Recenze: Perfektní den – film podle vzpomínek lékařky „bez hranic“

Perfektní denRežisér Fernando Léon de Aranoa natočil film o smyslu či nesmyslu humanitární pomoci.

Scénář vyšel z knihy „Dejarse Llover“ Pauly Farias, spisovatelky a doktorky, která sepsala v knize své zážitky z práce pro Lékaře bez hranic. Děj filmu se odehrává „někde na Balkáně v roce 1995“, v místě, kde před nedávnem skončila válka, a točí se okolo pěti postav, které se společně pokoušejí vyčistit studnu, z niž čerpají vodu tři vesnice. Pomoc se ale mnohdy jeví jako zbytečná, především, když naráží na místní byrokracii. Humanitární pracovníci si uvědomují, jak málo o zdejším světě vědí, a zjišťují, že si domorodci často dovedou mnohem lépe pomoci sami - například pastýřka krav, která brázdí zaminované louky tak, že před sebou nechává jít své krávy a pohybuje se přesně v jejich šlépějích.

Postavy (humanitární pracovníci, jeden překladatel jedna novinářka) pochybují nejen o smyslu své pomoci, ale také o důvodech, které je do čerstvě poválečné zóny přivedly. Tíhu situace se režisér během filmu pokouší odlehčit milostnou linkou, humorem (což se mu občas daří), ale také naprosto nevhodně zvolenou hudbou (což se mu rozhodně nedaří). Diváka může až urazit, když právě dosledoval scénu z opuštěného domu, v němž ještě zbylo všechno vybavení po předchozích majitelích (z nichž jeden se oběsil na zahradě) a přímo nato si má poslechnout píseň Sweat dreams v podání Marylina Mansona, nebo když sleduje mrtvé tělo pomalu stoupající skružemi studně za zvuku další podobné rockové odrhovačky.

Ani postavy nejsou moc dobře napsané a zavánějí klišovitostí: jeden je sexy starší muž cynik, jedna je blonďatá spasitelka svět, jedna je tmavovlasá protřelá žena vamp. Situace, v nichž se postavy ocitají, a způsob, jímž se v nich chovají, působí občas lehce vyděračsky – divákovi je příliš jasné, jakou emoci chce zrovna režisér vzbudit.

Téma filmu je přesto hezké, na filmu je znát, že vychází z knihy, kterou psal někdo, kdo podobné situace prožil. Na válku a humanitární pomoc v ní (respektive po ní) se pokouší podívat s odstupem, pokouší se nalít čistého vína, odstranit vrstvu spasitelských iluzí, a přitom nezatratit motivaci pomáhat.

Perfektní den

Španělsko, 2015, 105 min.

Předloha: Paula Farias