Dvořákova Praha - „s láskou“

Email Tisk PDF

dvorakova praha 2014 00Festivalem světovým a přece i výsostně českým, chce být (slovy svého programového ředitele Marka Vrabce) Dvořákova Praha. Začíná dnes a potrvá do 22. září.

Pozornost publika v programu pochopitelně strhávají špičkoví interpreti ze zahraničí. Už proto, že příležitost je slyšet naživo hrát, je přece jen vzácnější než u interpretů domácích. Přijede například Izraelská filharmonie se Zubinem Mehtou či Komorní orchestr Vídeň-Berlín, u jehož zrodu stál Simon Rattle a v němž hrají elitní členové Vídeňské a Berlínské filharmonie. Po dlouhých 35 letech v Praze zahraje Krystian Zimerman, podle mnohých nejvýznamnější klavírista současnosti. Podobná pověst provází i ruského houslistu Vadima Repina.

 

Milovník hudby by se ale neměl nechat strhnout jen a pouze věhlasnými jmény. „Každý festival potřebuje zvučná jména," říká Marek Vrabec, „ale nevystačí jen s nimi." Podstatná je celá stavba festivalového programu – a tu má letos Dvořákova Praha promyšlenou opravdu důkladně, chtělo by se až říci „s láskou".

 

V programu je hojně zastoupen Antonín Dvořák, „skladatel, který dokázal dobít svět". Je mu vyhrazena nová série Dvořák Collection. „Sběratelé" dvořákovských zážitků by měli být plně uspokojeni. Hlavní slovo v dvořákovské sérii bude mít residenční orchestr festivalu, Česká filharmonie. Chystají se vzorová provedení Dvořákových symfonií s lichým číslováním, tedy 3., 5. a 7., i všech tří instrumentálních koncertů. Potěšitelné je, že sólových partů v koncertech se ujmou mladí interpreti – například sedmnáctiletý čínský klavírista Niu Niu či arménský violoncellista Narek Hakhnazaryan. Šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek je k tomuto úkolu už začal intenzivně připravovat. Devátou symfonii Z Nového světa na festivalu zahraje proslulý Velký symfonický orchestr P. I. Čajkovského pod taktovkou Vladimira Fedosejeva.

 

„Vedle časem prověřených a často hraných děl chceme nabízet také díla méně uváděná, či dokonce zapomenutá, jejichž novodobá premiéra může vejít do historie, či dokonce změnit jejich osud," říká Marek Vrabec. Tento záměr letos naplní zejména koncertní provedení první, dnes prakticky neznámé Dvořákovy opery Alfred, jehož se ujme dirigent Heiko Matthias Förster. Dílo z roku 1870 bylo zatím uvedeno jen jednou, v Olomouci na konci třicátých let: Na festivalu zazní s původním německým textem, takže půjde vlastně o světovou premiéru. V koprodukci s Českým rozhlasem a s vydavatelstvím ArcoDiva vznikne také historicky první nahrávka Alfreda.

 

Více čtěte:Objevování Alfreda aneb Zapomenutý Dvořák

 

Nepříliš často se hraje také první symfonie Antonína Dvořáka, zvaná Zlonické zvony. Tu – jako festivalovou ouverturu – zahraje Musica Florea přímo ve Zlonicích, v místním kostele Nanebevzetí Panny Marie. Návštěvníci budou zároveň blíže obeznámeni se zlonickou kapitolou v životě skladatele.

 

Důraz na dílo Antonína Dvořáka je pochopitelně podmíněn už názvem festivalu – a letos navíc umocněn Rokem české hudby. Marek Vrabec však říká: „Rok české hudby, to by pro Dvořákovu Prahu měl být každý rok."

 

Pečlivě sestavena je také komorní řada, jejíž dramaturgie se pro letošní ročník ujal violoncellista Jiří Bárta. „Inspiroval jsem se atmosférou festivalů, jako je Verbier nebo Lockenhaus, komorní řada je vlastně festivalem uvnitř festivalu, intenzívním soustředěním mezinárodních osobností, jejichž dráhy se protnou na týdenním pražském pobytu, aby každý večer předvedly festivalovému publiku své umění. To společně s nápaditou dramaturgií Jiřího Bárty, prostředím Anežského kláštera a komorními hráči světového kalibru vytvoří mimořádnou atmosféru," objasňuje Marek Vrabec. Postupně se představí například francouzské kvarteto Ebène, Pavel Haas Quartet, Talichovo kvarteto či španělské kvarteto Casals, houslistka Chloë Hanslipová či violista Antoine Tamestit. Do tria s Jiřím Bártou a klavíristou Konstantinem Lifschitzem se zapojí i houslista Vadim Repin, který na festival přijíždí s ruskými symfoniky.

 

O vztahu Jiřího Bárty k Antonínu Dvořákovi a k Dvořákově Praze čtěte zde.

 

Den D, tedy debutový den, na Dvořákově Praze zažijí tři mladí klavíristé, americké sestry Naughtonovy a Jan Lisiecki. Jejich vystoupení v Rudolfinu má být zároveň lákadlem pro mladé publikum, které se může seznámit s festivalovou atmosférou – v neformálním oblečení a za zvýhodněnou cenu.

 

Dvořákova Praha nezapomíná ani na program pro nejmenší – druhou festivalovou sobotu nabídne hravé odpoledne, v němž mimo jiné (poprvé v Praze) vystoupí duo Igudesman & Joo, které podává klasickou hudbu v komické nadsázce. K rodinnému publiku (i když nejen k němu) se obrací nedělní dopolední matiné – inspirace je tentokrát salcburská – lákající na hudbu Mozartovu, Myslivečkovu a Dusíkovu v provedení německého souboru Concerto Köln – i na Sachrův dort a vídeňskou kávu.

 

Dvořákova Praha vstupuje do sedmého ročníku s novým vizuálním stylem. Ten vzešel z výběrového řízení, v němž v konkurenci zavedených studií nakonec Vítek Škop, student Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace VŠUP vedeného profesorem Rostislavem Vaňkem. Minimalistickému a elegantnímu vizuálu dominuje litera „D", která je hlavním motivem pro všechny propagační materiály.
Po celou dobu konání festivalu bude v Rudolfinu také přístupná výstava Antonín Dvořák v komiksu Renáty Fučíkové.

 

Více informací o programu Dvořákovy Prahy najdete ZDE.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz