Divadelní svět Brno: Skandinávští autoři i tři srovnání Fausta


Festival Divadelní svět Brno vstoupí do svého jubilejního desátého ročníku. Organizátoři lákají na více než padesát představení z celého světa i na téma, které zní: Evropský sen. Festival se uskuteční od 23. do 28. května.

Hra Pokoušení, Jïhočeské divadlo. Foto: DSB

 

„Toto silné téma letošního ročníku rezonuje s atmosférou ve společnosti se stejnou intenzitou jako v tom minulém a nabízí svým divákům reflexi toho, co sami prožívají,“říká ředitel Národního divadla Brno a ředitel festivalu Martin Glaser.

Na festival přijedou soubory z Česka, Slovenska, Belgie, Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Komorských ostrovů, Madagaskaru, Martiniku, Německa, Norska, Polska a dalších zemí. Hrát se nebude jen na známých adresách, jako jsou scény Národního divadla Brno, Divadla Husa na provázku, HaDivadla, Městského divadla Brno, Divadla Polárka nebo brněnské JAMU, ale také třeba v šapitó na Kraví hoře nebo ve známé Löw-Beerově vile.

Jedna z největších hvězd současného evropského divadla, polský režisér Krzysztof Warlikowski. přiveze do Brna svoji adaptaci Proustova románu Hledání ztraceného času nazvanou Francuzi. Bude jí pátrat po kořenech evropské identity i myšlení a Janáčkovým divadlem přitom nechá projet vlak.

Původem izraelská režisérka Yael Ronenová se ve své inscenaci Roma Armee z oceňovaného berlínského Maxim Gorki Theater vydá na cestu do budoucnosti bez předsudků. Belgická performerka Marieke Dermul přímo s brněnskými diváky dotvoří univerzální „píseň evropského občana“ (European Citizen Popsong).

Odpověď na otázku, co má společného národní minulost, rituál a svoboda projevu předloží rakouský choreograf a muzikant Simon Mayer v inscenaci Sons of Sissy, která bude uvedena i ve speciální úpravě pro zrakové handicapované. Podobná témata nabídnou i představení Europeana (Francie), Americký cisár (Štúdio 12 Bratislava) nebo třeba čerstvý počin Michala Dočekala v Městských divadlech pražských Andělé v Americe.

V programu 10. ročníku se také potkávají tři velká jména skandinávského literárního a divadelního světa – Ibsen, Bergman a Andersen. Vůbec poprvé si bude moci brněnské publikum vychutnat Ibsenovo dílo v originále díky menšímu nezávislému souboru Visjoner Teater z Osla, jehož Hedda Gablerová se 22. května nastěhuje do brněnské Vily Löw Beer a pozve festivalové diváky přímo k sobě do obýváku.

Bergmanovské postavy z prozaického textu Soukromé rozhovory ožijí ve stejnojmenné inscenaci spolku Jana Nebeského Jedl v hlavní roli s Aloisem Švehlíkem a pražské Divadlo Na zábradlí přiveze do Brna inscenaci Dánská občanská válka 2018–24.

Odkaz Christiana Hanse Andersena v autorském zpracování Šimona Spišáka bude pro změnu po tři dny hostit Divadlo Polárka. „Tři neklasická zpracování pohádek Cisarove nové šaty, Malá morská víla a Škaredé káčatko ze tří různých slovenských divadel pojí snaha vyložit známé příběhy živě, současně, aby k dětem promlouvaly o své skutečné podstatě a tématech v nich obsažených srozumitelně a poeticky,“ vysvětluje člen dramaturgické rady z Divadla Polárka Jan Cimr.

Součástí dětského programu bude také divadelní stan na Kraví hoře, kde se odehrají až tři představení denně doplněné o doprovodný program, který pro festival připravili lektoři z Malého divadla v Českých Budějovicích, Divadla DRAK v Hradci Králové a z brněnského Divadla Polárka.

Součástí programu je i profil mladého českého dramatika Tomáše Dianišky. „Dianiška je současným autorským fenoménem – byť může být pro leckoho kontroverzní odmítáním uměleckých stylizací a svojí ambicí pouze bavit. V současnosti se po celé republice hraje celkem 12 jeho her v mnoha různých divadlech,“ říká dramaturg Městského divadla Brno Jan Šotkovský. Do Brna zavítá Dianiškova prvotina Atomová kočička z libereckého Divadla F. X. Šaldy, inscenace jeho snad nejoceňovanějšího textu Mlčení bobříků z „domovského“ Divadla po Palmovkou a konečně také čerstvá novinka Den závislosti, kterou v režii Jana Holce uvedlo Divadlo LETÍ.

Mimořádnou příležitostí srovnat různá uchopení faustovského mýtu přinese trojice inscenací českých divadel. Čerstvé „Divadlo roku“ podle českých kritiků, tedy Divadlo pod Palmovkou přiveze nejnovější inscenaci Goethova Fausta od režiséra Jana Klaty, Divadlo DRAK zahraje svou variaci Fausta pro malé i velké ve stanu na Kraví hoře a na jevišti činoherní scény MdB představí Jihočeské divadlo Havlovo Pokoušení v režii Ivana Krejčího.

I letos nabídne festival řadu pohybově-tanečních inscenací. Po loňském úspěchu budou moci diváci zhlédnout další virtuózní korejské představení úspěšné choreografky Eun-Me Ahn s názvem Let Me Change Your Name, z české produkce bude k vidění nejnovější inscenace oblíbeného souboru Cirk La Putyka ADHD či oceňované představení VIP Radima Vizváryho.

Vrcholem pohybových produkcí bude podle organizátorů vystoupení jednoho z nejvýraznějších afrických tanečních souborů Vuyani Dance Theater z JAR s inscenací CION: Requiem of the Ravel´s Bolero. Choreograf Gregory Maqoma zavede diváky do světa, kde život a smrt mají k sobě nejblíže. „Nejen fascinující zpívaný hudební doprovod i ‚africky‘ rytmizované Ravelovo Bolero dělají z představení nenapodobitelný zážitek,“ láká dramaturg baletu NdB Karel Littera.

Kompletní program festivalu najdete ZDE.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP