Trnité cesty Cannes za uměním

Email Tisk PDF

 

cannes festival plakátPředpovědi, že MFF v Cannes se postupně více zpolitizuje, se nevyplnily. Přelomové vítězství bushovského dokumentárního filmu Michaela Moora Fahrenheit 9/11 v Cannes roku 2004, se zatím neopakovalo. Nový Moorův film o Donaldu Trumpovi Fahrenheit 11/9 nebyl do oficiálního programu přijat a v Cannes běžel jen na jedné soukromé projekci.

 

 

Výroční 70.festival ukázal, že festival nechce dělat ústupky politice. Dal přednost umělecky náročnému filmu. Mezinárodní soutěž uvedla celou řadu filmů od renomovaných režisérů (letos tu nebyl ani jeden debut), ale mnohé filmy neměly úroveň jejich předchozích snímků. Dominovaly velké umělecké alegorie jako například Neláska ruského režiséra Andreje Zvjaginceva nebo ukrajinská koprodukce Sergjeje Loznicy Něžná s alegorií Ruska jako vězení, v němž vládne mafie.

 

O umění, umělcích a morálce
Tématem celé řady filmů bylo umění, jakoby se festival snažil vytvořit bariéru mezi nebezpečným vnějším světem a intelektuálním autorským filmem, chápaným jako výspa umění. V závěrečném francouzsko-polském filmu festivalu uvedeném mimo soutěž – Podle skutečného příběhu, v němž Roman Polanski vychází ze stejnojmenného románu francouzské autorky Delphine de Vigan, je hlavním tématem psaní beletrie. Známá spisovatelka Delphine Dayrieux je tu konfrontována s tajuplnou ženou „Elle", která postupně proniká do jejího života a zmocňuje se jejího duševního vlastnictví. Působivý, ale vysoce intelektuální erotický thriller Dvojitý milenec Françoise Ozona podle psychologické mystérie americké spisovatelky Joyce Carol Oatesové Lives of the Twins z roku 1997 vypráví o opuštěné nymfomance (Marine Vacth), která má poměr s tzv. parazitickými dvojčaty – Paulem a Louisem. Všechny postavy filmu tu jsou zrcadlové zrovna tak jako představa a realita a film. Korejský film Den poté v režii Hong Sangsoo se odvíjí u nakladatele beletrie, který diskutuje se svými dvěma milenkami. Filmová esej o umění a moci - Náměstí švédského režiséra Rubena Östlunda se odehrává především mezi uměleckými artefakty. Doillonův Rodin vychází z jedné etapy života slavného francouzského malíře. A vše završuje umělecky vycizelovaný film Záře japonské režisérky Naomi Kawase, v jejímž centru stojí dvě postavy milující film. Jen tři soutěžní snímky měly aktuální politický rozměr – Odnikud v režii německého režiséra Fatiha Akina s Diane Krugerovou v roli ženy bojující proti německým neonacistům, maďarský Jupiterův měsíc se syrským uprchlíkem v hlavní roli a francouzský 120 tepů za minutu, líčící boj nemocných AIDS proti francouzskému establishmentu. Film popisuje boj občanských iniciativ a HIV pozitivních aktivistů, kteří se v 80.letech snažili vyburcovat většinovou francouzskou společnost pro boj s AIDS a proti stigmatizaci narkomanů a homosexuálů. Film v zásadě popisuje vývoj až do roku, kdy byl objeven Kaposiho syndrom, což bylo první skutečně viditelné vředové onemocnění, které upozornilo na příchod pandemie AIDS.
I v druhé nejdůležitější programové sekci festivalu – Určitém pohledu, se uplatnily „nadčasové" filmy jako byl íránský Čestný muž (režie Mohammad Rasoulof), líčící boj vysoce morálního, ale chudého zemědělce proti demoralizovaným státním úředníkům poněkud v duchu socialistického realismu. Nicméně poselství namířené proti bezpráví autoritářského režimu zůstává čitelné, což bude patrně znamenat zákaz distribuce filmu v Íránu. Íránský film nese českou stopu. Na jeho výrobě se podílela česká produkční společnost Europe Media Nest, zvukové studio Bystrouška a postprodukční studio Magic Lab.
Umělecky radikálnější byl v sekci Určitý pohled film francouzského režiséra Laurenta Canteta Workshop. Cantet získal Zlatou palmu v Cannes v roce 2008 s dokumentárním filmem Mezi zdmi. Workshop pojednává o sedmi účastnících literárního semináře, který vede úspěsná spisovatelka Olivia (Marina Foïs). Hlavní idea je napsat společně povídku na základě vzpomínek a zážitků, inspirovaných historií jihofrancouzského města La Ciotat, kde se příběh odehrává. Jeden z účastníků při diskusích zásadně vystupuje proti uhlazeným řečem o toleranci a demokracii, protože je považuje za falešné a postupně se radikalizuje. Podobně jako většina výše uvedených filmů, i tento bude uveden v české distribuci.
Je jisté, že letošní filmový festival v Cannes dopadl dobře pro slovenský a český film – díky zařazení majoritně slovenskému filmu Out do oficiálního programu a díky uměleckému řediteli MFF Karlovy Vary Karlu Ochovi v roli porotce v sekci Určitý pohled. Je ale otázka, jestli festival dopadl dobře pro evropský film, respektive pro film vůbec. Jediné tři soutěžní filmy, které po festivalu mohou sehrát distribuční kariéru, je korejská Okja, film, který produkoval streamingový network Netflix. Je možné, že ho po tlaku majitelů kin a kontroverzích v Cannes přece jen v několika teritoriích pustí v kinech (zatím se mluví o USA, Koreji a Velké Británii). Netflix má 93 miliónů předplatitelů ve 190 zemích světa, jeho obrovský vliv na diváky je těžko změřitelný.

 

Seriály a streaming na postupu
Tak zvaný umělecký a spotřební film se od sebe vzdalují. Zatímco běžná distribuce usiluje stále víc o žánrové snímky, autorský film zůstává doménou festivalů. Filmový trh, který je každoroční součástí festivalu v Cannes, potvrdil trend, že umělecký a tím i svým způsobem výlučný film se obtížně prodává, a když, tak spíše na filmové festivaly. Největší poptávka byla po dobrodružných příbězích. O ty se nově snaží i Rusko, mělo jich na trhu hned několik. Zájem filmového trhu se soustředil na televizní formáty – například na dva seriály Top of the Lake: China Girl, který režírovali Jane Campionová a Ariel Kleiman a o pokračování seriálu Twin Peaks od Davida Lynche a několika dalších režisérů. Oba seriály běžely v hlavním programu festivalu mimo soutěž. Ceny filmů změnou filmového trhu ale neklesly, naopak. Netflix a Amazon produkovaly nebo koprodukovaly několik soutěžních filmů, které podle odborníků prodávají za nerealistické ceny. „Filmový obchod je obtížnější, a to po celém světě," posteskl si v Cannes zakladatel britské filmové finanční společnosti Fyzz Facility Marc Godfrey. Ani dnes není výjimkou, že obchodní společnosti žádají za americká práva na umělecký film 5 mil. USD, ale film pak nevydělá ani polovinu. „Lidé požadují velká jména a známé herce," uzavřela Kim Schwan z americké nezávislé produkční firmy Covert Media. Nedostatek velkofilmů, které dříve mířily ze všeho nejdříve do Cannes, poznamenal celý letoční festival. V soutěži bylo uvedeno několik filmů, které se uplatní především pro streaming nebo v televizi, případně poběží v artových kinech za malého zájmu diváků. Jde o novou situaci, a to zejména v Evropě. „Přátelství mezi italskými režiséry a diváky skončilo," shrnul Richardo Tozzi z produkční společnosti Cattleya. „Je to dramatický obrat a týká se dokonce i filmových komedií. Diváci ztrácejí o domácí filmy zájem, snímky mají bídnou distribuci, neví se o nich. Proto naše společnost začala produkovat televizní seriály. Myslím, že filmy pro kina zůstanou i v budoucnosti, ale bude jich míň."

 

Audiovize se razantně mění, ale nevíme zatím jak
Na novou situaci na trhu reaguje i evropská produkční polečnost Studiocanal, která zvyšuje proporci televizní produkce, nebo streamingový gigant Netflix. Ten se dostal do centra kritiky letošního festivalu díky neochotě uvádět své filmy v kinech. K tomu poznamenal americký režisér Spike Lee, který nedávno pro Netflix dotočil seriál, že „pro Francouze, kteří film milují, je to zvlášť palčivá otázka". Sám však Netflix hájil. Korejský režisér Joon Bo Bong, který měl v soutěži film Okja produkovaný Netflixem, řekl, že Netflix vítá. „Netflix spolupracuje s odvážnými režiséry, kteří umějí vyprávět dobrodružné příběhy," řekl. Je ale možné, že film s animovaným prasetem jménem Okja nakonec poběží v kinech v USA, v Koreji a ve Velké Británii. Netflixu se zastala celá řada režisérů. „Vzestup Amazonu a Netflixu znamená, že jsme uprostřed velké změny audiovize a ještě přesně nevíme, co ta změna přinese," řekl brazilský producent Rodrigo Teixeira. „Možná za pět let to pochopíme. Potřebujeme najít způsob, jak dělat dobré filmy za menší a střední rozpočty. Umíme dělat filmy za víc než 100 miliónů dolarů a pak ty, které stojí 1-10 miliónu. Ale neumíme dělat něco mezi tím. Tím říkám i to, že firmy jako Amazon dělají dobrá rozhodnutí. Ti umějí takový film vyrobit. Třeba Paterson. Je to menší, ale atraktivní film. Tady vidím cestu."

 

Přehled cen
Zlatá palma: The Square, švédského režiséra a scenáristy Rubena Östlunda.
Cena za nejlepší režii: Sofia Coppolová za snímek Oklamaný (USA)
Velká cena poroty: 120 battements par minute (120 tepů za minutu) režiséra Robina Campilla (Francie)
Nejlepší mužská role: Joaquin Phoenix ve filmu You Were Never Really Here (USA)
Nejlepší ženská role: Diane Krugerová ve filmu Aus dem Nichts (Zničehonic) (Německo)
Cena poroty: Andrej Zvjagincev za snímek Loveless (Rusko)
Cena za nejlepší scénář: Jorgos Lanthimos za snímek The Killing of a Sacred Deer (Řecko) a Lynne Ramsayová za film You Were Never Really Here (Velká Británie).
Zvláštní cena poroty k 70. výročí festivalu.: herečka Nicole Kidmanová (Austrálie)


Porota: Pedro Almodóvar (vedoucí), Will Smith, Paolo Sorrentino a Gabriel Yared.

 

Autor se účastnil festivalového dění v Cannes, odkud poslal svůj příspěvek.

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Středa, 31 Květen 2017 09:38 )  


Akademie Literárních novin vás zve na kurz

Soudobé československé a české dějiny – významná výročí 2018

Lektory kurzu jsou vědečtí pracovníci Ústavu soudobých dějin Akademie věd České republiky

Oldřich Tůma a Jiří Kocian.

Kurz se zabývá československými a českými soudobými dějinami v souvislosti s významnými výročími roku 2018: 1918 vznik samostatného státu ČR, 1938 Mnichovská dohoda, 1948 komunistický převrat a 1968 konec Pražského jara, a to v kontextu mezinárodních souvislostí včetně studené války.

Středa a čtvrtek 10. a 11. ledna 2018 * 10:00 hod. až 16:00 hod. * 20 účastníků * Korunní 810/104, budova D, Praha 10-Vinohrady * 2400 Kč včetně oběda a občerstvení

Kurz je akreditován MŠMT ČR

AKADEMIE.LITERARKY.CZ

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB