Filmový hit: Mezi regály leží láska i prostá samota


Loňský ročník festivalu v Berlíně přinesl poměrně hojnou úrodu německých filmů, které se po zásluze prosadily do hlavní soutěže. Emily Atef ve své černobílé elegantní melancholické momentce 3 dny v Quiberonu nahlédla s překvapivou empatií do života padající hvězdy Romy Schneiderové. A sedmatřicetiletý Thomas Stuber se invenčně zhostil ohraného žánru melodramatu ve snímku Láska mezi regály. 

Láska mezi regály. Foto: Be2can

 

Láska mezi regály pracuje s okoukanou figurou „složitý muž potká složitou ženu a navážou spolu složitý vztah“. Christian má za sebou minulost rváče a chuligána, která ho přivedla do vězení. Po skončení trestu přichází začít nový život do prodejního velkoskladu, místa, které představuje pomyslný vesmír uvnitř vesmíru. Do složitého systému oddělení a chodeb jako by se promítala složitost světa ve zmenšeném měřítku. Christianovou zkouškou zralosti se tak stává zkouška z obsluhy vysokozdvižného vozíku a horizont jeho snění zastupuje kýčovitá zažloutlá tapeta s tropickým rájem v odpočinkové místnosti.

Právě tady muž s vizáží pitbula a duší dítěte potkává Marion, všední krásku z oddělení lahůdek. Suverénní žena přivádí Christiana do rozpaků, zároveň v něm ale probouzí romantický cit, který Stuber invenčně rámuje prostředím regálů a odpadních kontejnerů. Film přichází se svéráznou romantikou z výprodeje, kde jsou všechna velká gesta malá a všechen luxus patřičně omšelý. Vzniká tak civilní poezie, která se vzpírá klasickým žánrovým klišé a pracuje s uměřeným, všedním tónem, v němž veškeré emoce mezi dvěma hlavními figurami vynikají čistě a bez zbytečného patosu.

Velký podíl na magnetismu filmu má nápaditý casting. Sandra Hüller, známá svým senzačním výkonem z dramedie Toni Erdmann, do Marion vnáší neodolatelný mix šarmu, únavy a obyčejnosti. A zřejmě nejobsazovanější německý herec současnosti Franz Rogowski využívá své nepravděpodobné charisma pouličního rváče, pod kterým dokáže skrýt nesmělost a citlivost. Podstatnou postavou je Christianův mentor Bruno, zavalitý postavou i srdečnou povahou, kterého úsporně hraje známý německý herec Peter Kurth. Jeho charakter vnáší do romantického příběhu prvek osobní tragédie a posiluje jeden z vedlejších, ale nesmírně podstatných motivů – samotu. 

Ve fantasmagorickém světě velkoskladu demaskuje Láska mezi regály vedle sociálních témat (hrdinové patří z větší části k prekariátu) i velmi univerzální obraz lidské touhy stát se součástí kolektivu a překonat izolaci, k níž člověka odsuzuje jeho povaha. Stuberovo melodrama lze tak číst realisticky i metaforicky. Podobně jako Toni Erdmann i Láska mezi regály ve velmi intimním příběhu dvou lidí reflektuje éru pozdního kapitalismu, v tomto případě nikoli z korporátního nadhledu, ale z pozice nejnižších společenských vrstev. 

K tomu, aby Stuber dosáhl fenomenální lehkosti, s níž jeho krajanka Maren Ade dokázala v Toni Erdmannovi spojit intimitu a sociální přesah, však Lásce mezi regály chybí preciznější struktura a rytmus. Filmu se sice daří diváka vtáhnout do svérázného mikrokosmu, ale vyprávění se neubrání monotónnosti. Tlumenost tónu, která film v některých momentech zdobí, se někdy láme v lehce iritující rozvláčnost tempa. Stuberova metoda je chvályhodná, solidně využitá, ale v něčem jí chybí pronikavost a lehkost. 

Přesto si Láska mezi regály zaslouží vyzdvihnout jako zástupce velmi vitálního trendu německé kinematografie, který bychom mohli označit jako nevšední civilismus. Vidět v malých věcech obrysy velkých a zachytit to zásadní v maličkostech, pevně kořenících v realitě; to jsou dovednosti, které třeba českým filmařům zpravidla zoufale chybí.

 

Další recenze filmů  a také divadelních představení najdete v příloze DIVADLO A FILM  v tištěných Literárních novinách 3/2019.

O předplatné Literárních novin si můžete napsat na adresu Korunní 104, 101 00 Praha 10 či e-mailem: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  nebo zavolejte na 234 221 130, 800 300 302 (bezplatná linka). Jejich elektronickou podobu si můžete koupit ZDE.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB