Soutěž ANIFILM 2019 představí 127 filmů, z toho 10 celovečerních


Svět kočky Marnie (Marnie’s World, režie Christoph a Wolfgang Lauensteinovi)V třeboňské mezinárodní soutěži ANIFILM, která se uskuteční 7. až 12. května, 10 celovečerních filmů, uvidí diváci 38 krátkých filmů, 37 filmů vytvořených studenty, 29 videoklipů a 15 abstraktních a nenarativních snímků. Součástí programu bude i soutěž Český obzor, v níž se utká 70 filmů z ateliérů českých animátorů.

Soutěž celovečerních filmů evropské, asijské, ale i latinskoamerické animace zahrnuje jak klasický přístup k animaci či anidok, tak ambiciózní experiment. Promítán bude strhující thriller slovinského režiséra Milorada Krstiće Ruben Brandt, sběratel (Ruben Brandt, Collector), natočený v Maďarsku. Dále cenou Goya ověnčený anidok Další den života (Another Day of Life, režie Damian Nenow, Raúl de la Fuente) o pobytu renomovaného novináře v Angole během občanské války v roce 1975. V tomtéž roce se shodou okolností odehrává i drama francouzského filmu Funan (režie Denis Do), vítěze loňského festivalu v Annecy. Snímek odehrávající se v Kambodži je dramatem mladé matky, která v době krvavých událostí neztrácí odvahu a naději.

Kapitán Morten a Pavoučí královna (Captain Morten and the Spider Queen, režie: Kaspar Jancis, Riho Unt a Henry Nicholson. Revoluční atmosférou je nabitý rovněž intimní kanadský film Ville Neuve (režie Félix Dufour-Laperriere), odehrávající se na pozadí boje o nezávislost Quebecku. Experimentálnější přístup zastupuje v soutěži chilský, v Annecy rovněž oceněný snímek, Vlčí dům (The Wolf House, režie Christobal León, Joaquin Cociña). Soutěžit bude i očekávaný estonský loutkový snímek Kapitán Morten a Pavoučí královna (Captain Morten and the Spider Queen) režijního tria Kaspar Jancis, Riho Unt a Henry Nicholson.

Jedním ze dvou reprezentantů CGI animace je v celovečerní soutěži komediální německo-belgický Svět kočky Marnie (Marnie’s World, režie Christoph a Wolfgang Lauensteinovi). Tím druhým je dobrodružný film Pachamama o inckém chlapci žijícím v odlehlé vesnici v Andách, který sní o tom, že se stane šamanem. Ve francouzsko-lucembursko-kanadské koprodukci jej natočil argentinský režisér Juan Antín.

Japonský styl vnese do soutěžního klání citlivě natočený snímek z dětského světa Mirai, dívka z budoucnosti(Mirai no Mirai, režie Mamoru Hosoda), který byl ve své kategorii nominován na Zlatý glóbus, Oscara a byl oceněn Annie Awards. Skandinávskou tvorbu pak zastupuje snímek Věž (The Tower, režie Mats Grorud), pojednávající přitom o rodině palestinské dívky v uprchlickém táboře.

Ruben Brandt, sběratel (Ruben Brandt, Collector, režie: Milorad Krstić) Krátkometrážní soutěž každý rok představuje to nejzajímavější z nejnovější autorské produkce – a tento celosvětový průřez opět nabídne jak festivalové hity a filmy zavedených autorů, tak i zcela nové „objevy“. Letos se budou promítat nejnovější počiny tvůrců jako jsou Bill Plympton, Vladimir Leschiov, Anca Damian, Donato Sansone, Michael Frei, Luca Tóth i Géza M. Tóth, autorská dua Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli či Marc James Roels & Emma De Swaef i aktuálně na Oscara nominovaní Alison Snowden & David Fine a také jedno známé autorské trio – Job, Joris & Marieke.

Studentský výběr opět představí tvorbu prestižních animačních škol – od britské National Film and Television School přes francouzskou La Poudrière po pražskou FAMU, zastoupenou třemi tituly. Jedním je Schovka Barbory Halířové, která bude mít v Třeboni světovou premiéru, další dva už mají několik festivalových úspěchů za sebou: Spolu sami (režie Diana Cam Van Nguyen) a Můj papírový drak (režie Martin Smatana).

Z více než 250 přihlášených hudebních a nenarativních videí jich nakonec do soutěžního výběru komise zvolila 44. O cenu pro nejlepší abstraktní a nenarativní animaci budou letos usilovat v rekordním počtu i čtyři čeští zástupci.

Konkurenty jim budou například známí experimentátoři Paul Bush či Thomas Renoldner. S novým snímkem se vrací i náš loňský porotce Faiyaz Jafri. Jak je pro tuto kategorii příznačné, autoři ve vybraných dílech pracují s více či méně abstraktními motivy. Kreslí, programují, ale nevyhýbají se ani reálným objektům. Vdechují jim život a nachází v jejich pohybu skrytou poezii. Nebojí se angažovaných poselství, ale ani humoru.

Schovka, režie: Barbora HalířováVýběr devětadvaceti videoklipů bude letos velice pestrý, a to jak výtvarně, tak i hudebně. Za všechny hudební interprety zmiňme jeden velký návrat, a sice nový videoklip k písni Glass Onion od The Beatles. Zabodovat mohou ale i hudební videa českých interpretů Khoiba a Boris Carloff.

Do letošního Českého obzoru se probojovalo dohromady rovných 70 zakázek, videoklipů, televizních seriálů či studentských a krátkých filmů. Tato sekce ANIFILMU nabídne ucelený přehled naší animované tvorby, vyjma celovečerních snímků.

Novým trendem je rostoucí počet koprodukcí. V krátkých filmech je to snímek Ceva rumunského režiséra Paula Mureşana koprodukovaný Maur Filmem a Pomíjivý podzim, který Vojtěch Domlátil natáčel v Japonsku. V televizní tvorbě pak vedle tradiční účasti produkce České televize narazíme na TV speciál Mimi a Líza – Záhada vánočního světla z česko-slovenské spolupráce. Společnými silami pražského studia Eallin a slovinských tvůrců pak vznikl seriál Kocourek Muri.

„Říká se, že lásku kočky si musíme zasloužit, což by se dalo bez nadsázky vztáhnout i na animovaný film. Kočky jsou zároveň jednoznačně nejčastěji zobrazované zvíře letošního výběru filmů. Nemáme to podloženo konkrétními čísly, ale téměř v každém třetím filmu se kočka objevila. Říká se také, že mají devět životů, tak snad to můžeme vnímat jako optimistické znamení i pro budoucnost animovaného filmu, případně nám jejich plný psychoanalytický význam vysvětlí některý film v příštím ročníku,“ říká členka výběrové komise ANIFILMU, animátorka a režisérka Maria Procházková.

 

Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu dostane Zdenka Deitchová

Zdenka Deitchová (*18. 5. 1928) je nepřehlédnutelnou postavou animované tvorby a letos oslaví již 91. narozeniny. S animovaným filmem začínala již v roce 1945, kdy nastoupila jako fázařka do studia kresleného filmu Bratři v triku. Brzy se stala produkční a v roce 1959 i vedoucí celého studia. Vedle českých animovaných filmů zajišťovala i výrobu zahraničních zakázek včetně seriálů Tom a Jerry nebo Pepek námořník a při této příležitosti se seznámila s americkým režisérem Genem Deitchem a v roce 1964 se vzali. Jako vedoucí studia se podílela na tvorbě více než tisíce animovaných filmů a seriálů, spolupracovala například s Jiřím Trnkou, Adolfem Bornem, Jiřím Brdečkou, Zdeňkem Milerem či Zdeňkem Smetanou. V devadesátých letech přednášela produkci na Katedře animované tvorby FAMU. S manželem Genem Deitchem žije v Praze. Cena ANIFILMU za celoživotní přínos animovanému filmu jí bude udělena 7. května během slavnostního zahájení festivalu.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB