Recenze: Road-Movie

Road Movie další plakátMuž. Žena. Červený ford. Noc. Prázdné ulice. Vídeň. Hvězdy. Ráno. Road-Movie.

Režisér Martin Jelínek studoval na katedře režie FAMU a jeho spolužáci z ročníku byli například Vít Zapletal (Prach), Tomasz Mielnik (Cesta do Říma) nebo Jan Těšitel (David). Zaujal formálně nápaditým bakalářským filmem Entertainment a snímkem Road-Movie absolvoval. Film byl premiérově uveden loni v listopadu na filmovém festivalu v Tallinnu, v Čechách byl poprvé oficiálně promítán na letošním Febiofestu a následně zamířil na plátna kin.

Road-Movie vypráví příběh o Jakubovi (Matěj Merunka), který spoluvlastní cestovní kancelář Dolce Travel. Na víkend odjíždí z Prahy na oslavu matčiných narozenin do rodné Telče. Tam potkává Ilonu (Agáta Road-Movie-plakátKryštůfková), kamarádku z dětství, kterou neviděl již několik let. Rozhodnou se, že spolu podniknou spontánní výlet automobilem někam pryč. Znojmo, Vídeň a odtud se chtějí přes Hallstatt podívat do Itálie.

Martin Jelínek sestavil film z jakýchsi úlomků, které to divákovi nijak neulehčují. Charakteristika, motivace nebo zázemí postav jsou načrtnuté velmi zběžně, skoro až ledabyle. O postavách toho před jízdou moc nevíme. Během jízdy se to začíná postupně mírně zlepšovat a projasňovat, ale postavy jako by stále zůstávaly za nějakou bariérou, za kterou se divák málokdy dostane. To však nemusí být nutně výtka, naopak to může sloužit ku prospěchu snímku. Vezmeme-li, o čem příběh pojednává a jaká témata akcentuje, můžeme to chápat jako organickou součást filmu. Záleží, jak se k tomu postavíme.

V průběhu filmu se dozvídáme, že obě postavy jsou sice rozdílné, ale přesto se v něčem podobají. Ilona je citlivá žena, která studovala medicínu, ale studium ukončila, neboť k oboru neměla vztah. Ráda by měla smysluplnou práci a užívala si život – plavala v moři, četla knížky či pozorovala hvězdy. Naproti tomu Jakub je prototyp mladého dynamického člověka. Pracuje v cestovní kanceláři, neustále potřebuje být obklopen moderními technologiemi, navazuje povrchní známosti a peníze staví na přední místo ve svém žebříčku hodnot. Ilona zřejmě potřebuje někoho, kdo by ji nasměroval k životu, jaký by ráda vedla. Jakub je možná vnitřně nespokojený s tím, jaký život vede, ale není schopen ho změnit. Tento výlet by je měl oprostit od jejich dosavadního života a měl by být jakýmsi návratem do dětství. Návrat k přirozenosti, spontánnosti a radosti z obyčejných věcí, což je demonstrováno různě: způsobem mluvy a řečí těla (rozverné dialogy, nestrojené úsměvy, grimasy), trháním kukuřice, sledováním hvězd, posíláním pohlednic, kličkováním v jízdních pruzích nebo pliváním křupek z okna automobilu. Tam by je měl dovézt vehikl červené barvy.

Road-Movie lze vnímat jako film, který se zabývá ztrátou hodnot a orientace mladého člověka. Zároveň ho ve druhém plánu můžeme číst jako dílo, které se dotýká práce a jejího významu v současném světě. Signifikantní je z tohoto pohledu úvodní záběr na Jakuba. Vidíme ho, jak má v konferenční místnosti prezentaci pojednávající o úvěrech. Kamera snímá přes sklo, sleduje sterilní vnitřek místnosti a samotný záběr vypadá díky sloupům a dalším architektonickým prvkům budovy hrozivě, což je ironizováno nostalgickou hudbou. Podle Jakuba je podstatné vytřískat ze zákazníků kapitál. Tomu, co se v kanceláři Dolce Travel vytváří, se on a jeho kolegové z práce smějí. Vysmívají se tomu, co sami vytvářejí, tedy vlastní práci. Otevírá se řada otázek typu, jaká práce je vlastně důležitá nebo zdali má tento typ práce vůbec nějaký smysl. Cenné je, že Martin Jelínek to nijak neřeší ani nekomentuje, nechává to výhradně na divákovi.

Film může odkazovat ke Sladkému životu Federica Felliniho. Nejen tím názvem cestovní kanceláře či destinací, kam se chtějí Jakub s Ilonou dostat, ale z mnoha dalších důvodů (Jelínek se ostatně netají tím, že má tento italský film velice rád). Sladký život popisuje rozklad vyšší společnosti kapitalistické Itálie. Ústřední postavou je bulvární novinář Marcello, který se do této společnosti lidí dostává, poznává, co obnáší být její součástí, a podléhá jí. Absolvuje sérii divokých večírků, pitek, orgií a románků. Z vyprázdněnosti ho může vyvést mladá dívka Paola. V Road-Movie vystupuje Jakub, který chodí na večírky, pije, střídá ženy a má podobně problematické zaměstnání jako Marcello. Obdobnou úlohu, jakou měla ve Felliniho snímku Paola, může mít také Ilona. Road-Movie tak může být – nadneseně řečeno – režisérovou intimní verzí Sladkého života a může pozorovat počátek rozkladu současné generace mladých lidí v kapitalistické společnosti.

Přestože se jedná o absolventský film, leccos prozradí. Především naznačuje něco o osobité poetice režiséra a to, jak ji propojuje s tématem. Navzdory scenáristické nepropracovanosti, nezkoordinovanému rytmu nebo tomu, že některé scény jsou budovány těžkopádně a uměle, má Road-Movie svůj půvab. Zejména díky tomu, že si příběh vystačí v podstatě se dvěma postavami a jedním automobilem, a díky tomu, jak se příběh koncentruje na samotnou cestu a jak se s ohledem na téma zachází s různými rekvizitami nebo motivy (automobil a jiné dopravní prostředky – letadlo, autobus či jízdní kolo, motiv vody). Také je nutné ocenit cit pro některé kompozice záběrů (hlavně ve Vídni) a pro výběr představitelů hlavních rolí, zvláště Agáty Kryštůfkové, která dokáže umělost některých scén zvrátit, vetknout jim život a celkově provzdušnit prostor. Film každopádně ukazuje, že Martin Jelínek je talentovaný tvůrce a příslib do budoucna.

Road-Movie
Česká republika, 2015, 88 min.
Režie: Martin Jelínek