Fotoreportáž z Venuše ve Švehlovce. Případ pro sociálku vol.2

uvodni-fotoDruhý ročník festivalu Případ pro sociálku ve Venuši je za námi. Atmosféra byla opět jedinečná a divadelní sál po všechny tři večery zaplněn do posledního místa. A co vše se v něm odehrálo?

Zahájení divadelního festivalu sociálního umění se ujala Barbora Šupová. Představila patronku festivalu ombudsmanku Annu Šabatovou, která vyslovila svoji podporu a tak vlastně i definovala hlavní myšlenku celého projektu. „Potřebujeme umění, které třeba i s nadsázkou ukazuje problémy společnosti a dopady sociálního systému na jednotlivce. Potřebujeme také umělce, kteří dokážou lidi povzbuzovat a přivádět je k idejím sociální spravedlnosti a humanismu. Bez příkras a moralizování tak vypovídat o skutečném životě a skutečných lidech.“ Následovala premiéra hry Pašije/Fragmenty, první představení s HIV pozitivními herci v České republice pod taktovkou režiséra Jakuba Čermáka.

Druhý den si vzalo hlavní slovo divadlo utlačovaných svým představením Kalrs of Romové, které vzniklo ve spolupráci se Starou Arénou Ostrava. Herci využívají principy žánru divadla fórum, ve kterém mají diváci možnost přímo zasáhnout do představení a na místě jej ovlivnit. Na pozdní večer byla připravena slam poetry exhibice Řekni to nahlas! Účastnily se jí špičky české slam poetry včetně mistra republiky Václava Šindeláře. Slam poetry je poezie, která křičí, vypráví i žertuje. Social slam poetry je angažovaná poezie, v níž slamer říká vlastní text, na jevišti stojí sám za sebe a svou kreativitu.

Poslední den festivalu ve Venuši ve Švehlovce byl v duchu autorského představení Co čumíš?! Režii si vzala na starost Zuzana Burianová. A pod jejím vedením se pětice žen, které mají zkušenost s bezdomovectvím, vydala na průzkum Prahy a tamních obyvatel. Vznikla tak koláž obrazů vystihujících každodenní komické i dramatické situace, k nimž dochází v ulicích města, a které znají na vlastní kůži.

Doprovodný program festivalu Případ pro sociálku vol.2 současně probíhal v autonomním sociálním centru Klinika, kde se návštěvníci mohli účastnit workshopů, promítání dokumentárních filmů, diskuzí a koncertů.

FOTOREPORTÁŽ

Venuse-ve-Svehlovce-01Venuse-ve-Svehlovce-02Venuse-ve-Svehlovce-03Venuse-ve-Svehlovce-04

Venuse-ve-Svehlovce-05Venuse-ve-Svehlovce-06Venuse-ve-Svehlovce-07Venuse-ve-Svehlovce-08