Allenovský muzikál o dvou úspěšných kariérách

Email Tisk PDF

 

lalaland plakátAmerický režisér Damien Chazelle (*1985) už napsal a režíroval pozoruhodný film Whiplash (2014) a teď se skrz regulérní nominace uchází o neuvěřitelných čtrnáct Oscarů s muzikálem La La Land, jehož příběh je přitom v hlavní lince až extrémně prostý, ne-li stupidní.

 

 

 

Mladý muž a mladá žena (kteří se opakovaně potkávají, až spolu začnou žít) skutečně výrazně uspějí v Los Angeles jako klavírista a herečka, jak po tom na začátku ještě jen prahnou. Toť vše.

Abych ale nemystifikoval, musím prozradit (a kdo nechce, ať to nečte, ale já nevěřím, že si oním odhalením ještě před spatřením tohoto filmu nějak uškodíte), čím tvůrce přímočarost naruší. Těsně před koncem, jenž se odehraje „po pěti letech“, zjistíme, že hrdinka, představovaná Emmou Stoneovou, žije s jiným partnerem. - Nicméně ten jednou večer zaslechne jazz a vtáhne ji za jeho tóny dovnitř do jistého klubu a... Ajta! Na pódiu spatří jeho žena svého někdejšího partnera jako úspěšného klavíristu, přičemž se novým partnerem „nenarušený“ konec příběhu pouze promítne její hlavou. 

Nezlobte se, ale mně osobně tento trik na závěr připadá laciný. Film jako takový se ovšem jinak blíží dokonalosti, takže to nevadí. A sice nesledujeme (běžnější) osudy těch nešťastníků, kteří nakonec neuspějí, ale je důvod to vyžadovat? Jistěže ne, a nikdo nám mimo to nepodsouvá, že musí být úspěšná kariéra herečky a hudebníka totožná s jejich původními sny.

To se možná nejlépe odráží v klíčové scéně partnerské hádky, která velmi zdařile zachycuje právě ten moment, kdy si oba hlavní hrdinové náhle před našima očima uvědomují totéž, co si musí jednou uvědomit každý mladý člověk zde na Zemi: V životě je přece jenom nutno udělat v některém okamžiku jistý kompromis a rozloučit se s původními nejryzejšími, nicméně společensky (a tady především divácky) neprůchodnými a neregulovanými ideály.

Showbyznys vás totiž jinak nepřijme.

Film La La Land je možná přímočarý, ale to pouze v základní, výše naznačené rovině. Jinak pracuje rafinovaně s motivy minimálně sedmi klasických hollywoodských muzikálů. Jen dělení dějů do ročních období, řekl bych, tu úplně nefunguje. Tak jako ani chemie mezi hlavními představiteli.

Vývoj jejich vztahu ona období symbolizují tak trochu marně a Gosling i Stoneová sice hrají jako o život, ale asi pouze v Americe lze natočit milostný příběh takto totálně puritánsky.

Nejen díky Emmě Stoneové a jazzu má film v mnoha sekvencích poněkud allenovský nádech, ale není ani v nejmenším intelektuálský. A výrazný J. K. Simmons (který tak nezapomenutelně zazářil v Chazellově filmu Whiplash, viz)? – Má tu tentokrát opravdu jen zanedbatelnou úlohu.

La La Land. Scénář a režie Damien Chazelle. Kamera Linus Sangren. Hudba Justin Hurwitz. Hrají Ryan Gosling, Emma Stoneová, J. K. Simmons a další. USA 2016. 127 minut

 

Trailer:

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pátek, 27 Leden 2017 11:09 )  


Akademie Literárních novin

vás zve na kurz

Problémy současné češtiny

Kurz je určen všem těm, kteří denně pracují s naším rodným jazykem, nebo těm, kteří o něm rádi přemýšlejí a uvědomují si, jak se mění. Budeme mluvit o tom, jak se dnes mluví a píše, a zaměříme se i na to, proč se nám v jazyce něco nelíbí. Na příkladech konkrétních jazykových provinění proti správné češtině si ukážeme dnešní nejčastější chyby ve vyjadřování psaném i mluveném v úřednických, reklamních i mediálních textech.

3. prosince od 10:00 do 16:00 hod.

AKADEMIE.LITERARKY.CZ

Telefon: 234 221 131

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB