Čapkova Válka s mloky jako povedený kabaret


Kabaretní Válka s mloky v Divadle D21. Foto David StellaJednou z připomínek prosincového čapkovského výročí – 80 let uplynuvších od smrti Karla Čapka – se stala inscenace Válka s mloky, jež měla 27. listopadu 2018 premiéru v pražském Divadle D21.



Dramatizace slavného Čapkova románu z roku 1935, vycházejícího nejprve na pokračování v Lidových novinách, se ujal dramaturg David Košťák, který mu odvážně vtiskl formu kabaretu, a režie se chopil tamní umělecký šéf Jakub Šmíd.

Ani občasné projevy náklonnosti Hana Mathauserová s Markem Zemanem nemohli zabránit válce s mloky. Foto: David StellaVálka s mloky je dílem, které jednak stojí na pomezí alegorie, dystopie a sci-fi, jednak využívá množství dalších žánrů, jež mimo jiné prozrazují autorovu bohatou zkušenost s novinářským řemeslem. A podobně bohatý a pestrý je i program kabaretu, kterým diváky v Divadle D21 provází konferenciér(ka) neurčitého věku i pohlaví v přesvědčivém podání Kristýny Podzimkové a jehož jednotlivá čísla ve zkratce ilustrují sled událostí, na jejichž konci se lidstvo ocitá na prahu vlastní záhuby.

Tvůrci inscenace nijak neusilovali o převedení děje Čapkova románu na jeviště, nýbrž ztvárnili jeho tíživé téma a varovné poselství ryze po svém. V řadě samostatných vystoupení před publikem defilují jednotlivé postavy, z jejichž vyprávění a vzpomínek se postupně skládá zevrubná historie objevu nového živočišného druhu, jeho zotročení, postupné emancipace a proměny v hrozbu pro celou lidskou rasu. Forma kabaretu, na jejíž přesvědčivé realizaci má značný podíl autorka výpravy Lenka Odvárková i zdařilý výběr hudby, pak umožňuje pro tyto účely využít rozmanité škály vyjadřovacích prostředků – od pěveckých čísel přes komické výstupy až po dramatické monology.

Nelidské zacházení s mloky v podání Petra Pochopa a Marka Zemana. Foto David StellaI zbylá čtveřice herců podává velmi kvalitní výkony, ať už je řeč o představiteli Mloka, hostujícím Marku Zemanovi (studentu pražské konzervatoře známém ze seriálu Horákovi), nebo o členech souboru Haně Mathauserové (nadané výrazným komediálním talentem), Michalu Dudkovi a Petru Pochopovi (místy trochu příliš halasném), ztvárňujících zde vícero postav. Pojetí jednotlivých figur pak nahrává celkovému vyznění hry, kde převaha diváckých sympatií zůstává až do konce na straně mloků, a to i přes jejich prohlubující se „lidskost“ (nebo snad právě kvůli ní, neboť odráží naši vlastní rozpínavost a touhu po moci, vydávanou leckdy za spravedlivý nárok na životní prostor – viz nacisty zneužívaný pojem „lebensraum“). Zatímco jejich reprezentant budí většinou dojem roztomilého a dobrosrdečného až naivního tvora, mezi lidskými protagonisty narážíme opakovaně na projevy nadřazenosti, rasismu, ba i krutosti.

Stejně jako v případě inscenace Utrpení mladého Werthera, o níž jsem psal v Literárních novinách 4/2018, jsem tak nucen konstatovat, že tvůrci z Divadla D21 s úspěchem oživují literární klasiku a přibližují ji zvláště mladšímu divákovi, byť tentokrát s knižní předlohou nakládají poměrně volně. O tom, že sáhli po díle nejen důstojně připomínajícím čapkovské výročí, ale též dodnes živém a aktuálním, svědčí i fakt, že po Válce s mloky – tentokrát v podobě archivní rozhlasové adaptace – při této příležitosti sáhl i Český rozhlas 3 – Vltava. A že zinscenovat dobré kabaretní představení není samo sebou, to dokládají dosavadní ohlasy jiného čapkovského kabaretu, který v prosinci pod názvem Absolutno (odkazujícím k románu Továrna na absolutno) uvedlo pro změnu Dejvické divadlo.


Válka s mloky / Divadlo D21

Premiéra: 27. 11. 2018

Autor předlohy: Karel Čapek

Režie: Jakub Šmíd

Dramatizace a dramaturgie: David Košťák

Výprava: Lenka Odvárková

Hrají: Kristýna Podzimková, Hana Mathauserová, Michal Dudek, Petr Pochop, Marek Zeman j. h.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

plakat

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB