Recenze: Je to jen konec světa – Nový melodram Xaviera Dolana

Je to jen konec světaKanadský mladistvý téměř génius už není až tak mladistvý, a jeho filmy nepřestávají působit slibně, vyhlíženou hranici geniality ale stále nepřekračují.

Od vzniku lehkých a podmanivých queer Imaginárních lásek uplynulo šest let. Ty k mladému režisérovi (bylo mu tehdy dvacet jedna) připoutaly nejvíc pozornosti. Potom přišly další vizuálně u hudebně sladké, melodramatické a přitažlivé filmy opepřené queer tematikou: Laurence anyways, Tom na farmě a Mami!, případně diváci většinou dodatečně shlédli Dolanův celovečerní debut Zabil jsem svou matku.

Nyní se na festivalu v Karlových Varech promítal režisérův nejnovější snímek Je to jen konec světa a stále ještě mladému tvůrci je nyní dvacet sedm let. Do českých kin jeho poslední film vstoupí letos 6. října a nedá se říct, že by se diváci měli až zas tak moc na co těšit. Evidentně ani hvězdné obsazení není zárukou úspěchu (Léa Seydoux, Marion Cotillard, Vincent Cassel).

Dolanovi se povedlo zajímavě vystihnout rodinný konflikt: Ztracený syn Louis se po dvanácti letech vrací domů za matkou a dvěma sourozenci, během doby, co svou rodinu neviděl, se stal slavným dramatikem. Není úplně jasné, zda rodinu nenavštěvoval kvůli problematickému přijetí své homosexuality, na níž příbuzní reagují neohrabaně, a nebo i z jiných důvodů, prostě proto, že byl příliš zaujatý sám sebou. Za dobu, co se členové rodiny neviděli, neporozumění mezi nimi ještě narostlo. Děj se odehrává v momentě, kdy Louis přišel nyní oznámit své rodině, že je smrtelně nemocný, místo toho je ale vystaven uraženým výčitkám, které se mísí s obdivem, rodina je na něj zároveň pyšná, a zároveň se na něj zlobí, jednak mu úspěch závidí, jednak se zlobí, že kvůli jeho nepřítomnosti a nezájmu z jeho úspěchu nic nemají, jednak pochybují o sobě, zda jsou pro něho dostatečně „zajímaví“..a Louis si při tom všem uvědomuje, o co vše přišel on, když trávil čas, kterého mu už mnoho nezbývá, výlučně mimo svou rodinu.

Vztahy jsou dokonale odhaleny asi někdy v půlce filmu, od té chvíle už děj jen donekonečna ždímá, co nastavil. Film, který se nejprve tváří být hlubokým psychologickým dramatem, zůstává příliš při povrchu a vystačí si s prudkými proměnami nálad. Hysterie ale k dobrému dramatu nestačí.

Je to jen konec světa

Francie/Kanada, 2016, 95 min.

Scénář: Jean-Luc Lagarce, Xavier Dolan