Recenze: Zkouška dospělosti – Jak odolat pokušením protekce a korupce?

Zkouška dospělostiPražské ozvěny karlovarského festivalu přinesly do kina snímek rumunského režiséra Cristiana Mungiu, za nějž získal letos v Cannes cenu za režii.

Mungiu vyhrál Zlatou palmu v Cannes už v roce 2007 za drama 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny o dívce podstupující v Rumunsku tehdy zakázaný potrat, těsně před pádem železné opony.

Mungiův letošní film Zkouška dospělosti vypráví příběh doktora Romea Aldea, jehož dospívající dcera Eliza se právě chystá skládat maturitu, na níž závisí její další osud, kde je ve hře studim v Cambridgi, zkouškou dospělosti tu ale ve skutečnosti prochází otec. Eliza je den před maturitami přepadena a málem dojde ke znásilnění, což výrazně naruší dívčinu psychickou rovnováhu a schopnost soustředění. Romeo se ale odmítá vzdát snu o dceřině odchodu ze zkorumpovaného Rumunska na studia do zahraničí, k nimž je potřeba výborný průměr. Do té doby zásadový a nezkorumpovatelný lékař se zaplétá do systému známostí, úplatků, služeb a protislužeb, který tolik nenávidí, s úmyslem právě z tohoto nemocného systému svou dceru vysvobodit (aspoň tak si své jednání ospravedlňuje, ve skutečnosti si spíš skrz dceru chce plnit vlastní sen, na který už sám nemá dost energie).

Více než dvouhodinový film si drží nenápadné, ale přitom velmi napínavé tempo od začátku do konce. Romeo se čím dál víc zaplétá do morálních kompromisů a poznává, že i on, který si vytkl vlastní bezúhonnost jako životní program, má najednou slabá místa, která ho tlačí k tomu, aby využil svého postavení a dosáhl pro sebe či své blízké výhod. Jsme svědky, jak se mu velmi postupně iluze o sobě samém rozpadá.

Po celou dobu, co jej sledujeme, ho pronásledují špatná znamení (někdo jim v bytě kamenem rozbije okno, když veze dceru do školy, srazí autem psa, což se mu po celou dobu filmu dál připomíná toulavými psy rozmístěnými v zadních plánech záběrů, když se seznámí s malým synem své milenky, má syn na sobě masku, která se poté objevuje i v dalších záběrech na jiných venku si hrajících dětech). Tento nenápadný systém pomáhá silným způsobem budovat atmosféru plíživě rostoucích výčitků svědomí, jde o symboly v bočních plánech nenápadně reprezentující čím dál víc poklesky zatížené Romeovo podvědomí. Zároveň postupně vyvěrá napětí z otázky: kdo by mohl chtít Romeovi ublížit? A kdo by mohl chtít ublížit jeho dceři? Nebo jde o pouhou náhodu? Odpovědi na tyto otázky nezůstanou plně zodpovězeny, ale divák je přesto uspokojen. Film zkouška dospělosti totiž není filmem, který klade jednu otázku a přináší jednu odpověď. Je poměrně komplikovanou soustavou více či méně protichůdných vlivů, které společně vedou téměř padesátníka Romea k nutnému uvědomění, že vlastní život nelze dokonale ovládat, dokonce ani prostřednictvím vlastních dětí.

Film vstoupí do české kinodistribuce 5. ledna 2017.

Zkouška dospělosti

Rumunsko, Francie, Belgie, 2016, 128 min.