein. Árie Dalla sua pace dona Ottavia z Dona Giovanniho mu zjevně nesedla. Zcela jiného Brisceina jsme viděli po přestávce v duetu Kecala a Jeníka z Prodané nevěsty, kde se stal rovnocenným partnerem Adama Plachetky. Milým překvapením byla Nina Tarandek z Chorvatska. Zpívala kalhotkové role (Cherubín z Figarovy svatby a Oktavián z Růžového kavalíra) a její výkon ji vysloužil nejen nadšený potlesk, ale i volání Bravo, jímž jinak příjemně naladěné publikum skutečně šetřilo. Pěvce doprovázel Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Ondreje Lenárda. Orchestr hrál jedním slovem skvěle. Je neuvěřitelné, jak Ondrej Lenárd za dobu, co SOČR vede, z něj dokázal udělat skutečně špičkovou filharmonii. Koncert byl nejen vynikající oslavou 110. výročí narození Jarmily Novotné, ale především výborným zahájením nové koncertní sezóny. Laťka je vysoko.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB