Dvojí filmové angažmá pro spisovatele Ivana Matouška

Email Tisk PDF

Naposledy v polích záběr z filmuPo pěti letech intenzivní práce dokončil režisér a fotograf Přemysl Havlík (*1979) experimentální hraný film Naposledy v polích.

 

 

 

 

Autorem scénáře je český spisovatel a výtvarník, laureát ceny Revolver Revue a ceny Magnesia Litera, Ivan Matoušek (*1948), který ve filmu hraje také hlavní roli. Matouška k napsání scénáře inspiroval v roce 1983 poslech kantáty Kytice od Bohuslava Martinů, zejména část s názvem Člověk a smrt, v níž je zhudebněna balada Naposledy v polích ze Sušilovy sbírky lidové poezie. Na filmovou realizaci tohoto scénáře v tu dobu nepomýšlel, třebaže v té době již s přáteli filmy točil.Texty, ale i výtvarné dílo Ivana Matouška tvoří zcela originální ucelený svět s vnitřní metafyzickou logikou, a to se týká i Matouškových filmů,“ dodává režisér Přemysl Havlík.
Příběh, někdy na pomezí halucinace či snu, pojednává o setkání hlavní postavy – Člověka – se Smrtí a o životní pouti až k jejímu prahu. Tuto roli ztvárnil autor scénáře Ivan Matoušek. „Civilní poloha hereckých výkonů a jistá topornost u hlavní postavy příběhu se mi zdály k evokování tohoto světa i v tomto mém snímku zcela nezbytnými. Chtěl jsem totiž, aby i zde byl Matouškův rukopis přítomen, tedy zvolil jsem toho, který se mi zdál pro roli Člověka ideální – Ivana Matouška,“ vysvětluje režisér.
Režisér Havlík přistoupil k realizaci v roce 2012 a záměrně zvolil cestu mimo jakoukoli grantovou či dotační podporu. K účasti na genezi snímku navíc přizval řadu českých výtvarných umělců, aby zde ztvárnili několik epizodních rolí. Ve filmu Naposledy v polích tak můžete vidět například devadesátiletého malíře Pavla Brázdu, výtvarnici Věru Novákovou, grafika Václava Sokola nebo (v kuriózní roli policisty) představitele tzv. druhé generace českého undergroundu, sochaře a výtvarníka Viktora Karlíka.
Hlavní hudební složku snímku, ve kterém se téměř nemluví a je z většiny černobílý, vytvořil světově proslulý český hráč na lesní roh Radek Baborák. Jde přitom o jeho vůbec první kompozici pro film. Radek Baborák je ve světě klasické hudby považovaný za naprosto fenomenálního hráče na lesní roh, který ve svém oboru dosáhl maxima - stal se sólohornistou Berlínských filharmoniků. V roce 2015 pak nastudoval a provedl se svým orchestrem kompletní partituru hudby Zdeňka Lišky k Vláčilově filmu Markéta Lazarová. Tato skutečnost, ale především obrovské hudební zkušenosti a výsostná muzikálnost, směřovaly k této jasné volbě,“ říká Havlík.
Nedistribuční veřejná premiéra šedesátiminutového snímku Naposledy v polích proběhne ve středu 8. února 2017 od 20,15 hod. v pražském kině Lucerna za účasti hudebního souboru Baborák Ensemble.

 

Trailer

 

 

Naposledy v polích
Drama | Česká republika, 2017 | 60 min. 
Režie: Přemysl Havlík | Scénář: Ivan Matoušek 
Hudba: Radek Baborák | Zvuk: Aleš Dvořák
Kamera: Aleš Němec, Přemysl Havlík | Střih: Přemysl Havlík 
Formát: DCP | Jazyková verze: česky s anglickými titulky

Hrají: Ivan Matoušek, Kateřina Bilejová, Václav Bejtler, Viktor Karlík, Martin Karlík, Pavel Brázda, Věra Nováková, Václav Sokol, Michaela Sokolová, Šimon Holásek, Elena Holásková ad.

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 05 Leden 2017 12:17 )  


Akademie Literárních novin

vás zve na kurz

Problémy současné češtiny

Kurz je určen všem těm, kteří denně pracují s naším rodným jazykem, nebo těm, kteří o něm rádi přemýšlejí a uvědomují si, jak se mění. Budeme mluvit o tom, jak se dnes mluví a píše, a zaměříme se i na to, proč se nám v jazyce něco nelíbí. Na příkladech konkrétních jazykových provinění proti správné češtině si ukážeme dnešní nejčastější chyby ve vyjadřování psaném i mluveném v úřednických, reklamních i mediálních textech.

3. prosince od 10:00 do 16:00 hod.

AKADEMIE.LITERARKY.CZ

Telefon: 234 221 131

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB