Recenze: Suburra – Zlé síly se samy zničí

SuburraŘím má své vlastní zákony. Čtvrť Suburra byla ve starověku plná taveren a nevěstinců, v nichž se scházeli senátoři s kriminálníky, aby zde domluvili tajné obchody. Režisér mafiánského seriálu Gomorra Stefano Sollima natočil film podle knihy Giancarla De Catalda a Carla Bonina.

Děj se odehrává v roce 2011, týden po pádu Berlusconiho vlády. Titulek na začátku filmu ohlašuje blížící se apokalypsu a Řím se topí v dešti. Efekt zmaru a chaosu podporuje fakt, že se zde neobjeví žádný kladný hrdina, žádný reprezentant pořádku, ani jeden policista. A střílí se všude: doma, na ulici i v supermarketu mezi regály s jídlem a mezi nevinnými nakupujícími. Suburra je temný, pomalý, silně atmosferický film s relativně komplikovanou, chaotickou strukturou, jejíž důležitost se pod tíhou atmosféry skoro ztrácí, i protože tu hraje tak kvalitní elektronická hudba, že film zle sledovat téměř jako dlouhý videoklip. Videoklip odehrávající se v zatopeném Římě. Autorem hudby je Pasquale Catalano, který dělal hudbu třeba k Následkům lásky Paola Sorrentina. Westernové tempo a neo-noirovou atmosféru Suburry významně spoluutváří synthpopová francouzská skupina M83.

Jednou z hlavních postav Suburry je vysoce postavený politik Malgradi, dále jeho luxusní prostitutka, podsvětí reprezentuje majitel obří diskotéky Číslo 8 a jeho přítelkyně, na drogách závislá Viola. Mafiáni doufají proměnit Ostii v nové Las Vegas a naplnit ji hotely, tanečními kluby a casiny, všichni místní mafiánští bossové se shodují, že mají tento společný cíl. Někdy v té době odstupuje papež.

Jeden z autorů spisovatel Giancarlo de Catalda žije v Říme, kde pracuje jako soudce. Kromě toho se věnuje psaní scénářů a knih. Na Suburře Cataldo spolupracoval s novinářem Carlem Boninim.

Suburra byla původně ohlášena jako seriál a jednotlivé dny v  týdnu, do nichž je děj rozdělen, skutečně působí jako jednotlivé epizody (na konci každého dne se dokonce nachází dějový háček, který jako by nás měl nalákat na sledování dalšího dílu). A Netflix, který je hlavním producentem filmu, seriál údajně skutečně chystá. V roce 2017 by měl mít premiéru a tento film je pro něj jakousi reklamou.

Sollima označil v rozhovoru Suburru za film o konci jedné éry, tedy za téměř anarchistické gesto. Síly, které byly dlouho považovány za neměnné a nezničitelné, se tu jednoho dne samy zničí.

Suburra

Itálie/Francie, 2015, 134 min.